Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Parlar de temps, en comptes d’horari

    Opinió
    Parlar de temps, en comptes d’horari

    Jaume Martínez Bonaféfebrer 23, 20174 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En una recent trobada a Bilbao, convocats al voltant de la pregunta “Quina educació per a quin món?”, Guadalupe Jover ens va proposar una provocadora reflexió: si en comptes de dir “no tinc temps” penso i busco estratègies per utilitzar-ho d’una manera diferent, potser trobarem oportunitats per viure d’una manera menys estressant el projecte educatiu de l’escola. En tornar a casa recupero un antic text d’Elena Cordoni: Les dones canvien els temps, una proposta de llei d’iniciativa popular en la qual se suggereix parlar del temps, en comptes d’horari, com una manera de reconèixer que l’organització de les complexes tasques de la vida no tenen per què sucumbir a la lògica horària d’organització del treball. En la trobada de Bilbao parlàvem de subjecte, subjecte -subjectat-, però subjecte -polític-, amb voluntat i capacitat per prendre a les nostres mans el destí de les nostres vides. I em pregunto ara si som subjectes del nostre temps docent, educatiu, o per contra ens subjecta una organització horària que ens limita i impedeix desenvolupar aquesta capacitat de ser subjecte.

    Conec a mestres amb una enorme capacitat de treball i un gran esperit innovador, a les quals els derrota l’expressió: no tinc temps! Potser, seguint el consell de Lupe podríem pensar d’una altra manera l’ús del temps gastat i el seu valor. No us sembla que molt del temps escolar, a més de repetitiu i avorrit, i potser també per això, perd sentit i significat? No us sembla que la fragmentació excessiva, la separació de matèries curriculars, la disciplina dura, burocratitza l’horari i no afavoreix la vida plena del temps escolar? I la quantitat és el mateix que la qualitat? No us sembla que sobra quantitat de currículum en detriment de la qualitat del temps invertit en l’aprenentatge? No us sembla que la regulació horària individualitza molt del que podria resultar una bella experiència de cooperació. I quan no es té temps, qui organitza el poc que tenim?

    Em vaig educar políticament en la idea que l’escola pública havia de ser un espai d’acolliment i reconeixement d’aquells i aquelles que més necessiten aquest acolliment i reconeixement. Ara penso que el mateix ha d’ocórrer amb l’ús del temps. L’escola pública ha d’ajudar a viure d’una altra manera els temps, de manera que la pressió per les presses no actuï contra el nen o la nena, o contra el mestre o la mestra. És un principi elemental de la pedagogia renovadora, jo ho vaig aprendre amb Freinet, i l’actual reivindicació de l’educació lenta, tan ben argumentada per Joan Domènech, ve a corroborar aquest projecte pedagògic. L’assemblea era l’inici d’una proposta de recerca, i des d’ella ens posàvem a treballar planificant activitats i tasques a les quals dedicàvem el temps necessari reconeixent els diferents ritmes i possibilitats temporals de cada subjecte.

    Hi ha molt currículum, i l’organització que del mateix que proposen els llibres de text encara ho incrementa. Hem d’aprendre a decidir per nosaltres mateixos sobre les estratègies de simplificació. Com a docents, hem d’estar en condicions professionals de decidir, demostrant a l’administració educativa que treballem tot o més d’una altra manera, amb uns altres temps, integrant sabers i disciplines, prenent-nos més temps per a cada tasca que ho necessiti, amplificant i estirant les franges horàries per reconèixer amb tranquil·litat i paciència que l’esforç i la complexitat d’un projecte educatiu estan renyits amb la immediatesa i la pressa.

    La nena arriba al matí amb un caragol en la butxaca. Ho mostra a les amiguetes i a la mestra i neix un bell projecte de curiositats i preguntes. La mestra s’inquieta per la perduda de temps, el retard en les tasques programades. Potser acabi sol·licitant que internet resolgui aquestes inquietuds en temps extraescolars. O potser no. Perquè la mestra sap que la pregunta dels nens és un dret pel qual caldrà trobar el temps educatiu de cerca de la resposta.

    En el citat el document de Cordoni, s’argumenta sobre un projecte de llei presentat en 1990 al Congrés dels Diputats d’Itàlia, per dones enfrontades a la concepció masculina i neoliberal del temps. És un exemple. No és mala idea una ILP en la qual professorat i alumnat puguin decidir per si mateix sobre la sàvia ocupació del temps educatiu a l’escola. I dels recursos humans i materials que fan que els temps resultin més fàcils o més difícils (és obvi que la parella pedagògica faria més feliç el temps de treball en educació infantil) I tampoc crec que fos mala idea que en comptes de subcomissions per acordar amplis marcs legislatius que, si arriben a acords, poc canviaran la realitat de l’escola, els nostres diputats i diputades podrien discutir sobre com facilitar polítiques concretes d’innovació, com ara l’ús del temps. Clar, si les seves senyories tenen temps per posar-se en aquests menesters.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    horari opinió Reforma horària temps
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    CCOO reclama que hi hagi personal sanitari a tots els centres educatius
    Next Article
    Actualitat
    Un joc interactiu detecta l’ull gandul en els nens en pocs minuts
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    D’etiquetes i diagnòstics  

    juny 30, 2025

    Opinió
    Tancar la bretxa entre l’aula i acadèmia

    juny 27, 2025

    Opinió
    No hi ha dilema: defensar l’escola pública és defensar la Catalunya de tothom

    juny 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}