Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    La LOMCE vulnera diversos preceptes de la Constitució i l’Estatut

    Pau Rodríguezfebrer 4, 20143 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    José Ignacio Wert durant la celebració del quart centenari de El Greco / Ministerio de Educación, Ciencia y Deporte
    José Ignacio Wert durant la celebració del quart centenari de El Greco / Ministerio de Educación, Ciencia y Deporte

    La llei Wert vulnera diversos preceptes de l’Estatut i també la pròpia Constitució, segons ha dictaminat el Consell de Garanties Estatutàries aquest dimarts. Aspectes com les proves d’avaluació que la LOMCE preveu que fixi el ministeri d’Educació, i sobretot qüestions relacionades amb la llengua vehicular, incumplirien l’Estatut i, en alguns casos, la Carta Magna. Aquest era el dictamen que la Generalitat esperava per tal de recórrer la normativa al Tribunal Constitucional amb unes mínimes garanties, així que és de preveure que ho faci aviat.

    El Consell de Garanties Estatutàries considera que la Constitució en cap cas estableix que les famílies puguin escollir la llengua vehicular de l’escolarització dels seus fills, una situació que sí que es produïria si s’apliqués la nova normativa. La LOMCE preveu que el ministeri faciliti escolarització en centres privats castellans a aquelles famílies que vulguin aquest idioma com a vehicular -si el Govern no ofereix alternativa-, i que a sobre pugui remetre la factura a la Generalitat. A més, aquesta retenció o deducció dels imports també vulneraria l’autonomia financera de la Generalitat reconeguda tant a la Constitució com a l’Estatut d’Autonomia.

    En aquest sentit, el consell observa un incompliment afegit. El control que ha d’exercir l’Alta Inspecció de l’Estat sobre l’Administració catalana perquè compleixi amb aquestes obligacions “és contrari a l’ordenació constitucional”. Ho és perquè “desplaça” l’Administració educativa -que és en aquest cas la Generalitat- duna de les seves funcions establertes per llei.

    L’altre gran xoc entre la llei Wert i l’Estatut, segons el dictamen, es produeix amb les avaluacions a final de la ESO i del batxillerat, revàlides necessàries per obtenir el títol, que s’elaboraran des del ministeri. El consell les considera inconstitucionals perquè només tenen en compte les assignatures troncals “amb una limitadíssima concessió a les específiques”, quan les específiques o de lliure designació autonòmica “són aquelles sobre les quals es projecten majoritàriament les competències de la Generalitat”. “La pretensió que els títols de batxillerat i de graduat en educació secundària es puguin obtenir i expedir després d’una prova en la qual aquestes matèries no són avaluades” no és constitucional, diu el text.

    El Govern no tocarà “ni una coma” del model lingüístic escolar

    El dictamen del consell arriba emmig de la polèmica sobre introducció d’un 25% de castellà com a llengua vehicular a les aules si una família ho demana, tal com va deixar clar el Tribunal Superior de Justícia de Catalunya. Ahir la consellera d’Ensenyament, Irene Rigau, es va trobar amb els directors dels cinc centres educatius afectats per les interlocutòries del TSJC per consensuar una reacció unitària, que finalment es traduirà amb un recurs interposat per cada centre i pel propi departament.

    A l’espera de que passi el mes de marge que dona el tribunal per complir les seves direcrtius, qui ha parlat aquest dimarts sobre la qüestió ha estat el portaveu del Govern, Francesc Homs, que ha assegurat que la Generalitat no tocarà “ni una coma” del model d’immersió lingüística. El també conseller de Presidència ha declarat que presentaran “els reursos que calguin” per no fer efectiva la decisió de l’altr tribunal català, i ha tancat files a l’entorn de la Llei d’Educació de Catalunya: “La llei està en vigor, no ha estat impugnada i es mantindrà en vigor”, ha conclòs.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Publicada la Llei de pressupostos de la Generalitat de Catalunya per a 2014
    Next Article
    Actualitat
    El responsable de l’informe PISA critica la LOMCE a la cara de Wert
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}