Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    A la recerca d’un referent adult

    Saray Marquésmaig 29, 20178 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge d'arxiu / © Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En Falo García és pare d’un alumne a Segon d’ESO. D’aquells que fins a Sisè participaven a l’AMPA, feien voluntariat, animaven a la lectura: “Ara no vol ni boig que l’acompanyi, ni veure’m per l’institut… Si estic allà és que alguna cosa ha passat, que m’ha cridat la tutora perquè alguna cosa no va bé”.

    Parla del desencaix que pateixen molts nois i noies en l’actual panorama educatiu: “Hi ha el professor de pissarra, guix, esborrador i ‘si el segueixes, bé, i si no, també’, i el que, a l’hora següent, et munta una flipped classroom; el grup que no fa servir en tot el curs la pissarra digital i el que no pot viure sense ella”. ¿Per què ho sap, tot això, en Falo? Perquè a més de pare d’un adolescent és educador social i treballa per la Fundació per a l’Atenció Integral del Menor FAIM, que gestiona centres de protecció i reforma a l’Aragó i la Rioja i, des de fa dos cursos, el programa experimental EduCLANdo [per allò de que “Per educar un nen, cal la tribu sencera”]. De caràcter preventiu, col·labora amb quatre centres educatius d’Aragó, tres públics i un de concertat. Busca que el seu alumnat no acabi en aquests centres de reforma, i “després de 15 anys gestionant-ne, hem descobrir que el fracàs educatiu més bestial ve de Primer i Segon d’ESO”. En el marc del programa, hi ha tallers amb educadors, alumnes de Psicologia en pràctiques i el propi García. Allà, als nois i noies els expliquen coses com aquestes.

    Són alumnes que es queixen que els falta un referent adult. L’han perdut. En una enquesta que van fer des d’EduCLANdo a Sisè de Primària i Primer d’ESO, en l’única escola concertada de les quatre van veure com, si el 70% confiava en el seu mestre per comentar qualsevol situació que l’inquietés, el percentatge queia al 20% amb el tutor de l’any següent. I això, en una concertada, on se suposa que el xoc d’una etapa a una altra s’esmorteeix, ja que es continua en el mateix espai.

    Als centres de reforma van detectar, a més –continua García–, que en casos de violència dels filio-parental, un 60% dels xavals relatava bullying als instituts, així que van decidir fixar la seva mirada en aquest context i, en concret, en aquells alumnes que als tallers parlen menys, no et miren… “O estan molt interessats en el que estem explicant o, directament, se senten aïllats”, analitza.

    “Els meus pares no ho saben…”

    Els professors no arriben a tot; els orientadors –amb un de sol per 1.500 alumnes en molts instituts–, tampoc; amb els amics, hi ha coses que no es plantegen per por que es riguin de tu… I figures com la de l’alumne ajudant són un bon complement però, per a García, és necessari completar-les amb una persona que hagi culminat la seva maduració, de 23 anys en endavant, i els ajudi a abordar assumptes com les drogues, la sexualitat, com explicar a casa que n’has suspès cinc, com encaixar passar de ser “el rei de l’escola al moc de l’institut” (i, a més, pel descens en el nombre de fills, sense un germà gran que et faci la cobertura), com suportar el no haver experimentat encara els canvis físics de l’adolescència quan els teus companys sí que ho han fet, com afrontar la pèrdua dels seus avis… Aquestes són les qüestions que als 12, 13 o 14 anys els interessen o són fonts de nervis, a jutjar per una pluja de temes que fan el primer dia del programa. “Els preguntem si parlen de tot això a casa… A Primer d’ESO molts diuen que sí. A Segon, pocs. Estan en aquesta etapa de voler ser adults i, per això, distanciar-se una mica dels pares, donar més pes al grup d’iguals…”, explica García.

    Als centres, els professionals d’EduCLANdo hi són benvinguts, tot i que s’han generat certes tensions per l’arribada d’aquestes persones alienes al claustre: “Teníem una noia embarassada a Segon d’ESO, allò s’havia convertit en una bomba de rellotgeria, i la direcció del centre ens deia que no parléssim de sexe perquè l’educació sexual estava prevista en Tercer i Quart d’ESO…”.

    Si al currículum de Secundària el sexe s’aborda per sobre, i assignatures com Valors a Quart (alternativa a Religió) s’aturen en temes, per contra, bastant més allunyats del que els importa als alumnes, com l’eutanàsia o la manipulació genètica, obligant-los a documentar-se en la família o a internet, per a García i el seu equip no hi ha tema tabú. Algun dels centres es troba, a més, en el context rural, on, segons García, “l’existència de les penyes, amb espais per als adolescents, que tenen les claus, fa que els adolescents s’iniciïn abans”.

