Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un matí de boicot a les proves externes en una escola que no creu en els exàmens

    Caralp Marinémaig 2, 20163 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Protesta de les famílies de l'escola Barrufet contra les proves externes. / SANDRA LÁZARO
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    https://youtu.be/OLj4TV0_wQU

    Quasi una trentena de nens i nens de tercer de primària de l’escola Barrufet no van anar a classe el dilluns 25 d’abril durant el matí. La intenció dels pares, que van acompanyar-los al parc, era boicotejar les proves externes que es realitzen durant aquests dies als centres de primària per avaluar les seves competències bàsiques de matemàtiques i llengües.

    No és d’estranyar que els pares de l’escola Barrufet s’oposin a aquestes proves: en aquest centre no s’hi fan exàmens, sinó que les avaluacions es realitzen a través dels mateixos alumnes i amb l’elaboració de projectes, qüestionaris, exposicions i treballs conjunts, en definitiva, des d’una altra perspectiva, més centrada en l’aplicació de coneixements en lloc de la memorització. “No té sentit que una escola que té una metodologia basada en projectes, basada en la participació i experimentació, en la descoberta i sobretot en la curiositat de l’infant, vinguin unes proves que avaluen bàsicament continguts acadèmics i memorístics”, expressava Sara Torres, mare d’un dels alumnes de tercer durant el boicot.

    “Aquestes proves no avaluen com estan aprenent els nostres fills ni avaluen com estan ensenyant els nostres mestres”, expressava per la seva banda Olga Ruiz, una altra mare. Una de les preocupacions de les famílies és que aquestes proves donin lloc a l’elaboració de rànquings de centres. “Ens oposem a la llei que utilitza aquestes proves com una manera d’avaluar i catalogar els nostres fills”, expressava en aquest sentit l’Eulàlia Roca, una altra de les mares.

    El boicot es va dur a terme en forma de protesta, a traves de la qual les famílies es reunien al parc del costat de l’escola per dur a terme diverses activitats paral·leles, sostenint pancartes i amb samarretes reivindicatives en defensa del dret a l’educació i en oposició a la LOMCE. Les proves de tercer han durat tota la setmana, i les famílies que han tingut l’oportunitat no han dut els seus fills a l’escola cap dels dies. Segons informa una de les mares d’aquest centre, una mica més de la meitat de les famílies amb fills a tercer de primària, al voltant de 25, s’hauria sumat al boicot del dilluns.

    La Xarxa d’Escoles Insubmises crida al boicot també a Sisè

    Aquest és el segon any que famílies d’arreu de Catalunya decideixen boicotejar les proves de competències bàsiques de Tercer de Primària, que s’han realitzat als centres catalans entre els dies 18 i 29 d’abril. El curs passat van ser uns 1.000 alumnes, segons els càlculs de la Xarxa d’Escoles Insubmises (XEI), els que van esquivar aquesta avaluació externa. La novetat d’enguany és que aquest col·lectiu crida també al boicot a les proves de Sisè de Primària, atès que aquest curs la LOMCE preveu ja proves externes al final d’aquesta etapa.

    Les famílies que secunden el boicot argumenten que amb la LOMCE, en vigor des dels últims dos cursos, aquestes proves poden obrir la porta a l’elaboració de rànquings d’escoles en funció dels resultats que obtinguin els seus alumnes. Des del Departament d’Ensenyament, tanmateix, no només asseguren que no es faran rànquings sinó que el model de les proves no canvia amb l’anomenada llei Wert, sinó que es manté el tipus d’avaluacions externes que s’han fet a Catalunya des del 2008.

    “No estem en contra de les proves en general, però sí del seu ús”, expressa Belén Tascón, portaveu de la XEI. “Les proves estandaritzades tenen inconvenients, no poden ser el diagnòstic al voltant del qual s’avalua un centre educatiu, perquè a Catalunya les escoles tenen casuístiques molt diferents”, defensa aquesta mare. A això se li suma, segons Tascón, que les proves posen el focus tan sols en quatre competències, i deixen al marge l’educació emocional o l’artística.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Barcelona competències bàsiques Departament d'Ensenyament Escola Barrufet LEC Lomce Xarxa d'Escoles Insubmises
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Educar i avaluar: per a quina societat?
    Next Article
    Actualitat
    I tu, quina escola t’imagines?
    Caralp Mariné

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.