Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La contractació de professorat a la UB: concursos transparents i tribunals imparcials

    Ernest Abadaldesembre 13, 20225 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: UB
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    En aquest context s’emmarca l’article «És possible una universitat amb tribunals acadèmics imparcials i transparents?», publicat en aquest mateix diari. Tot i compartir els objectius de fons que planteja, si el que volem és un debat rigorós i basat en evidències, que garanteixi els millors processos de contractació de professorat, cal fer alguns aclariments i corregir determinades afirmacions errònies.

    Sobre el procés de contractació de professorat

    Una peça fonamental per garantir la legitimitat, la justícia i l’eficiència de qualsevol procediment administratiu són les seves fases, al voltant de les quals s’estructuren els principis que cal protegir. En el cas dels processos de selecció de professorat a les universitats, aquestes fases s’ajusten a les directrius dels procediments administratius.

    Això vol dir, en síntesi, que s’ha de fer una convocatòria pública en què es garanteixi la igualtat d’oportunitats per a totes les persones candidates i en què les comissions de selecció (abans anomenades tribunals) apliquin de manera objectiva els criteris establerts. Si ens centrem en el cas de la Universitat de Barcelona, els concursos per optar a places de professorat a temps complet es desenvolupen en les fases següents:

    1. Convocatòria pública, en què s’indica la tipologia i el perfil (l’especialitat) de cada plaça.
    2. Presentació de la documentació de les persones aspirants a cada plaça.
    3. Publicació de les llistes provisional i definitiva de persones admeses i excloses i de la composició de les comissions de selecció.
    4. Establiment dels criteris per avaluar les persones candidates (els mèrits de docència, de recerca, etc.) i la seva ponderació.
    5. Accés i anàlisi del currículum per part de la comissió de selecció.
    6. Realització de les proves i, finalment, valoració prioritzada de les persones candidates.

    Sobre la transparència dels concursos

    Un principi bàsic de qualsevol concurs és la transparència, que s’ha de garantir al llarg de totes les seves fases. Per això, la UB publica tota la documentació de totes les fases a la seva seu electrònica, de consulta oberta a tota la ciutadania. El procés és, doncs, totalment transparent i públic.

    A la seu electrònica es poden trobar infinitat d’exemples de concursos recents que evidencien aquest mecanisme de funcionament. Com dèiem, s’hi publica la documentació de totes les fases: les bases, les llistes d’aspirants, la composició de les comissions, els criteris d’avaluació i la proposta d’adjudicació i llista prioritzada.

    Sobre la imparcialitat de les comissions

    Un altre element al centre del debat —perquè és el més susceptible d’elements de context, de valoracions subjectives i de casuístiques particulars— són les comissions de selecció. Un àmbit en què l’esforç de les universitats i de les agències d’avaluació ha estat especialment rellevant.

    A la Universitat de Barcelona, les comissions de selecció les escullen els departaments i les facultats entre el professorat permanent d’universitat expert en el perfil de cada plaça. Guien la seva actuació el coneixement de la matèria, les bases de les convocatòries i l’aplicació dels criteris d’avaluació acordats. Són procediments en què el principi de confiança en l’alçada professional de la nostra comunitat esdevé clau, a banda de la transparència esmentada i dels mecanismes de garantia recollits en el punt següent.

    A la Universitat de Barcelona, els concursos de places de professorat són totalment transparents i les comissions de selecció actuen amb la màxima imparcialitat

    Sobre les vies de reclamació

    Qualsevol aspirant que consideri que el concurs s’ha desenvolupat sense seguir correctament les fases que s’indiquen a les bases o que cregui que l’actuació de la comissió de selecció no ha estat imparcial ha de disposar de mecanismes per traslladar la seva reclamació. A la Universitat de Barcelona, les queixes es poden presentar davant de la Comissió de Reclamacions. Aquesta comissió, que està formada per cinc professors, atén les reclamacions a partir de la valoració dels aspectes procedimentals i de la verificació de l’aplicació dels principis d’igualtat, mèrit i capacitat docent i investigadora de les persones aspirants. Rep anualment una quinzena de peticions de revisió.

    Un procés essencial en millora constant

    Com dèiem a l’inici, els processos de contractació de professorat són els pilars de les institucions universitàries: afecten el nucli de la seva activitat. Per tant, en un context com l’actual, en què la transparència, la igualtat o la justícia han esdevingut valors ineludibles de la societat en general i de les institucions universitàries en particular, hem de posar tots els esforços per garantir-ne una execució impecable.

    A la Universitat de Barcelona, els concursos de places de professorat són totalment transparents i les comissions de selecció actuen amb la màxima imparcialitat. Així mateix, posem a disposició de les parts interessades els mecanismes necessaris perquè, en cas que considerin que no s’han seguit les directrius exigibles i necessàries, ho puguin denunciar.  Des d’aquest punt de vista, i admetent que la millora ha de ser continuada i l’actualització, constant, podem afirmar que la UB disposa de mecanismes efectius per garantir la correcta valoració de les candidatures i la igualtat d’oportunitats. Aquests mecanismes són imprescindibles no només per assegurar drets i obligacions en els concursos, sinó per garantir que les universitats incorporem a les nostres estructures les persones més adients per  continuar conquerint el futur.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió professors associats UB Universitat de Barcelona
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Reportatge
    Sis jocs de taula ‘diferents’ pensats per a l’aula
    Next Article
    Actualitat
    Alumnes i docents de quinze escoles rurals experimenten amb tecnologia 5G
    Ernest Abadal

    Related Posts

    Anàlisi
    Tria pragmàtica de places MIR

    maig 16, 2025

    Opinió
    Greus fets de violència sexual cap a una menor d’edat sota la guarda de l’administració

    maig 14, 2025

    Opinió
    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    maig 14, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.