Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Una escola per a totes

    Tonyi Pereasetembre 14, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Una escola inclusiva i coeducativa incorpora metodologies vives i actives, dinamitza i juga amb la diversitat d’agrupaments, es centra en crear vincles i aliances ciutadanes, on els docents formen un gran equip de treball; on es garanteixen relacions horitzontals i assembleàries, basades en el respecte i en la cooperació de totes les persones que conformen la comunitat educativa.

    Una escola inclusiva, pense que es basa en la detecció precoç de les necessitats i les barreres que obstaculitzen o dificulten l’aprenentatge del nostre alumnat, però també en la capacitat que nosaltres els docents i l’administració tenim per a donar resposta i aportar una gran quantitat de recursos que minimitzen o eliminen dites barreres. Aquests són diversos: humans (afectius, emocionals, d’acompanyament, de protecció…), socioeconòmics, materials, etc. En definitiva una escola per a totes serà la que puga garantir que cap persona quede exclosa o fora del sistema.

    L’objectiu principal de l’escola inclusiva és que el nostre alumnat conega la diversitat i la respecte en tota la seua amplitud, per tal de poder garantir una ciutadania futura socialment competent. Una escola inclusiva visibilitza la diversitat com un element enriquidor tant per a l’aprenentatge individual com per al de grup, de manera que es convertisca en un vertader element de transformació social.

    La diversitat és una realitat social evident, no pot ser tractada com l’excepció de la norma. El fet de conèixer-la, respectar-la i viure-la, és una autèntica necessitat que esdevindrà font de riquesa social. Les escoles són els espais segurs idonis per poder garantir el seu desenvolupament. Cada persona ha de sentir-se lliure, no jutjada, i al mateix temps ha de tenir la capacitat de formar part d’un grup on sentir-se valorada i respectada per la seua diferència, on la igualtat de drets també estiga garantida, on les normes socials i de convivència estiguen establides i siguen respectades.

    De manera que, per poder aconseguir que la nostra escola siga segura, hem de comptar amb un sistema de tolerància zero cap a la violència basat en el respecte absolut de la diversitat, on es treballen habilitats socials i es compten amb mesures socio-psicoeducatives que puguen garantir la possibilitat de reparar i millorar la convivència i les relacions socials.

    A les escoles hem de garantir que l’alumnat tinga referents, per tant cal presentar i mostrar diversitat (ètnica, cultural, lingüística, funcional, afectivo-sexual, familiar, religiosa, política, física…).

    Com podem fer-ho? La resposta és molt senzilla, des de la planificació dels continguts curriculars per àrees o de manera transversal, amb el treball de projectes o unitats integrades, amb l’anàlisi d’imatges, de lletres de cançons, de videoclips musicals, de publicitat, de notícies…; amb cinema-forums, tertúlies literàries, dialògiques o assemblees (tant entre alumnat d’un grup-classe com entre alumnat internivells, tertúlies mixtes entre alumnat i famílies, entre famílies i docents o tertúlies pedagògiques entre docents), i sobretot obrint portes, convidant persones expertes i realitzant tallers al centre, etc. Altra manera és conèixer i valorar les llengües de l’alumnat i de les seues famílies. Una gran estratègia educativa és emprar la investigació i la recuperació de la memòria oral de les nostres persones grans, convidar a les famílies als centres i treballar cooperativament amb elles. No hem d’oblidar que les llengües són diverses i un dels millors elements comunicatius i socialitzadors per la seua capacitat de transmetre cultura, cançons, històries de vida i de pobles a partir de les experiències viscudes. Viure de primera mà la diversitat ens garanteix entendre-la i respectar-la.

