Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Reptes, dificultats i oportunitats de fer un canvi a la secundària

    Coral Regímaig 22, 20195 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: Escola Virolai
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Foto: Escola Virolai

    La necessitat de transformació es fa especialment necessària en aquestes etapes per la proximitat dels nois i noies d’incorporar-se a un món adult que ja requereix persones amb habilitats i competències diferents de les treballades en un model d’escola tradicional, i especialment per la necessitat d’establir models transformadors que garanteixin una educació motivadora i inclusiva, que redueixi un dels grans problemes no únicament educatiu sinó també social: les encara altes taxes d’abandonament escolar.

    Els diferents agents que intervenim en el procés educatiu som art i part de les dificultats i oportunitats d’aquest canvi necessari. Per una banda, el professorat amb una formació i un rol que tradicionalment ha estat més vinculat a les disciplines: som professors de biologia, de matemàtiques o llengües, abans que educadors d’adolescents i joves, tot i que malgrat no tenir la formació específica, trobem una infinitat de bones pràctiques d’educació afectiva, personal i social en molts centres. Però en molts casos la preocupació pels continguts curriculars de la matèria, el nivell dels alumnes i també sobre com acompanyar i resoldre problemes de convivència, d’atenció a la diversitat i de falta de motivació i esforç amb noves estratègies, fa que continuem utilitzant l’avaluació i els resultats acadèmics com a eines de control. En moltes situacions actuem com si els exàmens o les notes fossin els veritables i únics elements de motivació i control.

    També l’entorn social, les famílies i els mateixos alumnes actuen en alguns casos, per desconeixement o per por al canvi, com a agents reactius davant de veritables processos de transformació pedagògica d’aquestes etapes. El fantasma de la pèrdua de nivell, de la falta de cultura de l’esforç o la referència a les temudes PAU són arguments que s’utilitzen per posar en qüestió la necessitat i la possibilitat real de fer canvis a l’ESO i el batxillerat.

    Però és justament en aquestes etapes on hem de posar en joc de manera prioritària nous models educatius més competencials i vivencials que garanteixin que avancem en la formació de nois i noies, que tal com es planteja ja en el moment actual hauran de ser persones preparades per aprendre al llarg de la vida en un entorn social on les titulacions universitàries i algunes competències tradicionals ja no son elements rellevants. Persones que viuran en un entorn social amb importants reptes globals –ODS– que posen en qüestió la continuïtat del nostre planeta tal com l’hem conegut. Nois i noies que viuran en un món en el qual la presència de la intel·ligència artificial i la robòtica implica que han de posar en joc competències més humanes com la creativitat i la intel·ligència emocional per sobre de tot.

    Totes les graelles de competències ens assenyalen que hem d’educar persones amb estratègies de treball en equip i resolució de conflictes i continuem agrupant als alumnes en grups homogenis o amb treball individual per no baixar els nivells.

    Davant d’aquesta situació, que ja no és d’un futur més o menys improbable, sinó d’un present que ja estem vivint, ens cal avançar i consolidar noves propostes per educar joves amb gran capacitat d’autosuperació, perquè hauran d’aprendre a esforçar-se per ells mateixos. Persones que han de viure l’errada com una oportunitat d’aprendre, persones amb capacitat d’adaptació i també agosarades. Persones que, si han de continuar aprenent al llarg de la vida, han de conèixer i dominar les seves estratègies d’aprenentatge, i per sobre de tot, han de viure l’aprenentatge com un gaudi i una oportunitat. No pots plantejar-li a un noi i una noia que haurà d’aprendre al llarg de la vida si això ho ha de viure com una experiència allunyada, poc motivadora i en alguns casos que representa pels joves l’evidència d’un fracàs perquè el que fa a l’escola no correspon als seus interessos i capacitats. Si hem d’avançar en una educació competencial que capaciti als nostres alumnes per aprendre al llarg de la vida, hem de dotar els nostres alumnes d’estratègies de reflexió per a l’autoconeixement. Com els diu Yuval Noah Harari: “La pregunta més urgent i complicada de respondre serà Qui sóc? hauràs d’aprendre constantment i reinventar-te a tu mateix, una vegada i una altra”. I, per tant, ens caldrà dissenyar estratègies d’acompanyament i incorporar la reflexió i interiorització com estratègies de creixement personal.

    Hem d’avançar en una secundària que hauria de tendir a ser obligatòria fins als 18 anys, per garantir que dóna resposta a tots els joves amb diferents ritmes d’aprenentatge, interessos i maduració. En un model educatiu que doni eines als joves per un aprenentatge personalitzat i autònom, adaptat a les seves característiques i amb una exigència clarament diferencial, on l’avaluació no actua de factor sancionador i desmotivador que provoca l’expulsió dels joves del sistema educatiu, sinó d’eina integradora de regulació i estímul per continuar el procés de creixement personal.

    Ens cal un entorn d’aprenentatge vinculat al món real on els alumnes es comprometin afrontant com a ciutadans els reptes socials i ambientals del planeta, buscant solucions reals en el seu entorn més proper. Una escola on les experiències d’aprenentatge-servei estiguin integrades com eines d’aprenentatge i de compromís social i ciutadà. Ens cal treballar més enllà del currículum sectoritzat per matèries amb una visió globalitzada, aplicada i propera del coneixement.

    Tenim, des de ja fa uns quants anys, bones propostes i iniciatives que corresponen a un model educatiu d’acord amb aquestes premisses, i fins i tot algunes de les mesures establertes per l’Administració educativa van en aquesta línia, però ens caldria fer canvis significatius en els mecanismes d’accés a estudis posteriors que siguin coherents amb  aquestes premisses i que siguin capaços de valorar competències i interessos vocacionals, en comptes de resultats acadèmics únicament.

    Ens cal continuar reconeixent i valorant les bones pràctiques que ja existeixen i que ens ajuden, a partir de l’acompanyament personalitzat i diferencial de l’alumne, reduir l’abandonament escolar, i educar nois i noies que viuen l’aprenentatge com una oportunitat de creixement personal i de compromís social.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un actor que va patir ‘bullying’ estrena un curt inspirat en la seva experiència
    Next Article
    Actualitat
    El futbol femení a Espanya ja és de Champions i de pati de col·legi
    Coral Regí
    • X (Twitter)

    Directora de l'escola Virolai

    Related Posts

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025

    Opinió
    L’estiu: oportunitat o miratge per als infants?

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}