Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Neix la Plataforma Catalunya pel 0-3

    Plataforma Catalunya 0-3

    Palestina i Torre Pacheco, dues cares de la mateixa moneda

    Joan M. Girona

    Detectar les dificultats d’aprenentatge i orientar l’alumnat, entre els reptes per al curs 2025-26

    Ana Basanta

    Aida dos Santos: “En un sistema que no aposta pel talent femení, la manera de situar-se i fer-se valer és estudiar”

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    Prejudicis i estereotips en els adults superdotats

    Jordi Ojeda
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » 40 anys d’inicis de curs

    Opinió
    40 anys d’inicis de curs

    Josep Manuel Pratssetembre 8, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Enguany, Fapel fa 40 anys que treballa per la llibertat d’educació. Per això, fa 40 anys que donem la benvinguda al curs escolar. Sempre amb optimisme i l’esperança que sigui millor que l’anterior. En tots aquests anys hem conegut, ajudat, orientat i donat suport a les AMPAs i representem a centenars de milers de famílies per fer realitat la formulació que la Declaració Universal dels Drets Humans fa de l’educació: educació per a tots, gratuïta, que desenvolupi plenament cada persona en la seva personalitat i que els pares i mares tinguin el dret preferent a triar el tipus d’educació per als seus fills.

    Encara som lluny d’assolir plenament aquesta declaració? Sí. Però seguim lluitant amb optimisme i esperança cada dia per tal que es pugui assolir, i tenim pressa perquè els infants van passant any rere any per l’escola i sembla que va de baixada als resultats, les famílies volen triar i no poden, les generacions van passant i amb cadascuna perdem un llençol. Però no defallim. Gràcies al suport de gairebé 300 AMPAs i AFAs seguim endavant i, modestament, val a dir que s’han assolit algunes coses importants, amb diàleg i tenacitat i, alguna vegada, amb algun cop de puny damunt la taula.

    Per què hem de ser optimistes, enguany? Si més no, s’enceten plans, programes, iniciatives, projectes, pilots en relació amb els resultats acadèmics, la diversitat i la inclusió, la formació del professorat, les pantalles, l’anàlisi i prospectiva del sistema… Plans i més plans que haurien de sostenir-se llargament en el temps per veure’n els resultats, perquè canviar de plans cada cop que hi ha un nou responsable, desanima. En aquests 40 anys hem vist passar 17 consellers i conselleres, és a dir un cada 2,3 anys… Un desastre perquè cadascun d’ells porta sota el braç la millor solució final que mai arriba. Però som optimistes de mena i cal seguir confiant en les persones, i treballar.

    Els responsables d’administrar el sistema educatiu volen arreglar el món a l’escola, però on primer s’arregla és a la família, primera i principal educadora

    Tenim raons pel pessimisme? Sí. Per una banda, cada any neixen menys infants, i lluny d’impulsar polítiques que ho facilitin als qui vulguin, tot és cada dia més complicat per a les famílies. Concretament, en educació, per l’aplicació de polítiques equivocades, cada cop hi ha menys escoles d’iniciativa social que les famílies puguin triar, i no es soluciona ni de bon tros el seu finançament per tal de donar compliment a la gratuïtat real.

    Parafrasejant la consellera Anna Simó, hem de tornar als bàsics educatius, perquè l’escola s’ha convertit en la solució per a tots els problemes dels nostres infants, quan és a la família i el seu benestar on cal centrar-se per tal que els infants arribin a l’escola en les condicions i posar en valor l’educació que porten de casa, i aprendre i conviure que per això existeix l’escola. S’hi aboquen totes les solucions perquè “l’educació és la clau del futur”, però per això caldria criteri i sostenir-lo en el temps, almenys dues generacions. Els responsables d’administrar el sistema educatiu volen arreglar el món a l’escola, però on primer s’arregla és a la família, primera i principal educadora.

    Els drets, les obligacions i les llibertats no s’escriuen en un paper, sinó que cal poder exercir-les i exercir-les activament i això és el que necessitem de tota la societat: administració, polítics, mitjans de comunicació, famílies, mestres i alumnes.

    Som a les portes del nostre quarantè curs acadèmic i volem agrair d’antuvi la tasca del professorat i de les escoles. Esperem i desitgem que, aquest any sí, sigui una mica millor que l’anterior, i que les polítiques, les normatives i les accions dels qui governen vagin tenint en compte que han de garantir els drets i llibertats de tots tots tots els ciutadans: educació per a tots, gratuïta, que desenvolupi plenament cada persona en la seva personalitat i que els pares i mares tinguin el dret preferent a triar el tipus d’educació per als seus fills en igualtat de condicions.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    família Família i escola Fapel opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    Benvinguts a una nova etapa: el procés de familiarització a l‘escola bressol
    Next Article
    Actualitat
    Gaza: educació i compromís social
    Josep Manuel Prats

    Educador i pare de família

    Related Posts

    Opinió
    Benvinguts a una nova etapa: el procés de familiarització a l‘escola bressol

    setembre 8, 2025

    Opinió
    Literatura per continuar avançant

    setembre 5, 2025

    Opinió
    La professionalització de la Conselleria d’Educació i Universitats de les Illes Balears

    setembre 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}