Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Treballar l’educació ambiental en un centre de màxima complexitat

    Redacciódesembre 9, 20216 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La preocupació de la ciutadania enfront a l’emergència climàtica va creixent i es multipliquen les iniciatives per fer-hi front. A l’Institut Pablo Ruiz Picasso de Torre Baró (Nou Barris) treballem dins el programa d’Escoles + Sostenibles des de fa anys, i dins d’aquest, en diversos projectes, com Embolcalls + Sostenibles (per disminuir el paper d’alumini als esmorzars), Alimenta’t amb seny (per ser conscients de com afecta la nostra alimentació al planeta)… A més, per tal de poder parlar de manera directa sobre emergència climàtica en un entorn on, a diferència d’altres barris de Barcelona, les famílies no donen importància a aquestes qüestions (donat que tenen altres preocupacions més immediates), des de fa uns anys hem implantat la matèria optativa d’Educació Ambiental.

    L’emergència climàtica és un tema cada cop més candent, cada vegada se’n veuen més evidències i, com a conseqüència, se’n parla més. Com a persones adultes podem comparar la temperatura d’aquest estiu amb la de fa 15 anys o més, però no passa el mateix amb l’alumnat. El seu marge de comparació és molt més curt i, per tant, s’adonen menys que el clima està patint un canvi greu.

    Com a docents, busquem informació, articles d’actualitat, gràfics de l’evolució de les temperatures i les precipitacions, previsions sobre l’accés a l’aigua i al menjar. Però l’alumnat amb el qual es treballa en un centre de màxima complexitat ja té prou problemes, les gràfiques i les taules de temperatura no els diuen massa cosa, i la seva resposta sol ser de to xulesca, del tipus “si puja el nivell del mar, millor, així el tindrem a la porta de casa”.

    Les gràfiques i les taules de temperatura no diuen gran cosa als alumnes; la seva resposta sol ser de to xulesca, del tipus “si puja el nivell del mar, millor, així el tindrem a la porta de casa”

    Davant d’aquesta reacció, com podem fer perquè siguin conscients de la gravetat de la situació? Està bé ensenyar-los a fer recerca i tria d’informació en fonts fiables, de manera que ho puguin replicar en altres situacions de la seva vida, però això no és suficient. També podem donar-los accés a fonts d’informació concretes en xarxes socials que fan servir, com certs perfils d’Instagram que parlen sobre contaminació, consciència ambiental i emergència climàtica. Només pel fet de seguir aquests perfils, els anirà apareixent informació relacionada amb el tema i, qui sap, potser en algun moment alguna de les publicacions crida la seva atenció. Però, evidentment, això tampoc és suficient.

    També podem visualitzar documentals, acompanyats de preguntes a respondre, i fer debats després. És cert que els recursos audiovisuals capten més l’atenció de l’alumnat, però segueix sense ser suficient. Seguint la línia d’activitats competencials i transversals, podem calcular la petjada de carboni dels transports d’un any, l’impacte ambiental del menjar que hem consumit el dia anterior, argumentar quins productes escolliríem en un supermercat seguint criteris de sostenibilitat, fer un concurs de receptes sostenibles… però tot això, sovint, tampoc és suficient.

    Si tot això no és suficient, què ho serà?

    Les persones que ens dediquem a la docència sabem que el que més cala en l’alumnat són les experiències vivencials, i això també es pot traduir en l’educació ambiental. Per això, el primer que hem de fer, com a referents que som del nostre alumnat, és predicar amb l’exemple. Això implica fer un pla d’acció en tot el centre, que no involucri només a una assignatura en concret sinó a tot el centre, perquè l’emergència climàtica és un problema que ens afecta a totes i que té, com a principal cura, el canvi d’hàbits de totes les persones (a més de canvis legislatius en els quals no podem incidir tant). Per tant, com a centre implica canviar el paper blanc per paper reciclat, posar contenidors de reciclatge, demanar que no portin paper d’alumini ni film i donar “boc’n’rolls” com a alternativa, aprofitar la llum natural i estalviar l’artificial, entre altres moltes accions.

    Per exemple, a l’Institut Pablo Ruiz Picasso hem instal·lat una paperera transparent per al paper d’alumini al pati, per tal de visibilitzar l’elevat consum que se’n fa, l’alumnat de 1r d’ESO ha dissenyat i realitzat un embolcall reutilitzable (“boc’n’roll”) per evitar l’ús d’embolcalls d’un sol ús. Amb aquestes accions es preveu prohibir l’ús del paper d’alumini i el film el curs vinent. A més, hem creat una Comissió de Sostenibilitat, que al seu torn ha creat una classe al Classroom on es penja informació interessant sobre el tema, i des de la qual s’ha promogut un concurs de foto-denúncia consistent en fer fotografies de residus al carrer o a la natura. Les guanyadores s’han endut un carregador solar per al mòbil, i tot l’alumnat participant un embolcall reutilitzable. Fins i tot hem participat a la recollida massiva de residus dins la iniciativa “Let’s Clean Up Europe!”, la qual va impactar molt l’alumnat per la quantitat de residus que es van recollir a l’entorn natural proper a l’institut (al Parc Natural de Collserola).

    Predicar amb l’exemple també significa, com a docents en general, no portar paper d’alumini ni film, ni ampolles d’aigua de plàstic, ni begudes o menjar envasat amb plàstic o alumini, evitar les grapes, reutilitzar el paper i el material, demanar que escriguin per les dues cares del full… I dic com a docents en general perquè és especialment important que l’alumnat normalitzi que la lluita contra el canvi climàtic és cosa de totes les persones i no només dels docents d’Educació Ambiental o de la Comissió de Sostenibilitat.

    Per la nostra part, els docents d’Educació Ambiental, haurem de fer tot l’anterior i, a més, explicar com s’utilitzen els contenidors de reciclatge, respondre per què és important reduir el consum, reutilitzar, estalviar energia, paper i grapes, així com tots els continguts que entren en la nostra matèria. Per treballar aquests continguts d’una manera més competencial, durant aquest curs a l’Institut Pablo Ruiz Picasso s’han realitzat les activitats esmentades anteriorment, així com una llista d’accions a fer a l’institut per ser més sostenibles, la recerca en els programes polítics de tots els partits del Parlament per entendre quines propostes ambientals porta cadascun i la realització d’un “programa electoral ambiental” per grups. De cara al curs vinent, es vol pactar amb algun comerç o bar de l’entorn per tal de fer una “assessoria ambiental”.

    Treballar tots els continguts i, a més, fer aquestes activitats competencials porta temps, però són aquestes activitats les que ajuden a assolir els continguts de l’assignatura. Tot i així, la implicació i la col·laboració del professorat en la tasca de conscienciació sobre l’emergència climàtica i la normalització del canvi d’hàbits és primordial per poder aconseguir un impacte significatiu en els hàbits del nostre alumnat.

    Els docents tenim la sort de ser referents per l’alumnat, utilitzar-ho per generar un canvi cap a un món més sostenible és responsabilitat nostra.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    centres de màxima complexitat educació ambiental opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Tallen una carretera al Pirineu per reclamar recursos educatius per una nena amb discapacitat
    Next Article
    Actualitat
    La vacunació dels infants de 5 a 11 anys començarà el 15 de desembre
    Redacció

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}