Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Reportatge
    Viatge a Ceuta: alumnat de Batxillerat coneix la tanca i els seus protagonistes

    Ana Basantanovembre 20, 20236 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Estudiants davant la tanca fronterera de Ceuta | Cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “Ens hem conscienciat de la realitat migratòria que es viu a Ceuta, entenent els diferents punts de vista i fugint de paternalismes”, explica la Martina, alumna de segon de batxillerat dels Jesuïtes Casp, després de visitar la frontera entre Espanya i Marroc en el marc d’un projecte del centre educatiu anomenat Frontera Sud.

    La Valentina, dels Jesuïtes Sant Gervasi, remarca que veure la tanca és el que més li ha remogut: “L’activitat que sense dubte ens va marcar més a tots i totes va ser el dia que vam poder veure la frontera en primera persona. Es podia veure com la frontera anava pujant les muntanyes i separant Espanya del Marroc. Veure la frontera on centenars de persones han hagut de saltar per començar a fer realitat el seu somni, arriscant la seva vida, ens va impactar”.

    Són algunes de les vivències dels més de 40 alumnes de set centres de Barcelona, l’Hospitalet i Lleida que van visitar Ceuta, juntament amb educadors, dins de l’experiència pedagògica Frontera Sud de la Fundació Jesuïtes Educació amb l’objectiu que l’alumnat s’aproximi i conegui la realitat de les persones migrants.

    Un escenari d’aprenentatge

    Durant els dies de l’estada a Ceuta han conegut joves migrants i han visitat la tanca fronterera amb el Marroc, on cada dia arriben persones que fugen de conflictes, persecucions o situacions econòmiques o climàtiques que deriven en crisis cronificades.

    Així ho destaca Virginia Menéndez, educadora responsable de Frontera Sud, que assenyala que la iniciativa “és molt més que un viatge, és un escenari d’aprenentatge des de la vivència, una experiència per viure i conèixer la situació migratòria des del terreny i un procés per connectar amb la realitat i poder passar a l’acció des del sentit”.

    Frontera Sud no parla de “bons i dolents” i convida a conèixer diferents actors relacionats amb el procés migratori, des dels protagonistes que ho pateixen de primera mà, fins a entitats socials i la Guàrdia Civil. L’objectiu és també “desfer prejudicis treballant el racisme i el classisme que moltes vegades tenim integrat en la nostra cultura”, destaca Menéndez.

    Fa més de deu anys que es fa aquest projecte, si bé al principi es tractava més aviat d’una experiència d’estiu i ara està dins del calendari lectiu. El balanç, explica l’educadora, és “molt positiu” per a la institució i “molt impactant” per a l’alumnat. “Estem molt satisfets de veure com rere l’experiència es compleix un dels objectius, el de l’aprenentatge integral de l’alumne. L’alumne es posa en contacte amb una realitat de la qual aprèn i, alhora, es qüestiona què pot fer, des de les seves habilitats”.

    Un mur creat el 1992

    Un dels aspectes que més impacta els i les estudiants és el fet de conèixer, davant la pròpia tanca, que aquest mur existeix des del 1992, amb l’aprovació del Tractat de Maastricht, que reafirmava la lliure circulació dels ciutadans de la Unió Europea en el territori dels Estats membre. “Quan el comandant els explica això, l’alumnat veu que hi ha unes persones que compleixen unes ordres de no deixar passar, i que a una banda i a l’altra de la tanca hi ha realitats molt diferents”, resumeix Menéndez.

    L’organització de suport a persones refugiades Migra Studium facilita una trobada entre joves que han travessat la tanca i l’alumnat | Cedida

    Un altre moment clau és quan entren en contacte amb l’organització de suport a persones refugiades Migra Studium, que acull joves per tal d’evitar que vagin a un Centre d’Internament d’Estrangers (CIE), els ensenyen la llengua i els acompanyen en el procés d’adaptació. “L’associació ens permet tenir un dia de contacte amb els joves migrants i l’alumnat es queda parat perquè veuen que són joves com ells, que tenen somnis”.

