Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    Reminiscència i complicitat passiva

    Guille de las Heras

    Pacte nacional per la llengua i educació

    Xavier Besalú

    Com es construeix una teoria de la conspiració

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Paranys Wert

    Jaume Funesgener 12, 20154 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Hem tornat a classe. Ho fem en mig de la posada en marxa de la segona part de l’aplicació de la LOMCE. Arriba acceleradament la concreció de la secundaria que patirem. Així, tindrem un final i un començament de curs definits pel que podríem anomenar “paranys Wert”.

    No es tracta tant sols de l’aplicació de canvis normatius i organitzatius amb els quals bona part de la comunitat educativa està en desacord i dels que hem escrit, tots, molt. Allò que comença a aplicar-se són transformacions significatives de la lògica educativa que ho infecten tot, que resten ocultes, que no desapareixeran amb la simple modificació de la llei quan governin uns altres. De nou cal estar atents als paranys. El principal de tots és acabar discutint dels aspectes formals, com volen els conservadors, mentre es valida subreptíciament la lògica de fons.

    El nou decret de desplegament de la LOMCE obliga a tres grans debats que amaguen tres grans paranys. Al meu parer són aquests:

    1. El debat sobre la doble titulació, sobre la classificació a Tercer d’ESO, que amaga la reflexió sobre la diversitat de recorreguts educatius.
    2. El debat sobre el currículum i el seu grau de concreció i prescripció que amaga el debat sobre què i com ha d’ensenyar l’escola d’avui.
    3. El debat sobre assignatures com la religió i l’educació per a la ciutadania que amaga la qüestió de l’educació en valors a l’escola.

    Hem entrat de nou en la discussió del primer. Fins i tot en la discussió de com evitar que a Tercer de ESO els alumnes quedin formalment classificats, en mig d’un temps vital en què tot està per decidir. Sembla que la conselleria busca fórmules per evitar-ho. Si ho aconseguissin, a Catalunya els IES tindran un alumnat no separat que podrà fer el que vulgui i anar a batxillerat o a FP quan acabi. Ens faran oblidar que un de cada tres alumnes està fora de promoció, repetint o desaparegut de l’escola? Oblidarem que ja fa temps que classifiquem entre els que “volen” i els que “no volen” estudiar?

    Ens han ficat en el parany. Discutirem animadament sobre títols i revàlides, sense posar-nos seriosament a debatre com una escola academicista i rígida és incompatible amb la diversitat. El debat no és la doble titulació sinó com garantir recorreguts educatius personalitzats que no acabin, abans o després, en carrerons sense sortida (per a continuar aprenent, per a reorientar un temps vital adolescent complex). Amb una o altra fórmula quedarà fitxat que, en un moment o altre, l’escola ha de classificar.

    Seguirà la batalla sobre allò que Madrid té poder per a posar al currículum i allò que és potestat de la Generalitat (quantes pàgines del llibre de text escriu cada Administració). No nego el valor polític i simbòlic del tema però ens tornaran a amagar les qüestions de fons. Ens ficaran en un altre parany. No discutirem sobre com ha de ser una escola que ja no té com a funció principal la transmissió de coneixements. Donarem per bo que l’escola està al servei de la transmissió de les formes de veure el món del grup que té el poder. Educar i ensenyar no tindrà perquè ser un acte de creativitat i innovació. Quedarà clar que el currículum és una mena d’enciclopèdia exhaustiva a seguir. Es tracta de transmetre cada dia, fill per randa, allò que l’alumnat ha de saber per aprovar.

    Es fa real la reentrada de la religió i s’acaba l’educació per a la ciutadania. Entre els valors suposadament ètics que caldrà ensenyar estarà “l’esperit empresarial” i “respectar els empresaris”. De nou el parany. La batalla real és mantenir l’escola com el principal lloc en el que s’aprèn a pensar, a ser persona, a conviure. No haurien de discutir sobre si la religió ha de ser una assignatura perquè ja estàvem d’acord en que la religió (cap) no s’ensenya a l’escola. No podem deixar que entrin catecismes i dogmes perquè fem servir el pensament científic, la creativitat, el descobriment compartit. Eduquem per descobrir que necessitem els altres, que tothom (també els que no ten ni empreses ni res) és persona com nosaltres.

    Una vegada més repeteixo que hem de passar del món Wert. No deixa de ser un món de cimbells i hams que no és el món de qui creu en l’educació i la practica cada dia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    El diàleg constructiu
    Next Article
    Actualitat
    La bombolla immotecnològica esclata a la Universitat de Girona
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    Pensar en veu pròpia en un món que crida massa

    maig 29, 2025

    Opinió
    El greuge de no ser tinguts en compte

    maig 28, 2025

    Opinió
    Els adolescents ens estan demanant ajuda, i el silenci els fa mal

    maig 28, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}