Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
Entitats educatives han posat en marxa una campanya per sensibilitzar sobre la segregació escolar amb motiu de les eleccions municipals del 28 de maig, tot argumentant que l’11% de la ciutadania catalana està cridada a les urnes en un centre educatiu segregat.
Sota el lema ‘Votes aquí? Matricula aquí els teus fills i filles’, la iniciativa vol reclamar als alcaldes i alcaldesses que en els pròxims quatre anys accelerin l’aplicació i dotació de mesures contra la segregació escolar als centres.
“Cal que els nous ajuntaments que sortiran de les eleccions municipals d’aquest maig apostin per la diversitat a les escoles per facilitar la construcció de comunitats locals cohesionades i tancar bretxes d’oportunitats”, asseguren en un comunicat els participants de l’acció.
La campanya està impulsada per Escoles contra la Segregació, Fundació Bofill, Fundació Secretariat Gitano, Save the Children, Associacions Federades de Famílies d’Alumnes de Catalunya (AFFAC), Salt’Educa i l’Associació d’Estudiants Musulmans.
426 centres amb alumnat vulnerable
Segons destaquen, els alts índexs de segregació escolar existents a Catalunya no es corresponen amb les taxes de segregació residencial municipals. Hi ha 426 escoles, instituts i instituts‐escola en què s’escolaritzen altes proporcions d’alumnes molt més vulnerables socialment i que molt sovint es troben en barris heterogenis, on famílies de classe mitjana, famílies humils, famílies autòctones i famílies nouvingudes conviuen.
Prop de 590.000 persones, l’11% de l’electorat, estan cridades a votar a un d’aquests centres segregats en les pròximes eleccions municipals, i les entitats volen animar associacions de famílies, entitats i escoles a fer campanyes durant el període electoral i el proper mandat per visibilitzar la realitat de les escoles segregades.
I és que 72 dels 123 municipis catalans de més de 10.000 habitants tenen algun centre educatiu de primària o secundària amb una concentració molt gran de vulnerabilitat respecte al seu entorn. En gairebé tots els casos, aquests centres segregats es troben a prop d’altres sense força complexitat, generant-se així fortes desigualtats dins d’una mateixa xarxa escolar.
En la presentació de la campanya han intervingut l’activista Bernat Ferrer, membre del col·lectiu Escoles contra la Segregació Escolar i impulsor de la xarxa d’activistes des de la Fundació Bofill; Mostafà Shaimi, de Salt’Educa, i Maria José Morillas, activista contra la segregació escolar des d’un centre ‘de màxima complexitat’ de Granollers.
Ferrer ha remarcat que volen interpel·lar la ciutadania per tal que “obri els ulls cap a aquestes escoles i trenquin estereotips” i ha lamentat la “manca de voluntat política de molts ajuntaments” per activar la diversitat.
En aquest sentit, ha afegit que les causes que afavoreixen la segregació van més enllà de les polítiques que aplica la Conselleria d’Educació, i ha subratllat que els centres que són més complexos socialment “no tenen veu” i volen ser “part del barri”.
Per part seva, Shaimi ha denunciat la “debilitat” que representa el Pacte Contra la Segregació en no poder-se aplicar i ha remarcat que “la decisió de ‘a quin col·legi portes al teu fill’ és una decisió política”, tot argumentant que cal posar sobre la taula la variable del racisme com a element que influeix en l’elecció de l’escola per part d’algunes famílies.
D’altra banda, Morillas ha reivindicat la “riquesa i diversitat” dels centres de màxima complexitat i s’ha sumat a la necessitat de trencar amb els estereotips. La segregació escolar és, per a l’activista, “el problema més greu del sistema educatiu” perquè “dinamita la cohesió social”.