Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Sobre els deures d’estiu

    Elisabet Abeyàmaig 27, 20215 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els deures potser són necessaris, per donar idees a qui en tengui poques i per mantenir un lligam amb l’escola durant les vacances, però els deures no han de servir per tancar sinó per obrir. Vull dir que no han de servir per tancar-nos a casa i per encasellar-nos en uns exercicis i en repetir activitats que hem fet durant mesos sinó que han de servir per obrir, per obrir portes i finestres i sortir de casa, a veure petites coses en les que no ens havíem fixat i a deixar que el nostre cap inventi, creï, qüestioni, jugui.

    Hi ha mestres que com a deures d’estiu proposen fer quaderns de les editorials que més els agraden i demanen també unes lectures obligatòries amb uns qüestionaris que s´han de respondre. A l’altre extrem hi ha mestres que troben que l’estiu és per descansar i no posen cap tipus de deures. Però entre aquests dos pols hi ha una gamma de possibilitats. Hi ha mestres que donen idees, per ajudar a què no hi hagi infants tancats a casa i lligats a les pantalles, sinó que aprofitin les hores de lleure per acostar-se a la natura, observar i descobrir. L’aproximació a la natura és més fàcil en pobles petits i també en ambients on les famílies es desplacen amb facilitat, però en ambients urbans també es poden suggerir activitats després d’una visita als parcs propers. Per exemple, sobre l’observació dels vegetals: tipus de fulles, característiques d’arbres, petits animalons… També es pot suggerir l’observació d’edificis del barri, d’elements arquitectònics, d’escultures… Segons l’edat dels infants les activitats es poden enfocar cap a dibuixar o retratar, o bé en qüestions més complexes com cercar informació, comparar, mesurar, registrar… Tot sempre intentant acompanyar la curiositat dels infants i no amb intenció de censurar ni tan sols d’avaluar.

    Els deures d’estiu no han de servir per tancar-nos a casa sinó per obrir portes i finestres i sortir a veure petites coses i deixar que el nostre cap inventi

    Per mantenir les activitats de lectura i escriptura també es pot fer d’una manera molt oberta com proporcionar als infants un quadern d’estiu en blanc on puguin escriure exactament el que vulguin (el que han fet, o han pensat, o han imaginat, o han somiat…) i que en tornar a començar el curs tenguin l’oportunitat de compartir els seus textos preferits amb els companys.

    Sobre la lectura, només demanaria uns petits deures als mestres (de tots els nivells), que rellegeixin el magnífic llibre de Daniel Pennac Com una novel·la. Ens ajuda a comprendre com una lectura obligatòria pot ser un turment i que així com a nosaltres, adults, ens agrada triar i remenar les biblioteques i llibreries a la recerca de les nostres lectures, als infants també els agrada fer el mateix i que tenen dret a no acabar un llibre que no els agrada o a llegir el mateix set vegades si això els causa plaer.

    Sobre les llengües, es pot deixar l’ortografia i la gramàtica per a l’hivern i a l’estiu trescar entre poesies i cançons i intentar aprendre de memòria una poesia o una cançó en cadascuna de les llengües que es treballen a l’escola. Poesies i cançons triades per ells, no les que agraden al mestre sinó les que agraden als alumnes. L’intercanvi d’experiències en tornar a l’escola serà estimulant, divertit i sorprenent.

    A les famílies se’ls pot fer arribar una sèrie de recomanacions per a l’estiu, segons l’edat i característiques de l’entorn, on pot haver-hi per exemple els jocs de taula de tota la vida, com el parxís, l’oca, els escacs o el rummikub, que a més a més d’estimular capacitats bàsiques proporcionen estones de diversió i de convivència en grup familiar. Quan les reunions presencials siguin factibles, explicarem als adults quin tipus d’activitats d’estiu volem potenciar des de l’escola, sempre cadascú dins les seves possibilitats i valorant les que a primera vista semblen més humils, ja que no fa falta fer un viatge a Alaska per explicar alguna cosa interessant. També els informarem sobre com farem la recollida en tornar a començar el curs perquè els infants percebin que valorem el que han fet, vist i viscut mentre l’escola estava tancada. Si no és possible explicar tot això a les famílies “en viu”, ens esforçarem per explicar-ho per escrit o visualment de la manera més entenedora possible.

    Potser la paraula “deures” anirà desapareixent del vocabulari escolar i en el seu lloc anirem veient cada vegada més l’escola com a promotora de jocs, d’activitats, d’observacions i d’experiències en relació amb el medi natural i social.

    Podem fer que la tornada a l’escola al setembre no signifiqui per a ningú avergonyir-se pel que no s’ha fet sinó estar orgullosos pel que s’ha fet, pensat, dubtat i descobert. Podem provocar que els infants i joves tenguin unes ganes irresistibles de compartir les seves experiències, posar-les en comú i continuar aprenent amb els altres després de l’estiu.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    deures d'estiu opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Entrevista
    «Quan connectes l’àlgebra amb la geometria, a l’alumnat se li obre un món»
    Next Article
    Actualitat
    El ministeri vol crear un nou cos docent per als tècnics d’FP sense titulació universitària
    Elisabet Abeyà
    • X (Twitter)

    Psicòloga i escriptora, ha estat mestra d'escola pública a Mallorca, sobretot a educació infantil i primària. Actualment està jubilada i continua escrivint contes i traduint

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}