Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta

    Combatre els discursos d’odi a les aules

    Victoria Hita Hidalgo
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » García Márquez, Capmany i queixes a l’examen d’economia: primera jornada de Selectivitat

    Actualitat
    García Márquez, Capmany i queixes a l’examen d’economia: primera jornada de Selectivitat

    Redacciójuny 14, 20164 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    El 6 de desembre es fa públic el resultat de PISA 2015
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els autors Gabriel García Márquez i Soledad Puértolas han protagonitzat l’examen de Llengua Castellana de l’edició d’enguany de les Proves d’Accés a la Universitat (PAU). En el cas de l’autor colombià ha estat el seu pròleg de l’obra Clave: diccionario de uso del español actual (Hoepli-Editore, 2004). Pel que fa a l’autora espanyola, ha aparegut un fragment del seu conte Películas, inclòs en el recull de relats El fin (Anagrama, 2015). En l’apartat de redacció, els alumnes han pogut escollir entre explicar les característiques d’un text científic o argumentar si un diccionari recull tots els mots d’una llengua.

    La pregunta que més debat ha generat a la sortida ha estat la que demanava la diferència entre paronímia i homonímia. Malgrat això, professors i alumnes reunits després de l’examen al campus de la Ciutadella de la Universitat Pompeu Fabra (UPF) l’han valorat com a “assequible” i “raonable”.

    En la prova de Llengua Catalana, la segona de la jornada, els alumnes han hagut d’escollir en l’apartat de comprensió lectora entre textos de l’escriptora Maria Aurèlia Campany i del crític literari i historiador Enric Bou. De l’escriptora barcelonina ha aparegut un fragment de la novel·la La pluja als vidres (Club Editor, 1984), mentre que, de Bou, una adaptació feta a partir del seu text Temps i memòria: ‘Camí de sirga’ i ‘Les veus del pamano’, publicat a la revista Digithum.

    Queixes per l’examen d’Economia de l’Empresa

    Els estudiants van sortir han sortit indignats de l’examen de l’Economia de l’Empresa, que han qualificat “d’extremadament difícil”. Ho han deixat escrit a les xarxes socials i també en una carta a Change.org que va dirigida al president, Carles Puigdemont, i amb la qual li demanen que “actuï al respecte”. Segons els estudiants, alguns dels problemes de la prova és que era massa llarga o que contenia preguntes sobre coses que asseguren que no s’havien abordat al llarg del curs.

    Mercè Jou, secretària general del Consell Interuniversitari de Catalunya (CIC), ha explicat a Catalunya Ràdio que el procés d’elaboració fa que sigui molt difícil que la prova sigui massa complicada. “El prepara un especialista, que el passa a un equip on hi ha professors de Batxillerat i d’universitats, que el revisen i fan comentaris. Recollides les observacions, fan també l’examen per veure’n la complexitat a la pràctica”, relata. Jou ha demanat que s’esperin a veure la nota abans d’elevar les queixes, i ha explicat que generalment quan hi ha problemes amb un examen solen rebre trucades per part dels professors d’aula i els presidents del tribunal de la Selectivitat, cosa que no ha passat aquesta vegada.

    32.224 alumnes a les PAU, que duren fins dijous

    Un total de 32.224 alumnes catalans fan front des de les 9 h a la primera jornada de les tres que dura la selectivitat. Aquest dimarts s’examinen de Llengua Castellana i Llengua catalana, a més d’una de les matèries de modalitat. Dimecres és el torn d’Història o Història de la Filosofia i Llengua Anglesa, les altres dues assignatures comunes. En total són quatre les matèries comunes i una de modalitat les obligatòries per a examinar-se, a les quals s’hi poden afegir després fins a tres matèries específiques, que serveixen per apujar la nota (fins a un màxim de 14 punts) prèvia ponderació dels resultats.

    De tots els que se sotmeten a les proves, 26.161 provenen de Segon de Batxillerat, 2.814 de cicles formatius de grau superior -aquests només han de participar en la fase específica- i 1.070 faran la Prova d’Aptitud Personal (PAP) per entrar als estudis d’Educació, un examen addicional a què se sotmeten per ara els que no procedeixen de Batxillerat.

    Els alumnes coneixeran la nota el proper 29 de juny. Per obtenir el passi al sistema universitari cal obtenir almenys un 5 de mitjana entre els resultats de Batxillerat, que compten un 60%, i els de la Selectivitat, que compten un 40%. Així i tot, perquè faci mitjana s’ha d’obtenir almenys un 4 de les PAU. Cada any aprova més del 90% dels estudiants.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Consell Interuniversitari de Catalunya economia de l'empresa llengua castellana llengua catalana mercè jou PAU16 Selectivitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Marcats per la ‘sele’
    Next Article
    Actualitat
    Marzà duplicarà l’oferta d’aules de 2 anys el proper curs al País Valencià
    Redacció
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    maig 13, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}