Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Hem explicat bé el passat? La batalla per la memòria del franquisme a les aules

    Mariona Pina Herrero (Verificat)

    “A l’escola no sabem què passa al món” (segona part)

    Joan M. Girona

    Ultimàtum dels sindicats a Educació amb mobilitzacions al desembre i nou calendari de negociacions

    Redacció

    Mig segle de la mort de Franco: Com explicar el franquisme als joves

    Andreu Claret

    El 20N i el jovent, més enllà de l’efemèride

    Nora Sánchez Oussedik i M.Cristina Furió Rubio
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Educar des de l’espiritualitat, comprometre’s amb el món

    Opinió
    Educar des de l’espiritualitat, comprometre’s amb el món

    "Amb escenaris com la devastació del poble palestí, la guerra d’Ucraïna, o tantes altres realitats que expulsen i destrueixen vides, és inevitable sentir ràbia, impotència i dolor"
    Cristina Alonso Lópezdesembre 3, 20254 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    | GettyImages
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Tot i que la història mostra com sovint la religió ha estat utilitzada per justificar guerres i divisions, la majoria de tradicions religioses comparteixen un mateix desig de pau. Els seus textos sagrats i les seves pràctiques rituals apel·len a la reconciliació, el perdó i la convivència. La recerca contemporània en estudis sobre la pau ha anat superant la idea que la pau és només absència de guerra, per entendre-la com una experiència integral que comença dins de la persona i s’estén cap al món. Des d’aquest punt de vista, incorporar en els programes educatius una visió transversal de l’espiritualitat, de la transcendència i del fet religiós pot servir per formar persones més respectuoses amb l’entorn, més atentes a la diversitat i més compromeses amb el desenvolupament sostenible d’un planeta amb molts reptes sobre la taula.

    Les religions poden ser fonts de pau interior i de compromís social. El diàleg interreligiós, com el que promouen organismes com la UNESCO o el Parlament Mundial de les Religions, confirma que quan les tradicions espirituals comparteixen aquest fons comú, poden contribuir activament a la construcció d’una cultura de pau. Amb escenaris com la devastació del poble palestí, la guerra d’Ucraïna, o tantes altres realitats que expulsen i destrueixen vides, és inevitable sentir ràbia, impotència i dolor. Davant d’aquest malestar, treballar en els espais educatius formals i també en l’educació fora de l’aula la dimensió transcendent de la persona pot facilitar moments de sosteniment i claredat. Evidenciar la fe, l’espiritualitat o la simple consciència d’alguna cosa més gran que nosaltres pot contribuir que els infants i joves trobin un cert sentit al malestar i a l’angoixa que ens produeixen aquestes situacions.

    La majoria de tradicions religioses comparteixen un mateix desig de pau

    Diversos estudis mostren que la dimensió espiritual millora la salut emocional, redueix l’ansietat i afavoreix la resiliència de les persones. En l’àmbit de la pràctica religiosa, la pregària té efectes beneficiosos sobre qui els practica generant estats afectius que promouen l’esperança, el perdó, la pau interior, l’autoestima i la compassió. Recents estudis de la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés-URL, expliquen que l’oració ajuda la persona a prendre distància de les dificultats, a reflexionar i relativitzar el que viu. En aquest sentit, podem afirmar que l’espiritualitat té efectes positius en la qualitat de vida de les persones i en la fortalesa personal per afrontar les dificultats i adaptar-se al dolor amb major consciència i serenor.

    L’espiritualitat ha tingut sempre un paper fonamental en la vida humana i influeix en la manera com mirem i actuem. En les seves recerques sobre la matèria, els filòsofs Zohar i Marshall recorden que sense espiritualitat, la nostra visió s’entela, no funcionem correctament i la vida se’ns fa menys significativa i buida. Amb tot, la dimensió espiritual opera com una força vital que dona sentit i ajuda a viure amb coherència enmig de la incertesa que caracteritza la nostra societat.

    L’espiritualitat també té una dimensió comunitària. Formar part d’una comunitat de fe, sigui religiosa o no, augmenta el sentit de pertinença i el suport mutu. En diversos àmbits socials i relacionals, també pot contribuir a millorar les relacions interpersonals. Quan compartim la pregària o el silenci, la distància entre “jo” i “els altres” s’escurça. Allò que ens connecta és més profund que allò que ens separa, i, per tant, es construeix un “nosaltres”.

    Enmig d’un món saturat de notícies sobre destrucció i odi, fomentar la dimensió espiritual en els infants i joves ens ajuda a respondre al patiment sense quedar-hi atrapats. Educar en l’espiritualitat ens permet oferir a les generacions més joves un calaix d’eines perquè puguin gestionar millor les angoixes derivades de daltabaixos emocionals, pèrdues i frustracions. La transcendència és una forma de resistència que no ens aparta del món, sinó que ens convida a connectar-hi amb més profunditat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    benestar emocional cultura de pau educació religiosa espiritualitat Fundació Pere Tarrés opinió religió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La segona religió més estudiada a l’escola catalana és l’evangèlica
    Cristina Alonso López

    Coordinadora del grau en Educació Social a la Facultat d’Educació Social i Treball Social Pere Tarrés-URL

    Related Posts

    Actualitat
    La segona religió més estudiada a l’escola catalana és l’evangèlica

    desembre 3, 2025

    Opinió
    La Mediterrània que educa i comparteix

    desembre 2, 2025

    Davant de les imatges de l’horror, quines vides imaginem?

    desembre 2, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • El Diari de l’FP

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    • Gestiona les opcions
    • Gestiona els serveis
    • Gestiona {vendor_count} proveïdors
    • Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    • {title}
    • {title}
    • {title}