La Laia és la tutora de 4t de primària. Avui, quan diu als alumnes que ja poden recollir perquè és l’hora del pati, té una bona sorpresa. La Sara treu l’entrepà de la motxilla i, quan ho fa, alguna cosa cau a terra i fa molt soroll. La mestra s’hi acosta encuriosida i veu que es tracta d’un llibre! I no és dels que fan llegir a classe. No s’ho acaba de creure. Li pregunta pel llibre i la Sara li explica que l’ha descobert a la biblioteca, gràcies a la voluntària amb la qual fa LECXIT. A ella que li agrada tant l’espai, ha descobert aquest llibre on un grup de nens i nenes, construeixen un coet màgic, i passen un munt d’aventures rodejades de planetes i estrelles.
El que ha passat a la Sara, no és un fet únic. Segons els docents, dues terceres parts dels infants que participen al LECXIT augmenten el seu gust per la lectura
LECXIT és un programa de la Fundació Bofill que té per objectiu impulsar l’èxit educatiu a través de la millora de la comprensió lectora. A través de les sessions setmanals entre un infant i una persona voluntària que l’acompanya en la lectura, LECXIT aconsegueix ampliar les seves oportunitats futures. Durant el curs 22-23 LECXIT ha format part de SUPORT EDUCATIU, el primer projecte d’avaluació d’impacte aplicat a l’àmbit educatiu a tota Espanya, impulsat per la Fundació Bofill i que ha comptat amb participació de més de 230 centres educatius i més de 10.000 alumnes a Catalunya, Andalusia i Ceuta i Melilla.
Si bé a les darreres proves de competències bàsiques del Consell superior d’avaluació de Catalunya, s’observa una lleugera millora en les llengües, la comprensió lectora segueix a la baixa. L’alumnat amb un nivell baix de comprensió lectora a 6è de primària ha passat de ser un 13,2% a un 13,9%, mantenint-se així la proporció: 1 de cada 7 infants catalans no entén el que llegeix en finalitzar la primària.
1 de cada 7 infants catalans no entén el que llegeix en finalitzar la primària
Aquesta dada corrobora el que ja indicaven les darreres proves PIRLS sobre el mal estat de la comprensió lectora a casa nostra. Catalunya, amb 507 punts, està catorze punts per sota de la mitjana espanyola (521). Només per sobre de Melilla i Ceuta. Comparat amb els anteriors resultats, de 2016, Catalunya ha reculat 15 punts.
El professorat ha observat millores concretes en comprensió lectora en un 75% de l’alumnat participant al LECXIT.
Els docents concreten que han pogut observar aquestes millores en aspectes com la seguretat en ells mateixos, la comprensió de les idees principals en un text, perdre la vergonya a la lectura en veu alta, la concentració en el que es llegeix, la fluïdesa, la descodificació, l’augment de vocabulari, la concentració, el descens de la frustració, i l’augment de l’interès per la lectura.
Segons l’anàlisi del context de l’alumnat de sisè de primària a Catalunya 21-22 del Consell Superior d’Avaluació del sistema Educatiu, l’hàbit lector i el gust per la lectura són protectors contra el fracàs escolar. En aquest sentit, son també especialment significatives les percepcions del professorat, que manifesta que de l’alumnat participant al programa Lecxit, dues terceres parts dels qui no els agradava llegir els ha acabat agradant en finalitzar-lo.
Millorar els resultats en comprensió lectora de l’alumnat és un repte majúscul que no pot entomar el professorat en solitari
Els docents valoren també que han vist millores significatives envers el gust per la lectura, com ara que els infants participants ara destinen més estona a la lectura de forma autònoma, que utilitzen més la biblioteca escolar o que llegeixen a casa.
Millorar els resultats en comprensió lectora de l’alumnat és un repte majúscul que no pot entomar el professorat en solitari. Calen més recursos pels centres educatius que permetin, entre d’altres coses, una atenció més individualitzada així com poder potenciar les biblioteques escolars.
Però no només l’escola ha de ser un motor de canvi. Cal també donar suport a les famílies, sobretot a les més vulnerables, per facilitar la lectura a casa i també oferir recursos per tal que els períodes de vacances escolars no signifiquin que els infants deixin de llegir.
Cal poder ampliar els recursos de suport educatiu per tal que programes com el LECXIT arribin a més infants. I perquè això sigui possible cal la implicació dels governs municipals, que no només hi destinin recursos sinó que també coordinin una estratègia comunitària.
Cal també la implicació de les biblioteques municipals, agents clau en aquest repte, pel seu caràcter públic, comunitari i de lideratge en el foment del gust per la lectura. Aquest és un repte comunitari en el qual totes les persones estem cridades a actuar: fent d’altaveu a les campanyes i crides o optant per fer un voluntariat lector, l’eix clau d’un programa com el LECXIT.
Entre totes podem aconseguir augmentar el gust per la lectura i millorar la comprensió lectora dels nostres infants, com li està passant a la Sara. Així continuarem treballant per a garantir l’equitat educativa de tots els infants, independentment de quina sigui la seva situació socioeconòmica. Les oportunitats educatives han de poder ser iguals per a tots els infants de les nostres escoles, només així aconseguirem tenir un sistema educatiu de qualitat per a tothom.
1 comentari
totalment d’acord