Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Reflexions personals d’una educadora infantil

    Aina Cabau Vallverdúgener 26, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Aina Cabau
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Ja no recordo els motius pels quals amb divuit anys vaig decidir estudiar el Grau Superior d’Educació Infantil, però crec que devien ser força més simples que els que tinc ara. Sobretot, després d’haver fet psicoteràpia durant molts anys i d’estudiar Psicologia (amb la qual continuo actualment) d’una manera relaxada, gaudint del camí i no esperant amb gaire ànsia el resultat. Els motius que et poden moure per decidir passar vuit hores al dia amb infants de 0 a 3 anys són molts.

    Quan vaig acabar els estudis bàsics per dedicar-me a la petita infància vaig entrar directament a la roda sense preguntar-me res. Envies currículums, busques feina i de cop i volta et trobes immersa en una llar d’infants (en el meu cas vaig estar molts anys en el món privat) dins d’una aula, amb quinze infants d’un any, una bata i poca cosa més. Ja ets educadora, però no oblidem que tens vint anys i amb prou feines has deixat enrere l’adolescència. Jo em vaig sentir despullada, insegura i feta un embolic. De cop i volta em vaig trobar en situacions que pràcticament no havia pogut viure abans. No només parlo del dia a dia amb els infants i de la responsabilitat que tens quan hi tractes, sinó també de tots els moments diaris amb les famílies (entrades, sortides, reunions, etc.) i amb les altres educadores i gent que treballa al centre, amb qui comparteixes gran part de la teva feina. Era la primera vegada que posava els peus en el món adult i jo que, a més, era tímida, ho vaig trobar molt complicat. Per sort, tenia al meu costat professionals que em van acollir molt bé i de qui en vaig aprendre molt.

    Vaig treballar durant molts anys de la mà de l’educació tradicional. Estava lligada a uns estudis, a unes instal·lacions, a unes normes i a una manera de fer que no respectava el ritme evolutiu de l’infant. I el pitjor de tot, jo era una noia a qui els canvis l’espantaven molt: m’havien dit que busqués estabilitat laboral, que havia de ser molt responsable i que no podia fallar. Amb aquestes creences i idees preconcebudes vaig viure molts anys esquivant pensar una de les coses més importants: “Soc feliç fent el que faig?”, “què vull fer?”, “com ho vull fer?”. Vaig trigar força temps en adonar-me que sí que podia deixar de treballar a un lloc on no m’hi trobava gust i que jo podia decidir què fer i què no fer.

    Madures treballant i vivint, vas encarant noves situacions, aprenent amb l’experiència, i sobretot agafant consciència de la vulnerabilitat dels éssers que veus i tractes cada dia. Si t’il·lumines (en aquest món això no passa gaire sovint, per desgràcia) decideixes començar a ser crítica amb allò que fas, amb allò que veus al teu voltant, i vas decidint què t’agrada i què no, què vols i què no vols. Però aquest és un procés llarg i requereix temps. La vida amb preguntes i replantejaments és més difícil, però també és més interessant, més enriquidora i a la llarga tot plegat va agafant una lògica i un sentit molt bonic. Recupero aquí la disciplina de la Psicologia que he esmentat a l’inici, crec que els estudis d’educació infantil haurien d’anar de la seva mà (no n’hi ha prou amb una o dues pinzellades). La importància de revisar-te a tu mateixa, de conèixer-te més intensament, d’esbrinar qui ets realment, què vols i què sents, per poder acompanyar d’una manera més sincera i neta els infants.

    Sovint sentia frustració, injustícia i una tristesa punxant al cor que vaig anar interioritzant com a normals, quan en realitat no ho era. I per fi ho veus: “Jo no vull fer això així”, “no crec que aquesta sigui la millor manera d’ensenyar alguna cosa”. Sembla que ja fa temps que hi ha una gran quantitat d’educadores crítiques amb la metodologia i amb la manera d’acompanyar a la petita infància, i cada cop més projectes dirigits a aquestes edats se sumen al canvi en l’educació que continua sent molt urgent. Així, vaig decidir explorar nous camins i vaig començar a descobrir el veritable significat de treballar amb la petita infància. De fer-ho amb el cor i amb el cap, intentant fer sempre el que és millor per a l’infant, no per mi. Acompanyar-lo en el seu procés d’aprenentatge, posar-lo al centre i jo situar-me al seu costat. Aquest paper no és fàcil i quan estudiava educació infantil ningú m’ho va ensenyar. Ara han passat molts anys i espero que això hagi canviat o, si més no, s’hagi actualitzat.

    Actualment, tinc la sort de treballar com a educadora substituta a l’escola bressol pública de Barcelona. He descobert que em sento molt a gust amb la metodologia en la qual s’emmarca i a cada curs conec grans professionals de qui aprenc molt. Les instal·lacions són precioses i és un privilegi treballar-hi. Cada escola és única, el seu ambient es construeix a partir de les persones que hi treballen. Som molta la gent que formem aquest sector: treballadores, famílies i infants. Totes coneixem la importància d’aquesta etapa, ja sigui perquè ens hi dediquem professionalment, perquè som mares/pares o perquè l’hem viscut nosaltres mateixes (sabem quantes coses ens han afectat i condicionat de com ens han educat a casa o a l’escola).

    Sento que soc on vull estar. No obstant això, hi ha coses que fallen i en vull deixar constància perquè arribi a tanta gent com sigui possible. La ràtio, que és insostenible i ens impossibilita sovint fer la feina com la sabem fer. La situació laboral que patim les substitutes (que actualment som un percentatge molt elevat a la plantilla), que està penjant d’un fil entre contractes laborals que finalitzen al juliol, no convocatòries d’oposicions i l’última mala passada que és voler-nos abaixar la categoria professional.

    Per acabar, només dir que cuidar el nostre sector hauria de ser essencial. Som les persones que agafem la responsabilitat de tenir cura dels vostres infants, d’acompanyar-los en el seu procés d’aprenentatge de la manera més respectuosa possible. Hem triat ser aquí perquè ens mou que puguin créixer emocionalment sans i equilibrats per afrontar tot el que vindrà, la vida. Ja fa massa temps que som una etapa oblidada, menystinguda i invisibilitzada. Per tot això demano posar al centre l’atenció a les educadores infantils, reconèixer aquesta feina, valorar-la, parlar-ne i fer-la visible.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    Juan Milián (PPC): “No ens agrada el paternalisme estatista que vol que tothom faci el mateix de la mateixa manera”
    Next Article
    Entrevista
    Carles Riera (CUP): “Cal potenciar la innovació que ja es dona en el sistema educatiu i no té els altaveus mediàtics d’EN21”
    Aina Cabau Vallverdú

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}