Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Un nou país, però sense educació 0-3

    Jaume Funesjuny 16, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    La setmana passada es va produir al Parlament una discussió d’aquelles que teòricament haurien de ser transcendentals pel país. Es debatia ni més ni menys que la part més sensible del sistema educatiu: l’educació 0-3. La majoria que governa el país o que dóna hi suport perquè aviat farà un nou país, es va negar a aprovar aspectes claus d’una resolució per preservar l’educació infantil. No van considerar que això sigui ni important, ni urgent, ni que hagi de tenir prioritat pressupostària.

    Van votar en contra de definir que ˝l’educació 0-3 és una etapa educativa fonamental˝. No van voler establir un sistema de beques o una adaptació dels preus de les llars d’infants a les rendes familiars. No creuen important fer possible que vagin a les llars els infants de famílies empobrides. Consideren que tenen prou amb facilitar algun menjador. De cap manera van considerar acceptable establir ˝criteris mínims funcionals i de qualitat˝, evitant l’augment de les ràtios o la disminució del nombre d’educadors que està destruint les experiències més reeixides. La petita infància i la construcció d’oportunitats educatives, especialment ara quan el seu món s’empobreix pot esperar.

    Potser les poques referències del tema que sortien als diaris només van parlar de com els ajuntaments s’endeuten perquè la generalitat no els paga la seva gran inversió en mantenir les llars d’infants. També de quin ha de ser el preu d’una plaça o de com els que donen suport al Govern no volen crear dèficit. La realitat però és que una majoria del Parlament va passar olímpicament de garantir que la petita infància tingui oportunitats i la seva atenció formi part del nostre sistema educatiu, d’aquest que dos dies desprès hem reivindicat al carrer.

    Mentre llegia la resolució no aprovada em venia al cap el meu pas pel Síndic de Greuges i les recomanacions que, a l’inici de 2006, es van fer sobre les llars d’infants[1]. Vuit anys després no s’acomplert cap i el que era una reclamació de pares i professionals per mantenir la qualitat ha passat a ser una protesta per aconseguir que no es destrueixi el sistema.

    Responent a queixes de fa 10 anys es van recordar coses com ara aquestes:

    “La nostra perspectiva ha estat estudiar fins a quin punt unes maneres o altres d’organitzar l’atenció educativa infantil en els primers anys de vida poden generar vulneració de diferents drets dels infants que han d’estar especialment atesos i protegits per les diferents administracions”. Els que manen o donen suport ara pensen que tot és una qüestió de conciliació familiar.

    “Les administracions públiques han d’esforçar-se per garantir que els infants han de tenir al seu abast els estímuls adients que garanteixen la seva maduració, el seu desenvolupament en tant que persones i ciutadans i ciutadanes”. Els que manen o donen suport ara pensen que en tot cas es tracta d’ajudar les famílies.

    “Si d’alguna manera s’hagués de resumir la funció principal que ha de presidir tot projecte educatiu d’una llar i que, per tant, han de garantir els seus responsables, diríem que es tracta d’organitzar un clima educatiu bàsic en el qual es donin:

    1. un conjunt d’estímuls adequats a cada edat i a cada infant (estímuls que facilitin el seu desenvolupament maduratiu, que completin o supleixin els del nucli familiar),
    2. un conjunt d’experiències de sociabilitat, de contactes i relacions amb altres persones i altres infants, que completin les que el nucli tancat d’una família no pot proporcionar,
    3. una percepció permanent d’afecte i seguretat que permeti fruir, viure el dia a dia com a experiència satisfactòria.

    Estem parlant d’etapes infantils d’una impregnació emocional important, de construcció de la base del to afectiu que presidirà les seves vides”.

    Però els que manen o donen suport ara pensen que no cal garantir la qualitat. Estan impregnats de la idea que el temps tot ho cura i més endavant ja aniran a una escola de qualitat. Parlen d’excelència i obliden que els estudis demostren com els primer anys són determinants de qualsevol èxit educatiu posterior.

    Es demanava al Govern acomplir “la Llei 5/2004, de 9 de juliol, de creació de llars d’infants de qualitat, de fer una proposta de regulació que garanteixi el caràcter educatiu i la qualitat de les llars infantils, així com també de tots els altres recursos de caire educatiu que atenen infants de 0-3 anys. Encara no cal. Demostren cada dia que vulnerar drets de la infància no ha d’introduir noves prioritats.

    Tornem al Parlament. No. Definitivament no. L’educació 0-3 ni és important ara ni serà clau en el nou país que ens prometen.


    [1] Resolució del Síndic de Greuges sobre la queixa 1566/04 i altres 150 més de contingut similar, en relació amb diferents canvis en l’organització i el funcionament de les llars d’infants de l’ajuntament de Barcelona

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Jaume Sastre abandona la vaga de fam després de 40 dies
    Next Article
    Actualitat
    Barcelona inclusiva?
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}