Uns guants que escalfen les mans pensats per als ciclistes. Una motxilla que elimina la mala olor per aquells que hi portin roba d’esport. Una aplicació per escollir l’idioma de les pel·lícules al cinema. Aquestes idees, forçosament noves als ulls de qualsevol lector, s’han convertit en projectes reals de la mà d’alumnes d’ESO a Catalunya. Ara els seus joves autors viatjaran a Silicon Valley per conèixer de primera mà el que s’ha convertit en el bressol mundial de la innovació tecnològica i l’emprenedoria.
Uns guants pensats per a ciclistes que escalfen les mans. Una motxilla que elimina la mala olor pensada per a portar-hi roba d’esport. Una aplicació per escollir l’idioma de les pel·lícules al cinema. Aquestes idees, forçosament noves als ulls de qualsevol lector, s’han convertit en projectes reals de la mà d’alumnes d’ESO a Catalunya. Cada cop són més les iniciatives escolars destinades al foment de l’emprenedoria, un concepte cada cop més present -no sense certa polèmica- en el debat polític i empresarial, i que també s’ha fet un lloc en l’àmbit acadèmic.
Cinc equips d’estudiants, tres d’ells d’escoles catalanes, viatgen aquests dies a Silicon Valley (Califòrnia), bressol de la innovació tecnològica, després d’haver guanyat, d’entre gairebé 900 propostes, l’edició del 2015el Premi Repte Emprèn, que impulsa l’Obra Social La Caixa a través del seu projecte educatiu eduCaixa. El Premi, que aquest any celebra la seva segona edició, reconeix els millors projectes innovadors creats per alumnes d’ESO, Batxillerat i Cicles Formatius de Grau Mitjà de tot l’Estat i busca “potenciar la creativitat i l’actitud emprenedora dels joves”.
Sens dubte, Silicon Valley és un referent a l’hora de pensar i aplicar una formació emprenedora a les escoles i a la societat en general. Segons Xavier Riudor, director i coautor de l’informe L’emprenedoria a Catalunya: activitat, educació i polítiques, cal trobar un camí propi, adaptat a l’entorn sociocultural al que pertanyem. És un camí llarg que, en molts casos, es troba amb dificultats derivades de “normatives restrictives, manca de finançament, manca de formació i estigmatització del fracàs”.
Els projectes impulsats per aquests joves responen a necessitats de tot tipus -que han de detectar a través de l’observació de l’entorn-, però amb el mínim comú denominador de la innovació tecnològica.
Els projectes innovadors
El projecte Warming Gloves ha estat ideat per joves de 3er d’ESO de l’Institut Antoni Ballester de Mont-Roig del Camp (Tarragona). Es tracta d’uns guants pensats per a ciclistes que escalfen les mans. Ho fan a través d’una resistència que produeix energia amb la dinamo del vehicle. Aquesta energia també s’aprofita per alimentar una cinta de leds que il·lumina els ciclistes a la nit.
Co. Sharer és la idea dels alumnes de 4t d’ESO del Centre Escolar Empordà de Roses (Girona). Es tracta d’un cable per a dispositius mòbils que permet compartir l’energia entre bateries de qualsevol aparell.
A l’escola La Salle de Reus (Tarragona) han posat en marxa el projecte Smell Good, una motxilla que a partir de la seva composició amb fibra de carboni i nanopartícules de silici i coure, absorbeix la mala olor que desprèn la roba bruta en espais tancats com maletes, bosses d’esport, etc.
Per la seva banda, l’equip de La Salle Virgen del Mar d’Almería ha ideat un mesurador de radiació ultraviolada per prevenir el càncer de pell. Mitjançant un dispositiu localitzat a les torres de vigilància de les platges es mesura la incidència de radiació ultraviolada. El dispositiu envia la informació als banyistes a través del seu telèfon mòbil.
Per últim, el projecte Intercinemapp de l’I.E.S Universidad Laboral de Albacete, permet als espectadors de cinema seleccionar l’idioma en què vulguin escoltar la pel·lícula mitjançant una app mòbil i uns auriculars.
Aquests cinc equips, 21 alumnes i 5 professors en total, viuran al llarg de juliol una aventura formativa a Silicon Valley, considerada el bressol de la innovació i l’emprenedoria tecnològica. El viatge consistirà en visites, workshops, xerrades i tallers que es duran a terme en empreses i entitats que són referents de la innovació com Google, Hewlett Packard, la Universitat d’Stanford, la Universitat de Berkeley o Google for Education, entre d’altres. L’experiència i l’aprenentatge adquirits durant el viatge han de servir, segons el programa, per consolidar els seus coneixements i, sobretot, la seva actitud emprenedora.
Joves emprenedors i competències clau
El projecte és fruit del treball desenvolupat a partir del programa Kit Caixa Joves Emprenedors (KCJE), que permet a les escoles que ho vulguin treballar l’emprenedoria amb materials pedagògics dinàmics i creatius. El seu objectiu és dissenyar un itinerari formatiu per despertar la iniciativa i l’actitud emprenedora de l’alumnat, que pretén desenvolupar la creativitat, la capacitat d’autonomia, l’organització i el treball en equip entre els alumnes. És per això que es parla d’emprenedoria en un sentit ampli, no únicament restringit a l’àmbit empresarial i financer. La formació que s’impulsa amb el Premi Repte Emprèn contempla competències clau en la formació dels joves del segle XXI: detecció d’oportunitats i resolució de problemes, capacitat per afrontar la incertesa, assumir riscos i prendre decisions, competències per treballar en i saber comunicar adequadament, etc.
Sobre l’emprenedoria, Riudor considera que “hi ha un ampli marge de millora per consolidar-la en el teixit social i econòmic del país”. I , entre els principals factors de millora identificats, l’educació ocupa una de les primeres posicions: “El marc sociocultural del nostre país no és l’adequat per impulsar l’emprenedoria. L’educació emprenedora, element clau per estendre els valors i les competències emprenedores, es troba en una situació molt incipient”.