Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    24 de gener: Reivindiquem l’essència de l’educació socialen un món digitalitzat

    Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC)gener 24, 20253 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En el marc del Dia Internacional de l’Educació, avui 24 de gener, i inspirant-nos en el lema de la UNESCO “IA i educació: preservar l’autonomia en un món automatitzat” ens preguntem: quin és el paper de l’educació social en un món cada vegada més digitalitzat?

    La tecnologia pot ser una eina poderosa per a la inclusió i l’apoderament, però també pot agreujar les desigualtats existents. L’evolució tecnològica comporta molts avantatges, però també genera desafiaments que no podem ignorar. Un dels més importants és com garantir que tothom, independentment del seu context social o econòmic, tingui les mateixes oportunitats de creixement i desenvolupament personal. En aquest context, l’educació social esdevé una peça clau per assegurar la justícia social i la igualtat d’oportunitats, ja que treballa per connectar les persones, combatre les desigualtats i promoure una societat més equitativa.

    No es tracta només de combatre la bretxa digital i dotar les persones de coneixements tecnològics, sinó d’oferir una visió crítica i ètica sobre el seu ús, assegurant que la tecnologia sigui un mitjà per al creixement personal i no un instrument que despersonalitzi o exclogui. L’educació social treballa per garantir la dignitat de les persones, la seva participació activa en la societat i un entorn de cura per a elles. En un moment social que aposta per la individualitat i la (des)connexió, cal posar les relacions interpersonals en el centre que mirin cap al benestar individual i el bé comú.

    Pel que fa a la Intel·ligència Artificial, no hem d’infravalorar totes les possibilitats que pot oferir en l’àmbit organitzatiu i educatiu, però també tenim clar que no pot substituir mai l’essència de l’educació social: la relació humana. L’educador o educadora social treballa per establir vincles reals amb les persones, entenent-les en la seva totalitat, més enllà de les dades o dels sistemes. Aquest vincle, basat en l’empatia, la confiança i el respecte, és fonamental per al procés educatiu i no pot ser replicat per cap tecnologia. Així, la tecnologia ha de ser vista com una eina complementària, que millori les condicions d’aprenentatge i les oportunitats per a les persones, però mai com un substitut de l’intercanvi humà que és essencial per al desenvolupament de la persona i la comunitat.

    A més, aquests avenços tecnològics també obren la porta a noves formes d’interacció educativa. Per exemple, ens ofereix l’oportunitat de ser presents i interactuar amb adolescents i joves en espais com les xarxes socials, on passen bona part del seu temps. Aquests espais són punts de trobada clau on podem exercir l’educació social, establint vincles, fomentant una consciència crítica i acompanyant-los en el seu creixement personal.

    Ser-hi ens permet connectar-hi i donar resposta a les seves necessitats en un context que ja forma part del seu dia a dia.

    Aquesta capacitat d’adaptar-nos als canvis i de fer presents els valors de l’educació social en qualsevol entorn, físic o digital, ens reafirma com a agents essencials en la societat actual. En aquest Dia Internacional de l’Educació, reivindiquem aquest paper fonamental, no només com a professionals, sinó com a agents de canvi. I fem una crida a tota la societat perquè treballem conjuntament per garantir que l’educació continuï sent un motor d’inclusió, equitat i transformació social en un futur cada vegada més digitalitzat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    ceesc Col·legi d’Educadores i Educadors Socials de Catalunya opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Mirar enrere per anar endavant
    Next Article
    Opinió
    Els Objectius de Desenvolupament Sostenible i l’educació
    Col·legi d'Educadores i Educadors Socials de Catalunya (CEESC)

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}