En aquest context s’emmarca l’article «És possible una universitat amb tribunals acadèmics imparcials i transparents?», publicat en aquest mateix diari. Tot i compartir els objectius de fons que planteja, si el que volem és un debat rigorós i basat en evidències, que garanteixi els millors processos de contractació de professorat, cal fer alguns aclariments i corregir determinades afirmacions errònies.
Sobre el procés de contractació de professorat
Una peça fonamental per garantir la legitimitat, la justícia i l’eficiència de qualsevol procediment administratiu són les seves fases, al voltant de les quals s’estructuren els principis que cal protegir. En el cas dels processos de selecció de professorat a les universitats, aquestes fases s’ajusten a les directrius dels procediments administratius.
Això vol dir, en síntesi, que s’ha de fer una convocatòria pública en què es garanteixi la igualtat d’oportunitats per a totes les persones candidates i en què les comissions de selecció (abans anomenades tribunals) apliquin de manera objectiva els criteris establerts. Si ens centrem en el cas de la Universitat de Barcelona, els concursos per optar a places de professorat a temps complet es desenvolupen en les fases següents:
1. Convocatòria pública, en què s’indica la tipologia i el perfil (l’especialitat) de cada plaça.
2. Presentació de la documentació de les persones aspirants a cada plaça.
3. Publicació de les llistes provisional i definitiva de persones admeses i excloses i de la composició de les comissions de selecció.
4. Establiment dels criteris per avaluar les persones candidates (els mèrits de docència, de recerca, etc.) i la seva ponderació.
5. Accés i anàlisi del currículum per part de la comissió de selecció.
6. Realització de les proves i, finalment, valoració prioritzada de les persones candidates.
Sobre la transparència dels concursos
Un principi bàsic de qualsevol concurs és la transparència, que s’ha de garantir al llarg de totes les seves fases. Per això, la UB publica tota la documentació de totes les fases a la seva seu electrònica, de consulta oberta a tota la ciutadania. El procés és, doncs, totalment transparent i públic.
A la seu electrònica es poden trobar infinitat d’exemples de concursos recents que evidencien aquest mecanisme de funcionament. Com dèiem, s’hi publica la documentació de totes les fases: les bases, les llistes d’aspirants, la composició de les comissions, els criteris d’avaluació i la proposta d’adjudicació i llista prioritzada.
Sobre la imparcialitat de les comissions
Un altre element al centre del debat —perquè és el més susceptible d’elements de context, de valoracions subjectives i de casuístiques particulars— són les comissions de selecció. Un àmbit en què l’esforç de les universitats i de les agències d’avaluació ha estat especialment rellevant.
A la Universitat de Barcelona, les comissions de selecció les escullen els departaments i les facultats entre el professorat permanent d’universitat expert en el perfil de cada plaça. Guien la seva actuació el coneixement de la matèria, les bases de les convocatòries i l’aplicació dels criteris d’avaluació acordats. Són procediments en què el principi de confiança en l’alçada professional de la nostra comunitat esdevé clau, a banda de la transparència esmentada i dels mecanismes de garantia recollits en el punt següent.
A la Universitat de Barcelona, els concursos de places de professorat són totalment transparents i les comissions de selecció actuen amb la màxima imparcialitat
Sobre les vies de reclamació
Qualsevol aspirant que consideri que el concurs s’ha desenvolupat sense seguir correctament les fases que s’indiquen a les bases o que cregui que l’actuació de la comissió de selecció no ha estat imparcial ha de disposar de mecanismes per traslladar la seva reclamació. A la Universitat de Barcelona, les queixes es poden presentar davant de la Comissió de Reclamacions. Aquesta comissió, que està formada per cinc professors, atén les reclamacions a partir de la valoració dels aspectes procedimentals i de la verificació de l’aplicació dels principis d’igualtat, mèrit i capacitat docent i investigadora de les persones aspirants. Rep anualment una quinzena de peticions de revisió.
Un procés essencial en millora constant
Com dèiem a l’inici, els processos de contractació de professorat són els pilars de les institucions universitàries: afecten el nucli de la seva activitat. Per tant, en un context com l’actual, en què la transparència, la igualtat o la justícia han esdevingut valors ineludibles de la societat en general i de les institucions universitàries en particular, hem de posar tots els esforços per garantir-ne una execució impecable.
A la Universitat de Barcelona, els concursos de places de professorat són totalment transparents i les comissions de selecció actuen amb la màxima imparcialitat. Així mateix, posem a disposició de les parts interessades els mecanismes necessaris perquè, en cas que considerin que no s’han seguit les directrius exigibles i necessàries, ho puguin denunciar. Des d’aquest punt de vista, i admetent que la millora ha de ser continuada i l’actualització, constant, podem afirmar que la UB disposa de mecanismes efectius per garantir la correcta valoració de les candidatures i la igualtat d’oportunitats. Aquests mecanismes són imprescindibles no només per assegurar drets i obligacions en els concursos, sinó per garantir que les universitats incorporem a les nostres estructures les persones més adients per continuar conquerint el futur.