Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    La mentoria a secundària com a eina per lluitar contra l’abandonament escolar

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Un mestre candidat al ‘nobel’ de l’ensenyament: “Si no tirem la tovallola és pels nens”

    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.esdesembre 15, 20145 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    César Bona i el seu alumne Iván Pardo, al Precongrés Mundial pels Drets de la Infància i l'Adolescència.
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és un article publicat a eldiario.es

    Llibres a terra. “Aquí el més important no és que tragueu bones notes, sinó que aprengueu a ser bones persones”. Va ser el primer contacte del mestre César Bona amb el seu grup de quart de primària del col·legi públic de Muel (Saragossa). O així almenys ho recorda la Mònica, una de les seves alumnes. També recorda l’escena la seva mare, que reconeix que allò no li va fer gaire gràcia. “I què pretenien fer sense llibres?”.

    En César forma part d’aquesta llista de profes atípics, vocacionals, apassionats. La seva tasca es cou a l’aula, tot i que darrerament s’ha estès per tot arreu. És un dels 50 candidats al Premi Global del Professorat (Global Teacher Prize), atorgat per la Varkey GEMS Foundation i dotat amb un milió de dòlars. Una cosa així com el ‘nobel’ de l’ensenyament. Un reconeixement internacional a la innovació educativa que, almenys a Espanya, segueix a l’ombra, poc suportada per les administracions.

    El que segueix sent l”abc’ a l’aula (llibre, guia docent i exàmens) va uns quants passos per darrere de la seva manera d’ensenyar i aprendre, perquè, assegura, l’intercanvi de coneixement flueix sempre en dues direccions. “Molts docents segueixen alimentant la figura del mestre com l’ens que tot ho sap. Això crea un esglaó amb els xavals, una barrera”.

    Reconeix que les programacions i la pròpia organització per assignatures encotillen, a ell i als nens i nenes. “Les competències estan ficades amb falca i és estrany que se sentin lliures a l’escola. Els llibres de text ja no són la finestra al món, són una motxilla”. Una càrrega que pesa i s’endú per davant la curiositat, la creativitat, les ganes de descobrir. “Molts nois i noies tenen moltes coses per explicar i mai les coneixerem si no els donem l’oportunitat d’expressar-se, de sortir del motlle”.

    En César era tímid de petit. “Tenia vergonya fins i tot d’aixecar la mà, fixa’t”. Potser per això insisteix tant en l’important d’aprendre a parlar en públic, argumentar, tenir un pensament crític. I ho fa mirant d’apropar el més possible als alumnes i les alumnes amb el món que els envolta. Perquè l’aula, diu, no és un oasi, sinó “el lloc en el qual totes les portes i finestres han d’estar obertes”.

    De Muel al món

    El respecte pels animals va ser el motor d”El quart musell’, una protectora virtual que ha arribat fins a les mans de la mateixa Jane Godall. Va néixer a Muel, entre les parets d’una classe de quart de Primària. “Tota la història va començar perquè va venir al poble un circ. Els vaig demanar que investiguessin sobre com estan els animals allà i van descobrir per ells mateixos moltes coses tapades. Va ser com la finestra que van obrir per adonar-se com cosifiquem els animals des de l’escola. En Infantil ja preguntàvem als nens: On viuen l’elefant i la girafa? I la resposta era al zoo, com si aquest fos el seu hàbitat”, apunta Bona.

    No s’atreveix a quedar-se amb cap de tots els projectes que, gairebé sempre en solitari, ha emprès des de les aules: obres de teatre, curts, pel·lícules de cinema mut… “En tots tant els nois i les noies com jo hem crescut”, reconeix. I recorda la Mònica, que plorava cada vegada que es parlava d’emocions perquè no tenia eines per canalitzar-les. O de l’Iván, un nen amb dificultats per pronunciar la erra que va acabar parlant davant de 400 persones en el Precongrés Mundial pels Drets de la Infància i l’Adolescència celebrat a Santa Coloma de Gramenet (Barcelona).

    Ha passat per molts centres -“sóc un cul inquiet”-, des d’una escola rural amb sis alumnes a un col·legi de difícil exercici. Ara fa tres mesos que és al CEIP Puerta de Sancho de Saragossa, on és tutor de cinquè de Primària. Va estudiar Filologia Anglesa, però la vocació sempre tira i després es va apuntar a Magisteri amb especialitat en anglès. En aquest camí ha trobat “persones que et posen pedres i altres que t’inspiren”. Davant les primeres, assegura, “és important estar molt convençut del que fas perquè et trobes amb famílies amb dubtes, companys que no t’entenen…”.

    “Això no és obrir el llibre, enviar exercicis i cobrar”

    Les condicions del professorat i el descrèdit social de la professió tampoc ajuden. “És veritat que en aquests últims anys de vegades et vénen ganes de tirar la tovallola. Si no ho fem és pels nens. Perquè són els nens els que guanyen. Cada vegada som menys professors i les ràtios no deixen d’augmentar. La formació ja no existeix i en ocasions em fa l’efecte que passo més temps omplint papers que interactuant amb la meva classe”, es queixa.

    Els mestres estan en el punt de mira. També se sent des de dins. “Opinar és gratis i resulta senzill criticar. Hem de defensar la dignitat de la nostra professió. Això no és arribar a classe, obrir el llibre, enviar exercicis i cobrar. Crec que les coses canviarien si tinguéssim suport des de dalt. Si d’una vegada s’entengués que l’educació no és ficar amb falca dades i continguts, sinó aprendre a respectar el que tenim al nostre voltant i acceptar-nos a nosaltres mateixos. A partir d’aquí, el món s’obre, la curiositat brolla. Els mestres som éssers privilegiats perquè treballem amb fonts infinites d’imaginació”.

    No sap si guanyarà o no el premi. “Això és el de menys, ja només el camí ha valgut la pena”. Encara que al principi es va resistir a presentar la seva candidatura, va acabar preparant un vídeo, “un tresor”, que recopila moments importants de la seva vida com a mestre. És l’empremta del seu pas per les aules, on segueix aprenent mentre encaixa minuts entre entrevista i entrevista. “No em dóna temps a veure res. Arribo a casa i necessito desconnectar”. Al març es resolen els dubtes.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    De la presó de Wad-Ras al món a través d’una escola bressol
    Next Article
    Opinió
    Sembla que ja podem passar de l’educació 0-3
    Sofía Pérez Mendoza - eldiario.es

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}