Malgrat que sindicats, associacions professionals i Conselleria de Educació valenciana s’han assegut a la taula per parlar durant un dia i mig sobre el decret curricular de secundària, les postures en els dos punts fonamentals no s’han acostat en absolut. Els àmbits a 1r d’ESO es mantindran de manera obligatòria el curs vinent, i els i les alumnes hauran de cursar obligatòriament «projectes interdisciplinaris», la qual cosa suposarà dues hores lectives més a la setmana.
Al País Valencià els àmbits a 1r d’ESO es van posar en marxa el curs 2020-2021, com a forma de facilitar el trànsit de la primària a la secundària, pensant especialment en aquell curs en el qual els alumnes de 6è s’havien passat pràcticament quatre mesos confinats a casa i sense ensenyament presencial. A 2n d’ESO ja passen a ser voluntaris. En aquests dos darrers cursos, l’obligatorietat dels àmbits ha sorgit d’unes instruccions d’inici de curs. A partir del vinent, amb la seva introducció en el nou decret de currículum, els àmbits guanyen força jurídica.
Al començament, els àmbits (que ja estaven contemplats en la LOE) es van acceptar pràcticament sense resistències, si bé de seguida va néixer el Col·lectiu No als Àmbits Imposats. Amb el pas del temps el rebuig ha anat en augment. Aquest col·lectiu ja reuneix un miler de docents de tota la comunitat, i d’aquí fa uns mesos ha nascut l’Associació OCRE. Uns i altres bàsicament demanen que aquesta metodologia no sigui una obligació. A la vegada, els tres principals sindicats de docents (STEPV, CCOO i UGT) s’han anat alineant amb aquest mateix posicionament. Asseguren que no estan en contra dels àmbits, sinó de la seva imposició, i demanen que cada claustre pugui decidir si els aplica o no.
A Madrid, de fet, CCOO ha portat als tribunals el decret d’Isabel Díaz Ayuso precisament pel contrari, perquè prohibeix els àmbits a secundària. Aquesta idea de la líder popular, almenys per les mesures cautelaríssimes posades en marxa pel Tribunal Superior de Justícia de Madrid, suposa una contravenció de la normativa estatal que sí que permet aquest tipus d’organització.
Contra l’autonomia de centres
A València, algunes fonts consideren que, per la mateixa regla de tres, el decret valencià podria ser recorregut davant la justícia perquè atempta contra l’autonomia de centre a l’hora d’organitzar-se com millor li convingui i, d’altra banda, perquè contradiu la Constitució quan estableix la llibertat de càtedra per al professorat. En qualsevol cas, els sindicats consultats no comenten res sobre aquest particular.
El decret de currículum s’ha d’aprovar en les pròximes setmanes. Irene Murcia, professora de matemàtiques i presidenta de l’Associació OCRE, es mostra relativament esperançada amb el fet que la Conselleria doni el seu braç a tòrcer, davant l’evidència que ara hi ha una unitat sindical contra la imposició dels àmbits, així com sobre l’ampliació de l’horari els tres primers anys de la secundària per implementar els projectes interdisciplinaris com una assignatura més.
Sobre aquests projectes, des de la Conselleria d’Educació es defensa que es dona una bossa de dues hores als centres (de 1r de primària fins a 3r d’ESO) perquè puguin organitzar aquests projectes com millor els convingui, amb la mirada posada en què puguin desenvolupar continguts que queden al marge del currículum, com poden ser temes d’educació afectiusexual o dels Objectius de Desenvolupament Sostenible o qualsevol altra que trïi el mateix alumnat, amb la idea que l’alumnat sigui el centre de l’aprenentatge.
Tant Irene Murcia com les fonts sindicals preguntades asseguren que cal que la Conselleria dediqui molts més esforços en personal i material, a més de formació, perquè l’organització per àmbits pugui donar-se amb garanties educatives per a l’alumnat. Malgrat això, la presidenta d’OCRE insisteix que és necessari que siguin els claustres els que decideixin.
Àmbits sí, però no imposats
Aquesta podria ser la postura generalitzada del moviment sindical educatiu al País Valencià. Almenys, per a STEPV, CCOO i UGT. Els tres sindicats estan a favor que es puguin organitzar els centres a secundària per àmbits. Francesc Cayo, responsable de pública en CCOO, assegura que aquesta és la postura del sindicat, però el que no veuen bé és que aquesta organització no la decideixi el claustre, sinó l’administració. Els agradar perquè «té potencialitats» i pot ajudar al pas des de primària a secundària.
Des de STEPV, Marc Candela, responsable d’Acció Sindical, es posiciona en la mateix sentit. Creu que l’autonomia de centre hauria de prevaldre a l’hora de modificar l’organització dels centres educatius de secundària, encara que, com a responsable del sindicat, opina que, efectivament, els àmbits poden ser interessants per als instituts.
Des de la UGT, Kilian Corda recorda que el seu sindicat va ser el primer a pronunciar-se en contra de la imposició i que des del principi ha estat al costat de la Plataforma contra els Àmbits Imposats i, ara, de l’Associació OCRE. S’alegra també que la resta de sindicats hagin canviat de parer i s’acostin a les seves postures i espera que, de cara a la negociació de les instruccions d’inici de curs, pugui haver-hi canvis.
Des de la Conselleria d’Educació insisteixen que l’organització per àmbits es mantindrà perquè l’entenen com a positiva. Això sí, prefereixen no fer més valoracions fins que tot el procés de negociació acabi, ja que també han de parlar amb els representants de les famílies, l’alumnat o la patronal de la concertada. I queda conèixer l’avaluació de l’experiència. Fa uns mesos, la Conselleria va explicar que l’havia aturada per no carregar als centres amb més burocràcia, mentre que ara explica que s’està fent en aquests moments, si bé que l’anàlisi no seria complet fins que no es comptés amb una sèrie de diversos cursos.