    L’anàlisi de la informació que rebem i el desenvolupament del pensament crític, afavoreix i dota el nostre alumnat d’estratègies de comunicació basades en el respecte i en el diàleg. Treballar els ODS de l’agenda 2030 en les propostes didàctiques i idearis de centre és totalment necessari per tal d’avançar en matèria de diversitat, inclusió i coeducació. Si bé, aquesta tasca educadora l’haurien de realitzar tots els mitjans socialitzadors –els quals han de caminar en la mateixa direcció–, començant per les famílies, passant per les ciutats juntament amb els seus serveis i associacions, les xarxes socials i els mitjans de comunicació, perquè és una autèntica necessitat poder acabar amb les desigualtats, el risc d’exclusió, la pobresa, la fam, la violència de gènere, les fòbies, la discriminació, etc.

    Com que en la societat actual segueixen existint tot tipus de fòbies, discriminacions i desigualtats, pareix quasi una utopia poder eradicar-les. Des de l’escola s’ha d’iniciar el canvi, però per poder aconseguir-ho hem de parlar de “responsabilitat d’expressió”, emprant paraules de l’activista i publicista Yolanda Domínguez. Responsabilitat d’expressió que comença sent individual i té repercussions socials, ja que la llibertat individual moltes vegades es transforma en la transmissió de fòbies, discriminació i adoctrinament en si mateixa. A les escoles hem d’apostar pel respecte a la individualitat de cada persona, l’acceptació de la diversitat, els vincles afectius i el rebuig de qualsevol tipus de discriminació.

    En temps de la Covid, caldrà seguir programant activitats coeducatives, amb perspectiva de gènere, amb el treball de visibilització i apoderament de les dones en les diferents matèries, oferint models de masculinitats alternatives, mostrant referents LGTBI, amb diversitat funcional, socio-econòmica, cultural, lingüística…; per treballar les minories, la migració, conèixer les realitats d’altres països, el medi ambient, la sexualitat; per aprendre sobre els drets i els deures de les persones i conèixer la seua evolució històrica. A més haurem de garantir un ric acompanyament personalitzat i emocional al nostre alumnat i a les seues famílies des de les escoles, de manera que serà necessari establir i desenvolupar el treball de tutories afectives. Per tal de poder fer-ho serà totalment necessari establir aliances amb altres entitats com ara ajuntaments i regidories, policia, agents d’igualtat, serveis socials, etc.

    Des de les escoles serà imprescindible que es treballe la diversitat per garantir que es visibilitze, s’entenga i es respecte, perquè “allò que no es nomena no existeix”, com deia George Steiner. A més a més, les escoles han de ser el mitjà per “tendir tots els murs com voreres per transformar-los en ponts”, amb paraules d’Àngela Davis.

    Recursos amb què podem comptar: des de la Conselleria d’Educació s’ha publicat el banc de recursos per al desenvolupament dels plans d’igualtat i convivència als centres educatius conegut com REICO, en el qual podem trobar, entre altres, materials importantíssims com: el Pla Director de Coeducació, la guia de sexualitat “Els nostres cossos, els nostres drets” i la guia per a la prevenció d’abús sexual en xiquets i xiquetes. Algunes de les normatives i legislació vigent a destacar són: les instruccions d’inici de curs de 17 de juliol de 2020, l’article 14 de la Constitució Espanyola, el conveni d’Istanbul, la llei orgànica 3/2007 –de 22 de març– d’igualtat efectiva entre homes i dones, la llei orgànica 23/2018 –de 29 de novembre– d’igualtat de persones LGTBI de la Comunitat Valenciana i el decret 104/2018 –de 27 de juliol– d’inclusió amb l’article 4, ordre 20/2019. A més hi ha associacions com Diversitat Alacant i LAMDA València, on podem trobar assessorament de professionals sobre diversitat afectivo-sexual i LGTBI. Per altra banda existeixen col·lectius com Arakerando Alacant –associació del poble gità–, que ofereix assessorament, tallers i activitats teatrals.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Tornada a l’escola: decàleg per acompanyar el que vindrà
    Next Article
    Entrevista
    “No hi ha cap evidència que l’escola sigui focus de transmissió; és un ambient que es pot controlar bé”
    Tonyi Perea

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}