Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un de cada cinc alumnes vulnerables va ‘desconnectar’ durant el confinament

    Víctor Sauranovembre 16, 20207 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Després de Setmana Santa el Departament d'Educació explicarà com s'ha de finalitzar el curs
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Menys seguiment del curs a distància, menys hores diàries pels que sí que ho feien i també menys trobades online amb professors i companys. En canvi, un nivell de contacte amb els seus professors molt similar. Aquesta és la síntesi del resultat d’un estudi que el Consorci d’Educació de Barcelona va encarregar a la consultora GESOP quan ja feia una mica més d’un mes que durava el confinament. A partir de 600 trucades aleatòries realitzades entre el 27 d’abril i el 5 de maig, la meitat de les quals a famílies d’alumnes que el Consorci d’Educació té catalogades de vulnerables, l’estudi medeix la distància pel que fa a oportunitats educatives que va separar aquest col·lectiu de la resta. Els resultats s’havien de presentar al juliol, però per problemes d’agenda no es va arribar a convocar la premsa. Sí que es van fer presentacions restringides a representants de la comunitat educativa i es va penjar a la seva web.

    D’acord amb les dades del Consorci, Barcelona té 19.400 alumnes amb situació d’alta vulnerabilitat, una xifra que representa el 10,8% dels 180.000 alumnes que cursen segon cicle d’educació infantil, primària o ESO a la ciutat. L’estudi recull les característiques d’aquest alumnat, dels seus progenitors o tutors, de l’habitatge on passen el confinament, dels recursos que tenen al seu abast, de la forma i condicions com estan (és a dir, estaven) seguint el curs escolar a distància i de la resta de rutines quotidianes del seu confinament. Per poder establir una comparativa, es va decidir que, a banda de les enquestes a aquestes famílies, es faria el mateix amb una “mostra de control”, és a dir, a famílies que no es troben en situació de vulnerabilitat.

    Així, per exemple, aquests 19.000 alumnes viuen en llars més petites i ocupades per més persones, si bé només el 52,7% passava el confinament amb els seus dos progenitors (75% a la mostra de control); per la gran majoria (75%) el castellà és la seva llengua habitual, els ingressos mensuals nets d’aquestes llars és de menys de la meitat que la resta i en canvi hi ha més del doble de persones adultes en situació d’atur. Un terç d’aquests alumnes es concentren als districtes de Nou Barris i Ciutat Vella.

    Falta d’eines telemàtiques

    Quatre de cada deu alumnes en situació de vulnerabilitat no disposava de tauleta o ordinador per connectar-se amb l’escola (a la mostra aquesta proporció era de mig de cada deu), i entre els que sí en disposen la meitat les havien de compartir; un terç dels alumnes no disposava de taula pròpia per estudiar (un quart a la mostra), el 14% no tenia internet a la llar o només en tenia a través del mòbil (3,2% a la mostra) i el 18% no seguia el curs a distància (2,8% a la mostra), una situació que s’accentuava especialment en l’etapa infantil. La principal raó al·legada per no seguir el curs era la falta d’eines per fer-ho.

    L’enquesta també s’interessava pel temps diari que dedicaven els alumnes al seguiment del curs escolars: la mitjana de les respostes de l’alumnat vulnerable donava 2 hores i 16 minuts, que eren disset minuts menys que la resta. Segurament menys diferència de l’esperada, consideren els autors de l’estudi, els quals subratllen que, per contra, quan es preguntava si es feien trobades online amb professors i companys, el 86,1% dels alumnes de la mostra contestaven afirmativament, un percentatge que queia més de vint punts, fins al 64,6%, en el cas de l’alumnat vulnerable.

    En canvi, l’estudi constata que no hi ha pràcticament cap diferència pel que fa al contacte que uns i altres van tenir amb els seus professors (gairebé el 90% dels enquestats en tots dos grups), ni al percentatge dels que reben un retorn de les tasques que entreguen (67% els del grup vulnerable i 72% la resta). Sí que hi havia, en canvi, diferències en la forma com les entreguen, ja que els que estan en situació de vulnerabilitat ho fan sobretot per e-mail, mentre que a la resta predominen plataformes online com Moodle.

