El Ministeri d’Educació i FP, que dirigeix Pilar Alegría, ha presentat aquest matí, en una reunió amb comunitats autònomes i sindicats, un document amb el qual vol obrir el debat sobre com ha de ser la professió docent a partir d’ara. El document, de 36 pàgines, dedica un primer apartat a descriure la situació actual i el segon a exposar, de forma sintètica, les seves 24 propostes de millora, dividides en “formació inicial”, “formació permanent”, “accés a la professió”, “especialitats docents” i “desenvolupament professional docent”.
Per exemple, en el cas de l’accés als Graus d’Infantil i Primària obre la porta a generalitzar unes proves d’aptitud com les que ja existeixen a Catalunya. I en el del màster de secundària també suggereix la possibilitat de revisar-lo i de sotmetre els aspirants a una prova abans de la matrícula. També es parla, entre altres coses, de reformular els processos de selecció per la funció pública docent, actualitzar la relació d’especialitats per adequar-les a la realitat del sistema educatiu actual, establir les habilitacions docents, revisar les condicions de qualificació i formació dels docents dels centres privats, etc.
Reacció sindical
La sensació general entre els sindicats és que el Ministeri, amb algunes de les mesures que ha posat sobre la taula, pretén prestigiar la professió docent per la via de fer més complicat, d’una banda, accedir als estudis conduents a la professió, així com per l’accés, o l’augment del pràcticum, tant al Grau de Magisteri com en el Màster de secundària. Però és tracta d’una manera de prestigiar que, per l’altre costat, deixa aparcades qüestions importants també per donar pes a la professió, és a dir, salaris, horaris, ràtios, etc.
Representants de CCOO, UGT i STEs destaquen el caràcter informatiu de la reunió mantinguda amb el Ministeri. Volen ser més o menys prudents atès que només han tingut accés al document mitja hora abans que comencés la reunió, que ha tingut lloc a les 12h del migdia.
Però, com a element comú, segons apunta Maribel Loranca, representant de FeSP-UGT, l’opinió és que «el document està descompensat». Francisco García, des de la Federació d’Ensenyament de CCOO, ho veu igual. S’ha donat molt de pes a qüestions importants, com la formació inicial, però altres n’han quedat fora. I aquestes són, precisament, les que tenen a veure amb les condicions salarials i laborals del professorat. Res o pràcticament res es parla de ràtios, horaris lectius, modalitat de la formació permanent o jubilació.
En aquest punt, José Ramón Merino, des de STEs, encara que insisteix en el missatge de prudència, comenta que cada text legal o normatiu dels últims 15 anys ha anat incloent menys millores en els condicions laborals docents. I recorda com la LOE regulava la jubilació anticipada i gratificada als 60 o la reducció de la jornada lectiva per a les persones més grans de 55 anys. «A la Lomloe només trobem el punt relatiu als tècnics d’FP, que no afecta molta gent i, a més, al cap d’un any encara no s’ha fet res», comenta.
Sindicats, comunitats autònomes i comunitat educativa en general mantindran obert el debat en els pròxims mesos. De moment, però, no es sap quan serà la pròxima reunió.
1 comentari
Una de las claves e la formación docente se encuentra en la universidad, por lo que yo conozco bastante deficiente, con naturalmente algunas excepciones.
Se suele incidir mucho en los requisitos para acceder a la carrera docente, sobre el hecho que han de ser alumnos de excelencia, sobre la formación permanente,…y suele olvidarse un factor fundamental, la calidad de los formadores de los enseñantes.
Muchos de ellos no han evolucionado nada y otros muchos no han pisado una aula de infantil o primaria en su vida.