Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    La societat civil catalana reivindica la universalització del lleure educatiu a l’estiu

    Ana Basanta

    Alex Rodés, una estrella de la dansa als 12 anys

    Emilse González

    Una visió subjectiva i parcial de la meva etapa escolar

    Roser Batlle

    El professorat comunitari: cap a una nova cultura docent i de compromís social

    Francesc Imbernon

    El llegat politicopedagògic de José Mujica: una lliçó d’humanitat, compromís social i pedagogia

    Alejandro Hidalgo Zamorano
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Una escola nova per uns pobles lliures

    Jaume Carbonelljuliol 9, 20153 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Aquest és el títol de la declaració de la 50ª Escola d’Estiu de l’Associació de Mestres Rosa Sensat, presentada ahir al Parc de la Ciutadella de Barcelona davant d’un centenar de persones, moltes d’elles protagonistes de les primeres edicions d’aquest singular encontre pedagògic, i avui ja jubilades. Res a veure, òbviament, amb l’impacte que va tenir la declaració de la 10ª Escola d’Estiu “Per una nova escola pública catalana”, precedida d’un ampli debat i que va marcar sens dubte una fita en la història de l’educació a Catalunya. Eren altres temps i altres contextos, coincidint amb les darreries del franquisme i la lluita per la recuperació democràtica. Potser seria bo veure fins a on s’ha avançat en el camí d’aquesta nova escola pública: què s’ha aconseguit i quins reptes segueixen pendents.

    La declaració d’enguany sobre la nova escola -no es fa cap referència específica ni a la pública ni a la privada- se situa en una altra dimensió més genèrica per tal de “recuperar l’esperança i començar a construir un món més habitable, més humà i més just”. Parteix de tres eixos: l’ecologia i la defensa de la terra -és al que se li dedica més atenció i extensió-, la lluita contra les desigualtats i les cultures properes i universals. Vet aquí alguns conceptes destacables: el món com a comunitat de pobles; diversitat enfront de la uniformitat; bé comú; compartir les mateixes preguntes encara que les respostes siguin diferents; drets humans; progrés econòmic lligat a la contribució de la pau; democràcia multicultural; aprenentage al llarg de tota la vida; domini dels diversos alfabets; diáleg crític; i “prioritzar la funció social de l´educació per davant de les altres que també li són pròpies”.

    Uns principis prou amplis amb els quals, difícilment, poques persones no hi estaran d’acord. Ara bé, cal preguntar-se quina utilitat pot tenir una declaració d’aquest tipus si no aterra al terreny de les concrecions: com s’articulen tots aquests tòpics en les lleis i les polítiques educatives actuals; com s’organitzen les escoles per fer més efectiva la participació i perquè esdevinguin espais més democràtics; com es treballa la relació amb l’entorn; com es compaginen els itineraris escolars amb els extraescolars; com millorar les relacions educatives entre els diversos estaments; quins continguts es prioritzen i com s’organitzen, s’ensenyen, s’aprenen i avaluen; com es reestructuren els temps i els espais escolars; per quins camins avança la innovació pedagògica -i per quins altres no-; o què fer perquè l´escola pública sigui més pública.

    Els organitzadors són conscients d’aquestes limitacions i per això subrratllen que es tracta d’una declaració provisional en no haver tingut temps de discutir-la gaire durant l’Escola d’Estiu. Ara bé, també s’han compromès a obrir un debat i a aprofundir-la i enriquir-la al llarg d’aquest any 2015. Un debat, sens dubte necesari, quan la LOMCE sembla que té els dies comptats, la LEC tampoc genera gaire entusiasme i el país avança cap a nous hipotètics escenaris, tan apassionants com incerts. Un debat on hi han d’intervenir els diferents agents educatius i també l’àmplia varietat de moviments socials, col·lectius pedagògics i xarxes educatives. Perquè l’educació és cosa de tots, i perquè assistim a una forta fragmentació i polarització de l’espai de la renovació pedagògica.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió Rosa Sensat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Viatge d’alumnes catalans a Silicon Valley, el bressol de la innovació tecnològica
    Next Article
    Actualitat
    Reescrivint històries de vida: l’ApS, agent transformador
    Jaume Carbonell
    • X (Twitter)

    Related Posts

    Opinió
    La força de la fragilitat

    maig 22, 2025

    Opinió
    Ràdio Arrels i la defensa de la Catalunya Nord

    maig 21, 2025

    Opinió
    Maria Zambrano i l’agonia d’Europa

    maig 20, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}