Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    Adrià Gonzàlez Robles

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    25 anys de titelles, un quart de segle de fantasies a Lleida

    Mireia Bielmaig 2, 20144 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Un moment de la Fira de Titelles de Lleida del 2013 / CENTRE TITELLES DE LLEIDA. JPG
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Un dels espectacles al carrer de la Fira de Titelles de l'any passa / CENTRE TITELLES LLEIDA. JPG
    Un dels espectacles al carrer de la Fira de Titelles de l’any passa / CENTRE TITELLES LLEIDA. JPG

    “Els titelles no són només entreteniment, són cultura i desenvolupen una tasca social bàsica”. Són paraules de l’artista Eva Soriano, de la companyia La Canica de Madrid, participant a la Fira de Titelles de Lleida. Són aquests col·lectius els que creen personatges imaginaris que expliquen històries de somni i traslladen els petits i els que no ho són tant a un món de fantasia que ha contribuït a què la fira de titelles més important de la península, la de Lleida, arribi als seus 25 anys.

    La Fira de Titelles de Lleida està d’aniversari. Ara fa 25 anys, Julieta Agustí i Joan Andreu Vallvé posaven les bases d’un projecte que avui celebra haver-se convertit en referent. Com si d’una coincidència es tractés, la fira presenta enguany 25 espectacles de 21 companyies diferents que realitzaran 76 funcions davant de 30.000 espectadors i 150 programadors que es podran veure a Lleida entre el 2 i el 4 de maig.

    D’aquests espectacles, 5 són estrenes mundials i una desena més són novetat a Catalunya o l’estat. Oriol Ferre, co-director de la Fira de Titelles de Lleida, assegura que “després de 25 anys la fira està plenament consolidada i ha esdevingut un referent nacional i internacional”.

    Tanmateix, la Fira de Titelles de Lleida no és important, únicament, per haver-se convertit en un aparador internacional del sector. També perquè fomenta un àmbit, el dels titelles, poc conegut, poc mediatitzat però, sobretot, molt viu i pedagògic. Soriano puntualitza que “els espectacles de titelles desenvolupen una tasca social molt important perquè obliguen els nens a veure i sentir coses més enllà de la quotidianitat”. Davant dels nombrosos estímuls que reben els infants a la nostra societat, per Soriano, “els titelles els estimulen l’ànima i el cor”.

    Bon moment del sector

    La rellevància de la fira es deu, alhora, al bon moment que viu el sector, palpable en certamens com el Festival Mundial de Marionetes o la Fira de Teatre per Nens i Nenes de Gijón (FETEN). Ferre analitza que “hi ha un volum de creació molt bo perquè s’està treballant en la investigació, en la combinació de disciplines artístiques”, al mateix temps que “un important nombre de companyies de teatre han intensificat la seva activitat en el món dels titelles”.

    La fira s’ha convertit, també, “en un espai de compra-venda d’espectacles”, explica Ferre, un fet que explica “la importància del certamen pel sector professional, que sap que els espectacles que es presenten aquí han passat un filtre”. És per això que cada any s’ajunten a Lleida artistes, públic i programadors, una combinació perfecta perquè aquests últims puguin dissenyar les seves programacions amb el segell de qualitat implícit de la fira.

    Oportunitat per les companyies

    És el cas, per exemple, de la companyia La Canica, de Madrid. L’artista Eva Soriano en forma part i reconeix que han aconseguit “importants contractes en aquesta fira perquè és un oportunitat fantàstica per mostrar-te als programadors”. I és, a la vegada, un espai on els reconeixements en forma de premi atorguen un prestigi notable per presentar-se arreu. La Canica va aconseguir una gira l’any 2007 amb el premi ‘Ara Lleida, Ara Titelles’ i entre el 2011 i el 2013, el seu director Pablo Vergne va rebre dos premis Drac d’Or a la millor dramatúrgia.

    Aquest reconeixement i prestigi, però, no és casual. Vint-i-cinc edicions de fira també serveixen per mirar enrere i analitzar la situació del sector, així com els canvis que hi ha hagut. Ferre remarca que “ens hem fet grans”. “I ho hem fet en tots els sentits perquè ens hem professionalitzat”. Ferre argumenta que “hem introduït espectacles en recintes tancats sense perdre el caràcter popular i festiu dels que se celebren al carrer, hem fet venir companyies internacionals i hem educat un públic molt exigent a nivell de qualitat i que ens proporciona un feedback molt important”.

    Tot i la crisi que pateixen en forma de retallades des de fa cinc o sis anys, el futur el tenen garantit. Ara fa un any es va produir un relleu en la direcció del certamen anual i segons Ferre, “continuarem apostant per mantenir la qualitat de la programació i l’aposta per la formació de professionals”. Tot amb la voluntat que els artistes “marxin de Lleida amb contractes”, com marca Ferre i que, a la llarga, “es pugui recuperar el quart dia de Fira”.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Fira de Titelles de Lleida Lleida teatre titelles
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Un llibre per a nens causa polèmica a les xarxes per les seves referències a Lorca i Machado
    Next Article
    Actualitat
    La importància d’un somriure
    Mireia Biel

    Related Posts

    Actualitat
    La Diputació de Barcelona s’adhereix al Consorci per a la Normalització Lingüística

    maig 29, 2025

    Opinió
    Pacte nacional per la llengua i educació

    maig 26, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}