Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Entrevista
    Rosa Cañadell: «La LEC no ha aportat cap millora al sistema educatiu»

    Víctor Saurasetembre 25, 20246 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Rosa Cañadell | Foto cedida
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Llicenciada en Psicologia i durant molts anys professora d’Humanística a l’antiga FP, Rosa Cañadell va ser la portaveu del sindicat USTEC-STEs entre els anys 2006 i 2013. Continua ben activa, com a membre del Seminari Ítaca d’Educació Crítica i com a articulista, entre altres d’aquest mateix diari.

    Quinze anys després de la LEC, quin balanç en fa? Si us plau, no se centri únicament en els aspectes negatius.

    És una petició gairebé impossible de complir, ja que gairebé tots els aspectes són negatius. De fet, la LEC és el primer intent de transformar el paradigma d’escola pública, democràtica, participativa, laica i catalana —la carta de presentació del nostre sistema— en un model de privatització i mercantilització. La LEC inaugura el neoliberalisme a l’educació.

    És una llei que no aporta cap millora al nostre sistema educatiu, que consolida la doble xarxa educativa, que empitjora les condicions de treball del professorat i que obre les portes a una gestió autoritària en els centres públics, donant més poder a les direccions i oblidant que la participació i el treball en equip són les millors eines per millorar el funcionament dels centres educatius.

    • Els concerts eren subsidiaris als centres públics; és a dir, que allà on no arribaven els centres públics, es podia concertar. Amb la LEC queda clar que el Sistema Educatiu el formen les escoles públiques i les privades-concertades, com si estiguessin a la mateixa categoria. El Departament té l’obligació de garantir-te una plaça, però no té per què ser pública.
    • Amplia els concerts a noves etapes educatives: 0-3, Batxillerat i Formació Professional, el que implica més diners públics gestionats per centres privats i un augment de la segregació social a l’educació.
    • Consolida el camí obert cap a la privatització de determinats sectors, a partir de la municipalització i altres vies: 0-3, educació de persones adultes, serveis educatius, extraescolars.
    • Estableix un model d’autonomia basat en la diferenciació dels centres.
    • Proposa un model de gestió empresarial que dificulta el treball en equip. Defineix els directors/es dels centres públics com a “personal directiu”, amb règim jurídic específic i els possibilita seleccionar, avaluar i nomenar el professorat.
    • Desregularitza les relacions laborals. Introdueix formes de provisió subjectives i discrecionals, que deixen una porta oberta a l’arbitrarietat.

    L’aprovació de la llei, a més, es va fer en contra d’una gran part de la comunitat educativa, que va realitzar vagues i manifestacions multitudinàries. Com a aspecte positiu assenyalaria el compromís d’arribar al 6% del pressupost en educació. Curiosament, és l’únic aspecte que no s’ha complert!

    ¿Considera que s’hauria d’obrir el meló d’una nova llei que doni resposta als nous reptes que té avui el sistema educatiu o opina que la LEC és un marc normatiu encara amb molta vigència?

    Jo crec que el marc normatiu de la LEC s’hauria de canviar, però també crec que, si hi hagués hagut voluntat política, el desplegament de la mateixa llei podria haver estat més positiu, evitant implementar les mesures més negatives (per exemple, la llei permet el Decret de plantilles, però no obliga pas a donar tant de poder a les direccions, o respecte als centres privats-concertats, la llei no obliga a tancar línies de la pública i conservar els de la concertada);  fent una interpretació menys autoritària (per exemple, amb l’“autonomia de centres”, que podria ser molt més democràtica i evitar la competitivitat entre els centres), i, per descomptat, complir amb l’aspecte més positiu, com és el pressupost del 6% per educació).

    Els diferents governs de Catalunya no han estat capaços d’entendre la importància que té el fet de tenir un bon sistema públic d’educació

    De la LEC el que molta gent té clar és que estableix un termini de vuit anys per assolir el 6% del PIB en educació, un percentatge del qual encara estem lluny fins i tot amb els càlculs que inclouen els pressupostos d’universitats i municipis. S’ho explica?

