Els estralls del temporal Filomena estan sent, ara per ara, més perjudicials per l’arrencada del segon trimestre del curs que les de la pandèmia. Dilluns, el transport escolar es va suspendre a 14 comarques i 53 centres educatius (la major part, escoles rurals, però també diverses escoles i instituts) no van poder obrir les portes a causa de la neu, un fet que va deixar 3.182 alumnes sense escola. Ja són més que els 31 centres (tots ells llars d’infants o escoles rurals de només un o dos grups) que van tancar portes en algun moment al llarg del primer trimestre a causa de la covid. Avui part del servei s’ha pogut reprendre, però encara 18 centres educatius no han pogut obrir, el més gran dels quals l’Institut Priorat de Falset, que compta amb 490 alumnes.
Per la seva banda, la covid està tenint una afectació similar a l’arrencada del curs educatiu. El segon dia de curs, 15 de setembre, hi havia 15 grups confinats; avui, segon dia del segon trimestre, en són 19 de 17 centres educatius, segons es pot veure a l’aplicació traçacovid. En total, 1.353 alumnes i 201 professionals confinats. Unes xifres pràcticament insignificants respecte als 5.104 centres i 72.000 grups estables de convivència que comptabilitza el sistema, si bé cal recordar que en l’anterior onada, dues setmanes després de començar el curs ja hi havia prop de 1.300 grups confinats d’un total de 800 centres educatius. El pic es va assolir el 31 d’octubre, amb 3.504 grups confinats de 1.546 centres, la qual cosa es va traduir en el confinament de 81.920 alumnes (5,69%) i 3.896 professionals (2,44%).
És molt probable que el comportament durant aquest segon trimestre sigui ben diferent. D’una banda, comença a estendre’s la vacunació entre la població, i fins i tot ahir es van poder veure els primers alumnes de centres d’educació especial vacunats, però per altra banda cal veure els efectes que pugui tenir el cribratge massiu que fins a finals de gener ha d’arribar a les 172.000 persones (docents i no docents) que treballen als centres educatius. Aquestes proves, que són voluntàries, es fan amb el sistema d’automostra per frotis nasal del test PCR, amb la supervisió d’un professional sanitari. En el primer trimestre, els cribratges que es van fer entre l’alumnat, en aquells barris i pobles on es detectava una situació epidemiològica complexa, van trigar més a començar.
Segons ha informat el Departament d’Educació, “les proves es duran a terme a tots els professionals educatius dels centres, de les diferents etapes i de totes les titularitats, ja sigui personal docent, personal d’administració i servei (PAS), personal d’atenció educativa (PAE), monitors de menjador, servei de neteja…, atès que són persones que d’una manera o altra intervenen de forma habitual en el funcionament dels centres educatius”. Els resultats negatius es comunicaran per SMS i els resultats positius per SMS i mitjançant una trucada telefònica per explicar com actuar en cada cas, “perquè totes les persones amb un resultat positiu hauran d’iniciar el pertinent període d’aïllament de 10 dies, i es valorarà individualment si caldrà fer confinament d’algun dels grups de convivència estable”.
Escalfar i ventilar
La darrera novetat de la tornada és el nou protocol de ventilació a les aules que el Departament ha fet arribar als centres educatius, i que recomana que s’escalfin amb les finestres tancades un mínim d’una hora abans que arribin els alumnes. Les ‘Noves orientacions sobre ventilació en els centres educatius en el marc de la covid-19’ estableixen que la ventilació s’ha de fer “a partir del moment en què arribi l’alumnat, durant l’activitat lectiva i al final de la jornada”. En finalitzar la jornada, s’han d’obrir totes les finestres i portes de les aules un mínim de mitja hora. Portes i finestres s’han d’obrir un mínim de 20 centímetres, entre 10 i 15 minuts cada hora. A les guarderies, s’ha de ventilar durant cinc minuts cada mitja hora.
Les noves recomanacions destaquen que una aula buida i ben ventilada després de la seva última ocupació “té l’aire lliure de virus”. També defensen que la velocitat de renovació de l’aire és molt més gran que la velocitat de pèrdua de càrrega tèrmica a l’aula. Per això, per a buscar l’equilibri entre ventilació i confort tèrmic, estableix l’escalfament previ de les aules i la ventilació mínima de mitja hora en acabar la jornada.