Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Fòrum Mundial de l’Educació: Un altre món i una altra educació són possibles

    Jaume Martínez Bonafégener 30, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Fòrum Mundial d'Educació. /
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Durant els passats 22, 23 i 24 de gener, a la ciutat de Canoas, al costat de Porto Alegre i al sud del Brasil, gairebé quatre mil persones de diferents llocs del món ens reuníem per discutir sobre el sentit de la pedagogia per a la transformació social. Responíem a la crida del Fòrum Mundial de l’Educació que, des de l’any 2001, se celebra com una activitat conjunta al Fòrum Social Mundial.

    Des de l’Estat Espanyol va acudir-hi una nodrida representació, provinent d’organitzacions sindicals, Moviments de Renovació Pedagògica, ONG i universitats. El Fòrum va tenir ocasió d’escoltar el nostre relat de les resistències a les polítiques educatives neoliberals, i es va aprovar en plenari una declaració de suport i solidaritat amb les vagues de l’ensenyament a les Illes Balears.

    Els temes de treball, organitzats en diferents taules de debat als matins i seminaris vespertins, giraven al voltant de la relació entre pedagogies, territoris i resistències. En cada sessió de debat tres persones actuaven com a ponents i dues coordinaven i relataven la discussió. El nucli central del debat es va situar obre l’anàlisi i les alternatives de les diferents polítiques públiques d’educació en les regions metropolitanes i les seves perifèries, desenvolupant la tesi que la ciutat, com a escenari d’experiències de subjectivació i resistència, ha de tenir una especial rellevància en nostres estudis i debats. Els temes de les sis taules de debat van ser: 1. Pedagogies, territoris i resistències. 2. Gestió democràtica i educació com a dret humà. 3. Educaciónambiental sostenible. 4. Educació, dret humans i cultura de la pau. 5. L’educació en el paradigma emergent. 6. Educació, diversitat i inclusió.

    La celebració de Fòrum al Brasil ens ha permès conèixer des de dins una altra forma de fer política pública, i un exemplar manera d’implicació dels dirigents polítics de l’actual partit en el Govern, el Partit dels Treballadors (PT), en la filosofia de la convocatòria . La ministra de Drets Humans, Mª Victòria do Rosario, assenyalava en l’acte i obertura que “la democràcia es reforça quan l’educació forma part de les polítiques de transformació social”. En un altre debat, la ministra de Desenvolupament denunciava “la naturalització dels mercats com una nova forma d’explotació i colonització de la vida”.

    I Tarso Genro, actual governador de l’Estat de Rio Gran do Sul i entranyable dirigent polític, mantenia un viu i acalorat debat amb els joves que van protagonitzar els disturbis i reivindicacions de les anomenades jornades de juny, iniciades com a protesta per la pujada del transport públic. Tarso va signar un acord per a la gratuïtat del transport públic per al joves estudiants, i ara els demanava col·laboració per enfortir l’Estat, amb més participació i cultura popular democràtica, enfront del domini del capital financer.

    Un espai, en fi, enfrontat a les idees neoliberals de l’educació com mercaderia regulada pel mercats, en què es reivindica un poder popular mediàtic que li doni visibilitat, en el que es socialitzen experiències que un altre món està sent possible ja, i ​​en el que convida els educadors de tot el món a sentir-se “poetes d’esperança”, per dir-ho amb les paraules d’una participant.

    Una educació desalienadora

    Hi ha una mirada anticapitalista sobre el món, i per tant també sobre l’escola i l’educació. És una mirada que ve a recordar-nos als educadors i les educadores, i també a altres protagonistes de les polítiques públiques d’educació, que si una educació no és desalienadora ¿per a què ens serveix? Aquesta mirada, plural i diversa, s’ha trobat en els poliesportius i aules de la ciutat de Canoas (Brasil), per compartir i socialitzar experiències en què s’intenta assajar un altre món possible, i una altra educació alliberadora. Responia a la 7a convocatòria del Fòrum Mundial d’Educació, vinculat al Fòrum Social Mundial. Un espai i un temps, per cert, en el qual he pogut constatar la possibilitat que una estudiant i una ministra es trobin, des de posicions potser enfrontades, per discutir les seves divergències.

    Jo crec en el poder popular. Crec en un poder dels que saben i tenen consciència crítica del que passa al món, i per tant, s’organitzen per fer possible una transformació social dialogada. Però també crec que aquest poder requereix, necessita, una pedagogia crítica des de la qual construir les claus conceptuals i procedimentals amb què accedir a aquesta consciència. Per això em sembla que aprofundir en totes les experiències metodològiques que ens brinda l’educació popular és una tasca prioritària. Visqui, llavors, per molts anys, la possibilitat que ofereix el Fòrum Mundial d’Educació, un espai d’articulació d’iniciatives socials i pedagògiques nodrides de la millor educació popular.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Els centres universitaris de la Catalunya Central aposten per una marca conjunta
    Next Article Per unes ‘Ciències del Ciberespai’ a Primària i Secundària
    Jaume Martínez Bonafé

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}