    Mites i secrets

    A l’equip d’EduCLANdo es beneficien d’un coneixement profund del món adolescent. Això fa que els nois i les noies es despullin, que parlin amb ells dels últims jocs sexuals, o que els escriguin per WhatsApp confessant-los que s’autolesionen com a forma de calmar el seu patiment… “A mi em veuen com un pare extern… Saben que tinc un fill de la seva edat, i els ensenyo a comprendre el món adult. Potser l’avantatge del programa és que no sóc un orientador de l’equip educatiu amb el qual parlen de la sida però no de sexe, el tutor que els posa les notes, l’entrenador que si un dia estàs baix et crida que corris més, però no et pregunta què t’està passant… Sóc un adult amb el qual compartir els seus dubtes, preocupacions, reflexions…”. El repte, moltes vegades, està en donar-li la volta al que a ells els interessa en aquell moment: ¿Que el condom challenge s’ha posat de moda a la porta de l’institut? A EduCLANdo ho aprofiten i dediquen part del taller, aquell dia, a enderrocar mites i informar sobre els preservatius, perquè no serveixin només per jugar.

    També hi ha tallers per a pares, i, en el seu afany d’implicar-los, a García li agrada provocar: “Un dia els vaig dir als alumnes que des que acaben Sisè tots haurien de tenir un mòbil, que ho diguessin a casa; a la següent sessió hi va haver quatre vegades més famílies, dient que si em pagava Telefonica…”.

    Provocacions a part, a aquest educador social li sembla que el pas de Primària a Secundària és un bon moment per estrenar-se com a usuaris de telèfon mòbil, en contra del criteri d’altres experts, com el jutge Emilio Calatayud: “Jo no ho veig com un regal sinó com una eina més. Quan encara estan a Primària els nens i les nenes encara s’asseuran al teu costat per aprendre a fer-lo servir, per descobrir la seva utilitat… A aquesta edat, encara tens capacitat d’influència, confien en tu, saben que tu ho pagues… Si estan sense mòbil fins als 15, no controlaràs el que facin amb ell”.

    Pares i educadors davant el repte de l’adolescència

    Als professors, García els recomana “treballar les tècniques relacionals amb els xavals, el que els ajudarà molt més que totes les formacions de pissarra digital”: “Entenc que hi ha molts factors que poden portar-te a estar cremat, que falta temps, que el tracte amb adolescents i pares és complex, que pot ser font de pors… Però el primer, sempre, ha de ser conèixer els xavals amb què estàs”.

    Als pares, que estiguin sempre presents: “Encara que rebem una mala resposta, encara que creguem que no ens fan cas… No val apartar-se de l’adolescència, relaxar-se, deixar-los que s’entretinguin amb el mòbil, passar de saber coses, aïllar-nos cada vegada més… Fins que ens cridin del centre perquè n’ha passat una de grossa”. I això, per als pares de la pública però també per als de la concertada: “Sento que aquests centres, que no impliquen un canvi d’entorn als dotze, són un espai segur per als pares, però no el més nutrici per als fills. Són xavals que es passen deu hores al dia entre l’escola, natació, hípica… I que em pregunten a mi què poden fer els caps de setmana, perquè els seus pares treballen i no tenen amics allà on viuen. Un entorn tan aïllat i sobreprotector no és bo. Tota la teva vida està centrada en 20 companys, dins l’escola. Perds experiències. El xaval necessita relacionar-se amb més gent, conèixer altres coses; que hi ha drogues, botellón… Si no, pot ser que s’hi sumi més tard i de cop”.

    El que fan des d’EduCLANdo, que García exposava fa uns dies al III Congrés Internacional d’Intel·ligència Emocional i Benestar de Saragossa, en la seva ponència sobre acompanyament presencial a adolescents i joves, a poc a poc es va estenent. De vegades, sense necessitat de recórrer a persones alienes al centre. És el cas de l’IES Gayá Nuño d’Almazán (Soria), que va portar les seves bones pràctiques al I Congrés Estatal de Convivència organitzat pel Centre Nacional d’Innovació en Recerca Educativa (CNIIE) la setmana passada a Sigüenza (Guadalajara).

    Entre les seves moltes actuacions, la seva directora, Cristina Suárez, destacava la figura del professor-tutor individualitzat. Aquest càrrec de nova creació serveix per fomentar la convivència i complementar la tasca de l’equip directiu, el professorat, el departament d’orientació, els coordinadors de convivència, els alumnes mediadors i els cercles de companys: “Es tria un professor que no li faci classe a l’alumne, perquè sigui el més objectiu possible, i exerceix com la seva “mare” o “pare” a l’institut. S’encarrega d’ell, parla amb ell… Es preocupa de com li va…”. La mesura, que s’aplica sobretot amb alumnes concrets de Primer, Segon i Tercer d’ESO, els aporta a aquests nois i noies, en definitiva, un referent adult.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Quan morir i matar també és escola
    Next Article
    Actualitat
    educaBarcelona | Vicenç Arnaiz: “La criança és tan complexa que es necessita el saber compartit”
    Saray Marqués

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}