    Més desconnexió a infantil i a la pública

    “S’observa –apunta l’estudi– que l’etapa infantil és la que concentra les majors diferències en aquest indicador, diferències que es van reduint a mesura que avancen els cursos, tot i que sense arribar mai a igualar-se. Aquest fenomen es dóna en altres indicadors relatius al seguiment del curs escolar a distància i posa de manifest que és a l’etapa infantil i, en menor mesura, la primària on cal fer més esforços per reduir les desigualtats entre ambdós col·lectius”.

    Pel que fa a la diferència entre pública i concertada, l’estudi apunta que l’alumnat vulnerable es concentra a la pública, en un 73%, però que el de la concertada (tant si era vulnerable com si no) va desconnectar menys que el de la pública. De fet, apunta, “aquest desavantatge dels que van a centres públics respecte als que van a concertats no és un fenomen propi dels que estan en situació de vulnerabilitat sinó de tot el col·lectiu”.

    L’enquesta també s’interessava per l’estat anímic dels infants i joves: “S’observa que els alumnes en situació de vulnerabilitat presenten pitjors resultats que els de la mostra de control en tots els indicadors sobre el seu estat d’ànim. Així, un 47,7% s’avorreix, un 37,3% s’enfada i un 22,1% s’angoixa, percentatges que se situen uns deu punts per sobre (o més) respecte als recollits a la mostra de control”.

    Índex d’Oportunitats d’Aprenentatge

    Possiblement, la part més innovadora de l’estudi és que, “a requeriment del Consorci i inspirats pel treball dels professors de la UAB Xavier Bonal i Sheila González”, es presenta un nou indicador, al qual el GESOP anomena Índex d’Oportunitats d’Aprenentatge (IOA). Partint de les dades de l’enquesta, aquest índex “busca mesurar en quin grau els alumnes han pogut seguir amb el curs escolar a distància durant el confinament”. Les diferents variables que mesura són les hores al dia que es dediquen a l’estudi, les trobades online, la recepció de materials escolars, si els professors encarreguen tasques en què l’alumne necessita l’ajuda d’un adult o que pot fer sol, i si hi ha un retorn/correcció d’aquestes tasques.

    Posant en combinació totes aquestes variables es veu que hi ha un 19,3% dels alumnes vulnerables que obtenen un 0% d’aquest IOA; és a dir, que durant el confinament estaven totalment o gairebé desconnectats (és a dir, o bé no seguien el curs o bé no feien les activitats que els encarregaven o bé no li dedicaven el mínim d’hores diàries acceptable). En el cas de l’alumnat de la mostra en aquesta situació es trobaven el 3,2%. Per contra, un 15,5% de l’alumnat vulnerable obtenia un 100% d’IOA; és a dir, seguien el curs a distància, entregaven les tasques (i en rebien un retorn per part dels docents) i arribaven als nivells òptims d’hores diàries dedicades a tot plegat. En el cas de l’alumnat no vulnerable aquest percentatge es duplicava, fins al 33%.

    Entre el 0 i el 100 hi ha tota la resta, que l’estudi divideix en dos trams més (1-50% i 51-99%). Al final, la mitjana és de l’IOA és del 58,4% entre el col·lectiu vulnerable i del 77,8%, gairebé vint punts més, en la resta.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Bretxa digital consorci d'educació de barcelona crisi del coronavirus
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    L’educació sexual no sols és recomanable, hauria de ser obligatòria
    Next Article
    Opinió
    La pandèmia: una gran oportunitat per la colonització de l’educació
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Actualitat
    La inestabilitat de les plantilles penalitza els centres de màxima complexitat

    maig 27, 2025

    Actualitat
    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    maig 21, 2025

    Reportatge
    Científiques que inspiren vocacions

    febrer 11, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}