Dormir la migdiada consolida l’aprenentatge dels nadons

Mitja hora de son ajuda els menors d'un any a assentar els coneixements. Els nens que gaudeixen d'aquest petit descans retenen millor la informació i la recorden 24 hores més tard.

Agència SINC
 
 
 

 El somni és fonamental per al desenvolupament físic i mental dels nadons. / photosavvy

El somni és fonamental per al desenvolupament físic i mental dels nadons. / photosavvy

Els nadons humans passen una gran part del seu temps dormint. El somni és fonamental per al desenvolupament físic i mental de l’infant; però poc se sap sobre les seves funcions específiques en el primer any de vida. Segons un article publicat a la revista Proceedings of National Academy of Science (PNAS), fer la migdiada és clau per fixar el que aprenen els nadons.

“El somni millora la consolidació de la memòria declarativa -encarregada d’evocar conscientment dades i records- en nens d’entre sis i dotze mesos”, explica a Sinc Sabine Seehagen, investigadora en psicologia infantil i juvenil de la Universitat Ruhr de Bochum (Alemanya) i autora principal de l’estudi.

Els nens participants en els experiments de l’equip d’investigació van haver de repetir certes accions amb titelles quatre hores després d’haver-les après per primera vegada. Aquells que van dormir durant almenys mitja hora en aquest interval van obtenir millors resultats i, a més, van seguir retenint la informació 24 hores després.

Segons els investigadors, el somni impedeix que altres esdeveniments interfereixin en la fixació del record, però no només això, “gràcies al somni es posa en marxa un important procés d’enfortiment de la memòria”. Per a això, els nadons necessiten dormir relativament aviat després d’aprendre la informació nova.

Mentre el nen dorm, es codifiquen els records i es transfereixen de l’hipocamp -part del cervell implicada en la memòria- immediatament al neocòrtex -àrea involucrada en la memòria a llarg termini-. “És possible que en el cervell dels nadons, l’hipocamp tingui una capacitat molt limitada i dormir sigui la seva manera de descarregar informació en el neocòrtex abans d’oblidar-la” afegeix la investigadora.

Beneficis per a tots

Els investigadors asseguren que hi ha un efecte beneficiós global de la migdiada durant tota la vida. “A més d’ajudar a la consolidació i enfortiment de la memòria, el somni serveix per analitzar els problemes i trobar noves solucions” afirma Seehagen.

Durant aquests descansos, els nens tan petits rarament arriben a la fase de son profund. Per als investigadors, una futura línia d’investigació seria esbrinar si, igual que succeeix amb els adults, el somni profund està relacionat amb la memòria dels nadons.

L’estudi tampoc deixa clar si hi ha diferències entre descansar al matí o a la tarda. A més, pròximes investigacions hauran d’aclarir “si dormir sol impacta sobre la capacitat de la memòria en els nadons o si també afecta la manera en què utilitzen la informació recollida”, conclou Seehagen.

Leave a comment

L'adreça electrònica no es publicarà.


*