La família és el primer context educatiu dels infants, on reben l’afecte, l’atenció i els estímuls necessaris per al seu creixement. Així doncs, una bona relació entre l’escola bressol i les famílies és un vincle necessari i enriquidor que afavoreix el desenvolupament integral dels nens i nenes i que contribueix al seu benestar i aprenentatge.
Per aquest motiu, s’ha de crear i fomentar un clima adequat d’enteniment i de cooperació per tal que les famílies puguin percebre que són importants, que s’escolta la seva veu, se les té en compte i, que, per tant, ambdós entorns educatius són clau en el desenvolupament harmònic dels infants.
Amb la publicació del nou Decret d’Educació Infantil 0-6 es potencia aquesta relació, que es basa en l’acompanyament a l’infant de manera conjunta, en un exercici de corresponsabilitat, coherència i compromís comú i que treballa en la formació d’una comunitat educativa. Per aconseguir aquest objectiu, primer de tot és important facilitar un bon acolliment al centre, ja que per molts nens i nenes l’estada a l’escola serà la seva primera experiència de socialització fora del marc familiar.
Per construir una bona relació, és important que es duguin a terme les següents accions:
- Fomentar la comunicació: a través d’un diàleg constant i efectiu. Això es pot fer a través de reunions, converses informals, o altres mitjans, informant-los del seguiment i evolució educativa dels nens i nenes, escoltant les seves inquietuds i suggeriments i establint així un vincle de confiança.
- Respectar les diferències: les famílies són diferents, i és important respectar les seves creences i valors.
- Promoure la participació: han de sentir-se convidades a participar. Això es pot fer a través de col·laboracions, voluntariat, o altres formes de participació.
A continuació, detallem alguns dels beneficis d’una bona relació entre les famílies i l’escola bressol:
- Un millor desenvolupament dels infants: es beneficien d’un entorn educatiu quan es treballa conjuntament. Això els ajuda a sentir-se segurs i acollits, i els permet desenvolupar-se al màxim de les seves capacitats
- Una major satisfacció per part de les famílies: senten que tenen un paper actiu en l’educació dels seus fills i filles i estan més satisfetes amb l’escola bressol.
- Una millor qualitat de l’educació: es pot oferir una millor qualitat educativa quan es treballa estretament. Això es deu al fet que aquestes poden proporcionar informació i suport que ajuda l’escola a adaptar-se a les necessitats individuals dels infants.
En conclusió, l’escola bressol i la família són dos agents educatius que han de treballar de manera coordinada i complementària, per oferir als infants una educació de qualitat, que els permeti desenvolupar-se plenament com a persones. El vincle ha de ser, finalment, un vincle de coherència, on es comparteixin uns valors, uns objectius i unes pautes educatives, que donin als infants un marc de referència clar i estable.