Les escoles i instituts haurien de tenir personal sanitari dins els centres per assistir els alumnes que ho necessitin. Així ho ha reclamat el sindicat CCOO en les al·legacions que ha presentat al Projecte de decret que ha de regular el model d’escola inclusiva, i que ara mateix es troba pendent del dictamen del Consell Escolar de Catalunya, previ a la tramitació per part del Govern. El sindicat també lamenta que el decret no tingui en compte les escoles bressol o el lleure educatiu i reclama més professionals especialitzats dels que preveu la memòria econòmica.
El sindicat critica que, per una banda, el decret contempla que l’Administració “vetllarà perquè quedin cobertes les necessitats d’assistència sanitària i parasanitària de l’alumnat que ho requereixi”, però de l’altra, en la memòria econòmica del decret no s’hi contempla la incorporació de cap professional de l’àmbit sanitari. El que es limita el document és a apel·lar a la “coordinació” dels serveis educatius i dels sociosanitaris, cosa que sovint acaba quedant en no res, segons CCOO.
El secretari general d’Educació de CCOO, Manel Pulido, i la secretaria de Polítiques Educatives, Dolors Vique, han carregat contra el decret per “continuïsta”. Una de les mancances que li han trobat és que no té en compte la inclusió de l’alumnat amb necessitats educatives especials més enllà de l’horari escolar obligatori i reglat. “L’etapa 0-3, que és fonamental, no existeix al decret”, ha criticat Vique, que considera que també s’haurien de tenir més en compte espais com les acollides, els menjadors escolars o tota l’etapa postobligatòria.
Per a la postobligatòria preveu instruments com els Itineraris de Formació Específics, pensats per a joves d’entre 16 i 20 amb necessitats educatives especials que vulguin fer estudis de formació professional. En els propers quatre anys es contempla la incorporació, comptant centres públics i concertats, de 128 professionals –professors, psicopedagogs i tècnics d’integració social– per a aquesta finalitat, amb un cost de 13,5 milions d’euros. També es mantenen la Formació Professional Inicial (PFI), per als qui no obtenen el graduat. 1.334 alumnes amb discapacitat estaven el curs passat en PFI (391 dels quals en centres ordinaris).
Vique també ha volgut subratllat el decret hauria d’anar acompanyat de més recursos humans. Si bé es preveu que s’incrementin durant els propers quatre anys els perfils especialitzats –un 33% més de treballadors socials, un un 31% de fisioterapeutes, un 18% de psicopedagogs, per exemple–, des de CCOO consideren que hauria de ser superior, i que això hauria d’anar acompanyat d’una rebaixa de les ràtios. Segons Vique, a Catalunya encara s’està lluny de la ràtio que recomana la UNESCO per als orientadors i mestres d’educació especial, que hauria de ser d’un d’aquests professionals per cada 250 alumnes.