    Gran part dels somnis dels migrants tenen a veure amb buscar feina, i l’alumnat d’aquí se’n fa creus pel desconeixement que tenen de la situació laboral a Espanya, de l’atur i de les possibilitats reals de treballar. “Pensen que han fet un gran viatge, que són joves totalment esperançats, però que els queda molt per recórrer. Ja veuen migrants a les seves ciutats, i saben que la seva situació és difícil”, afirma l’educadora sobre la visió de l’alumnat.

    Joves que tenen somnis

    Un dels aprenentatges que s’emporten els estudiants és el canvi de mirada amb les persones estrangeres que viuen als seus barris: “Veuen que darrere de cada persona hi ha una història, uns somnis, un patiment. Una cosa que els van dir era que, entre les persones que saltaven la tanca, hi havia joves forts i amb estudis, amb famílies que invertien perquè saltessin la tanca; igual que les famílies de l’alumnat d’aquí estalvien per pagar els estudis a l’estranger, per exemple”.

    A Ceuta, l’alumnat català té dues hores lliures per parlar amb els veïns i veïnes de la ciutat sobre com se senten en la ciutat fronterera: “Veuen que hi ha tot tipus d’anàlisi de la realitat migratòria, hi ha qui ho integra en el seu dia a dia i diu que està bé, i altres a qui els genera inseguretat per moments com els del salt massiu”.

    Abans del viatge

    Frontera Sud forma part d’una matèria optativa, Problemàtiques Socials, que la comunitat jesuïta prefereix anomenar Reptes Socials. De tot l’alumnat que fa aquesta assignatura, un màxim de 50 estudiants fan el viatge de forma voluntària a Ceuta. Abans, però, tota la classe participa en diferents activitats que es fan durant el curs per conèixer la realitat de les persones migrades.

    A Barcelona, per exemple, durant un matí fan una vetlla pel tancament dels CIE que inclou la visita de diferents punts significatius, com ara el menjador social de la Parròquia de Santa Anna, els serveis de migració del carrer Tarragona, prop de plaça Espanya, i la Direcció General d’Atenció a la Infància i l’Adolescència (DGAIA) que hi ha al Paral·lel. Un cop atesos per diferents persones que hi treballen a aquests indrets, es dirigeixen al CIE de la Zona Franca.

    “Veuen que la realitat migratòria és molt complexa, des de gent que demana almoina fins a treballadors d’empreses estrangeres, i veuen que arriben molts menors”, insisteix Menéndez.

    “La paraula migració ja no és només un concepte”

    Aproximar-se a aquesta realitat no respon totes les preguntes de l’alumnat, però ajuda a formar-los com a ciutadans i ciutadanes. Tal com explica la Júlia, dels Jesuïtes el Clot, “en aquest viatge no hem trobat solucions, no hem trobat respostes, però recordant aquella tarda a peu de frontera, amb la tanca de tres metres davant nostre, ens adonem que la paraula migració ja no és només un concepte per nosaltres, sinó que són cares, somriures, noms i somnis”.

    En aquest sentit, l’Anna, de Lleida, assegura: “Quan mirava la tanca, em venia una imatge. No veia només la tanca, sinó que em venia la imatge de persones intentant travessar-la. Fills, menors, mares embarassades… I després també relacionar-ho amb els joves amb qui havíem estat, passant la tarda, cantant i ballant, que tenien les cicatrius d’haver saltat la tanca. Vincules la tanca amb les cicatrius. La tanca, de fet, és la prova final del viatge.”

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    estrangers migració migracions
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El MUCE demana un pla estratègic “públic, compartit i transparent” per a l’escola inclusiva
    Next Article
    Opinió
    Pel dret a créixer emocionalment
    Ana Basanta
    • X (Twitter)

    Periodista i escriptora. Des del gener del 2023, directora del Diari de l'Educació. Llicenciada en Història i en Ciències de la Comunicació. Especialitzada en temàtiques socials. Autora dels llibres "La aldea del silencio", "Días que valieron la pena", "Doctor, no voy a rendirme" i "Líbano desconocido", entre d'altres.

    Related Posts

    Opinió
    Més armes, menys escoles

    març 21, 2025

    Opinió
    L’educació antiracista no és opcional, és imprescindible  

    març 20, 2025

    Pòdcast
    Jordi Nomen: “L’emoció és la base de l’aprenentatge”

    març 17, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}