Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    WISE14: el món demana transformar l’educació

    Pere Monràsnovembre 13, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Imatge del congrés WISE 14 organitzat per la Fundació Qatar
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Pere Monràs és soci fundador de Sangakoo.com

    Ha finalitzat a Qatar l’esdeveniment WISE14 (World Innovation Summit for Education) amb una assistència de més de 1.500 participants pertanyents als diversos nivells dels sistemes educatius dels cinc continents: polítics, experts en definir les polítiques educatives, centres educatius de tot nivell, proveïdors de serveis educatius, fundacions dedicades al tema i moltes llengües i cultures diferents.

    El lema escollit per aquesta edició 2014 ja parla sol: “Imaginar-Crear-Aprendre”, posant la creativitat al cor de l’educació. Tres dies complerts plens de continguts per apostar per la transformació dels sistemes educatius arreu del planeta.

    Es podria afirmar que s’ha produït un gran consens general sobre el diagnòstic, les malalties del sistema, tot i les grans diferències en les estructures disponibles i en els recursos, i en l’evidència de que els temps actuals precisen d’una altra preparació. L’obsolescència d’un ensenyament fonamentat en la memorització, adquirint i acreditant competències per a les necessitats del model econòmic hegemònic i les necessitats productives ha de donar pas, tal i com explicava Núria Miró del Col·legi Montserrat de Barcelona, a una transformació focalitzada en un aprenentatge col·laboratiu que permeti als estudiants entusiasmar-se i aprendre a crear nou coneixement, per imaginar i somniar el que volem i per superar la racionalitat cartesiana com a única eina per desenvolupar el pensament.

    El conjunt del que ja se sap per la pedagogia, les neurociències i altres disciplines treballant juntes, és l’evidència que podem anar més enllà, activant moltes potencialitats dels estudiants i de les persones en general sense deixar ningú exclòs. Avui hem d’apostar més pel que necessitem ja, que per conservar el que tenim, l’escola tradicional. Toni Wagner ho explicava bé dient que més enllà dels títols, la societat i la seva activitat social i econòmica demanen persones i professionals que sàpiguen veure a la vegada “l’arbre i el bosc”, allò “tangible alhora que l’intangible”, capaços tots, no sols de fer quelcom bé, sinó de dur a terme el propi projecte de vida i fer-ho sabent també com resoldre el difícil ofici de viure.

    El diagnòstic es comparteix. No tant compartides són les propostes que s’han presentat al debat. Què fer i com fer-ho. Un dels posicionaments més clars dels diversos ponents de notòria reputació i prestigi internacional ha estat el de trencar barreres. L’objectiu és construir comunitats naturals, fent partícips i responsables als entorns propis, per tal de que prenguin responsabilitat en les prioritats dels continguts, però especialment que treballin en provocar, afermar i construir una alta confiabilitat entre la societat i els responsables educatius. Només la confiança creada, s’ha dit, restablirà un consens en fer per les necessitats d’avui i demà i no per mantenir les d’ahir. Només, deia l’exministre francés de Cultura i Educació, Jacques Lang, apoderant a cada una de les parts pot activar-se el nivell de responsabilitat que permeti trobar el camí de la transformació. S’ha dit: confiar més en el bottom-up que en el top-down. Millor de baix a dalt que de dalt a baix. I el que està “a dalt” no sap tot del problema, però sí que ha de saber totalment generar confiança. I amb molt d’èmfasi ha dit amb claredat que l’educació és cultura, que la cultura genera pensament, el pensament il·lumina l’acció i l’acció es cimenta en la confiança. I per acabar i a preguntes dels participants, Lang ha remarcat la importància de l’art, en tant que l’art no és un luxe sinó una necessitat. L’art i la cultura en general obren el cor de les persones, donen confiança i ensenyen a assumir riscos.

    La pregunta que ha quedat a l’aire ha estat: Com fer de la teva i la meva creativitat, la nostra creativitat?

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Sempre hi ha una primera vegada, també per un festival de cinema
    Next Article
    Actualitat
    Els sindicats empenyen per aconseguir recuperar les condicions dels substituts
    Pere Monràs

    Related Posts

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025

    Opinió
    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}