    No, no m’ho explico. L’educació és fonamental per a tota societat, tant des del punt de vista econòmic, d’igualtat social o de valors democràtics. Crec que els diferents governs de Catalunya no han estat capaços d’entendre la importància que té el fet de tenir un bon sistema públic d’educació, i no l’han finançat adequadament. Han propiciat un sistema educatiu infrafinançat i amb un grau de segregació escolar dels més alts de la UE, i això és totalment negatiu si volem una societat cohesionada, justa i no conflictiva.

    De fet, estem per sota el conjunt de l’Estat i per sota la mitjana europea pel que fa al finançament de l’educació, i a més, som una anomalia a la UE pel que fa als concerts educatius. La mitjana d’alumnat que estudia en centres públics a la UE és del 80-90%, mentre que a Catalunya són un 60% i a la ciutat de Barcelona no arriba ni al 50%.

    Rosa Cañadell, en una manifestació contra la LEC, amb Ricardo Rodilla, dirigent històric del sindicat prematurament traspassat | Foto cedida

    ¿Faria marxa enrere respecte a algun aspecte o concepte o nomenclatura modificada per la LEC i recuperaria el que hi havia abans?

    Sí, en diversos aspectes. De fet, hi ha hagut una apropiació d’alguns conceptes que eren progressistes i s’han tergiversat. Un exemple clar és l’anomenada “autonomia de centres”, molt reivindicada des dels centres educatius, però que no significava pas unes direccions autoritàries ni tampoc una singularització de tots els centres, sinó la capacitat dels centres, amb la participació de tota la comunitat educativa, per adequar continguts i metodologies al seu alumnat, però no pas la imposició d’unes metodologies vingudes des de fora.

    A parer seu, quin altre aspecte de la LEC no s’ha desenvolupat prou?

    Crec que pel que fa al finançament és l’aspecte que menys s’ha desenvolupat, tot i ser un dels més positius i importants.

    I quin s’ha desenvolupat en un sentit contrari o esbiaixat respecte al que s’havia acordat?

    El traspàs de les competències del 0-3 als ajuntaments, que ha acabat per ser un servei externalitzat en molts casos. L’externalització dels serveis sempre acaba amb unes pitjors condicions dels seus treballadors/es i un pitjor servei als usuaris.

    Hi ha alguna posició que en aquells moments defensava i que ara no defensaria o ho faria amb diferents matisos?

    La veritat és que no. Més aviat al contrari. Quan estàvem negociant la llei jo intentava explicar els perills que comportava, però sempre em deien que jo era una desconfiada i malpensada. Malauradament, crec que la realitat m’ha donat la raó.

    Recordi’ns alguna anècdota dels anys que va durar la tramitació de la llei.

    Recordo que, de cop, la llavors responsable d’educació de CiU em trucava per comentar la llei, com si fóssim molt amigues i defenséssim les mateixes qüestions. Serà per allò que “els enemics dels meus enemics són els meus amics”?

    Alguns conceptes eren progressistes i s’han tergiversat: els centres demanaven autonomia per adequar continguts, no per tenir direccions autoritàries

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    15 anys de la LEC Llei d'Educació de Catalunya USTEC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Així queda la nova cúpula del Departament d’Educació i FP
    Next Article
    Opinió
    Llengua catalana i segregació escolar
    Víctor Saura
    • X (Twitter)

    Periodista i professor de secundària. Exdirector del Diari de l'Educació i secretari de la Fundació Periodisme Plural. Autor de 'Aquest confús i desigual món explicat als joves' (Octaedro)

    Related Posts

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    juny 5, 2025

    Opinió
    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    juny 2, 2025

    El paper de les entitats en els projectes d’ApS

    maig 27, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}