Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    ‘1945’ i ‘La Muerte de Stalin’

    Jaume Celamarç 28, 20183 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    1945 és el títol de la pel·lícula del director hongarès Ferenc Török. Ens trobem, per tant, que la Segona Guerra Mundial a Europa ja s’ha acabat. El director situa l’acció dramàtica en un poblet agrícola situat als voltants de Budapest que veu com arriben dos  jueus desconeguts al poble i que porten dues caixes misterioses. Durant la guerra, la comunitat jueva que vivia en  aquest poble va ser deportada. Per tant la visita d’aquests dos misterioses personatges reviu el passat que com deia, més o menys, Faulkner no acaba de passar mai, ni podem dir que sigui passat.

    I quan el retorn del passat fa tremolar el nostre present ja ens podem imaginar que la mala consciència  nos ens deixarà viure amb tranquil·litat.

    Què amaguen  les dues caixes?, ens preguntem tota l’estona. Lectores i lectors, si voleu saber-ho haureu d’anar a veure aquesta pel·lícula rodada en  blanc i negre –fotografia que cal elogiar–, parlada en hongarès –quin goig descobrir que gairebé no entens res de res del que diuen– dirigida per un home que, si més no, jo no coneixia i amb un grup d’intèrprets també desconeguts però molt bons. Una història que manté viu un misteri i on tots els personatges viuran aquella visita com un esdeveniment que canviarà les seves vides.


    La Muerte de Stalin. Filmar una sàtira sobre l’estalinisme no és gota fàcil, però el director Armando Iannucci, responsable també del guió, ho ha aconseguit.

    Hi ha moments que els espectadors ens sentim incòmodes, si  més no a mi m’ha passat. Veure en Beria passejant pels passadissos de les presons soviètiques de la mà d’una noia adolescent de qui abusarà mentre se senten els crits dels torturats no convida a somriure, però recordem que estem davant d’una sàtira i la sal ha de ser gruixuda si volem que sigui efectiva i l’humor ha de tenir el to més negre possible.

    És una sàtira que remou inquietuds, pors que sempre dormen al nostre interior però que no pot oblidar que ha de motivar que el somriure es converteixi en un soroll  compartit i a la sala del cine rèiem molt sovint i reia tothom o gairebé.

    A més a més som testimonis de les accions que emprenen un seguit d’hereus de l’estalinisme, noms històrics tots ells, ridiculitzats al màxim mentre miren d’escombrar cap a casa i poder arribar al punt més alt del poder. I també veiem quines repercussions té en el poble les accions dictatorials d’un dels grans criminals de la història que veiem  morir entre els seus pixats estirat damunt la catifa del seu despatx.

    Una pel·lícula coral com aquesta necessita un seguit d’intèrprets en estat de gràcia i Iannucci ha reunit un estol de figures que saben en quin món estant i què han de fer per transmetre una barreja d’horror i de comicitat, que és el tret més destacat d’aquesta obra. Entre aquests intèrprets deixeu-me citar Steve Buscemi, Simon Russell Beale, Jeffrey Tambor, Michael Palin i Jason Isaacs.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    cinema opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Les famílies reclamen que el diagnòstic del TEA sigui abans dels 18 mesos
    Next Article
    Actualitat
    Respondre l’odi amb art: joves de tot el món donen missatges antiracistes en curts al festival Plural+
    Jaume Cela

    Mestre i escriptor

    Related Posts

    El cinefòrum sobre ‘Hedy Crilla, maestra de actores’ obre un debat sobre pedagogia teatral i pensament crític

    maig 30, 2025

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}