Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Entrevista
    John Mighton: “Les matemàtiques són fàcils si s’ensenyen bé”

    Adeline Marcosdesembre 21, 20156 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    John Mighton durant l'esdeveniment Fomentant vocacions STEM organitzat al MUNCYT el passat mes de novembre. / Olmo Calvo (Sinc)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    “La majoria de la gent no arriba a adonar-se de com de brillant és. No troben professors que realment creuen en ells i es convencen que són estúpids”. Aquest va ser el monòleg del matemàtic i escriptor canadenc John Mighton (Hamilton, 1957) a la pel·lícula El Indomable Will Hunting, en la qual va interpretar a l’assistent del professor Lambeau. Seguint aquesta filosofia, Mighton va fundar el 2001 l’organització JUMP Math, amb un programa que retorna la confiança en els alumnes, redueix l’ansietat i reforça el seu potencial en una de les assignatures amb les que ell mateix va tenir problemes: les matemàtiques.

    A molts nens no els agraden les matemàtiques a l’escola. És perquè no les entenen?

    És una pregunta complicada. Algunes investigacions mostren que molt aviat, possiblement a l’edat de sis anys, a Primer de Primària, els nens comencen a comparar-se entre ells i decideixen qui és bo i qui no en matemàtiques. Si la conclusió és que no tenen talent, deixen de prestar atenció, no s’entusiasmen, no recorden les coses, etc. Les matemàtiques són com una escala: si ensopegues en un esglaó és difícil seguir. I si es queden enrere es posen nerviosos i fins i tot poden començar a portar-se malament. La raó principal per la qual els nens no aprenen matemàtiques és psicològica.

    Però pot haver-hi també una raó cognitiva?

    Sí. Altres estudis demostren que els nens pateixen de sobrecàrrega, els seus cervells se saturen. Haurien d’enfrontar-se a reptes més petits perquè tinguin èxit amb aquests petits desafiaments i puguin seguir avançant.

    Llavors sí que és possible que els nens gaudeixin amb les matemàtiques…

    És clar! Hi ha multitud d’evidències que mostren que a qualsevol nen li poden agradar les matemàtiques si s’ensenyen bé. He vist nens animar-se amb les matemàtiques i els he sentit demanar deures. Els encanta resoldre puzles, són curiosos, es fan preguntes constantment, els agrada explorar i adoren els videojocs en els quals un repte porta a un altre. Les matemàtiques tenen aquesta mateixa estructura.

    Però tots tenim el talent i el potencial per entendre les matemàtiques?

    Per descomptat. Et poso un exemple. Abans de llançar el meu projecte, solia fer classes particulars de matemàtiques i el meu primer alumne estava en una classe especial de suport a Sisè de Primària. A la seva mare li van dir que mai seria capaç d’aprendre matemàtiques perquè eren massa complicades per a ell. Però ha acabat el seu doctorat en Matemàtiques. Ara és professor.

    Fotograma de la pel·lícula El Indomable Will Hunting (1997), on John Mighton (esquerra) interpreta el paper de Tom, l'assistent del professor Lambeau, al costat de Matt Damon (dreta)
    Fotograma de la pel·lícula El Indomable Will Hunting (1997), on John Mighton (esquerra) interpreta el paper de Tom, l’assistent del professor Lambeau, al costat de Matt Damon (dreta)

    I tot gràcies al seu mètode?

    Bé, considero que el 99% de la població hauria de saber matemàtiques a un nivell alt si aquestes s’ensenyen bé. Vam fer la prova en una classe de Cinquè de Primària al començament del curs. En les primeres avaluacions, les notes dels seus exàmens en matemàtiques anaven de 9 a 73 (sobre 100). La mitjana era a 54. Aquest és un resultat típic per a aquest curs a tot el món. Un any més tard, la nota més baixa va ser 95 i la mitjana es va situar en 98. Això va motivar als 17 estudiants a participar l’any següent en un concurs de matemàtiques. D’ells, 14 van obtenir premis i els altres tres es van quedar a prop. Després de dos anys, resolien problemes i els encantaven les matemàtiques.

    Recuperar la confiança com ho van fer aquests alumnes és la clau?

    En part sí, perquè si els nens pensen que són bons en matemàtiques pensen que ho són en totes les altres assignatures. Comencen a sentir-se més segurs perquè tenen bones notes en una matèria que se suposa que és difícil. Però en realitat les matemàtiques són fàcils si s’ensenyen bé.

    Com es poden ensenyar bé?

    Que quedi clar que m’encanten els mestres i els professors. Són els meus herois, però molts d’ells, sobretot els de nens de Primària, mai admetran que no saben allò necessari de matemàtiques, es posen nerviosos i no tenen temps de desenvolupar grans lliçons. Ens hem adonat que són necessàries guies online per a ells. A l’equip som tots matemàtics i en els últims deu anys hem partit les matemàtiques en micropassos. Aquestes guies ajuden els professors a ensenyar matemàtiques partint de reptes més petits per als nens. Això facilita l’aprenentatge. Moltes vegades no els fem sentir que sí que es pot. En el nostre programa JUMP Math aportem als professors materials per reconstruir aquesta confiança en tots els alumnes.

    Ha tingut molt èxit al Canadà, però ¿els professors espanyols podrien també fer ús del programa?

    Sí, perquè les matemàtiques són molt similars a tot el món. No hi ha molta diferència entre països perquè el mètode matemàtic és universal. Es pot introduir a edats diferents però tard o d’hora s’iguala. Un dels nostres projectes és implementar JUMP Math a Espanya i traduir-lo en castellà i català.

    Què hi ha dels pares?  

    Poden fer servir el programa també. De fet molts professors que l’utilitzen ho han provat abans amb els seus propis fills perquè ja tenen en ment els plans de les lliçons.

    Sembla que les matemàtiques són més que números. Què representen per a vostè?

    Veure patrons per tot arreu i fer connexions entre les coses. Algunes són moltes vegades sorprenents, elegants i belles. Els nens saben veure-ho i apreciar-ho, contràriament als adults. La raó per la qual aquests no poden és perquè fracassen massa. És el fracàs el que ens fa pensar que les matemàtiques no són precioses.

    Parlant de connexions, vostè s’ha sentit molt atret pel que uneix ciència i art, i si escau pel vincle entre matemàtiques i filosofia…

    Molts dels grans matemàtics i científics tenen un gran sentit de la bellesa i sempre intenten simplificar les coses i fer-les més elegants. A mi m’ha guiat el sentit de l’analogia i de la similitud en el meu treball com a matemàtic. Sempre intento sentir aquestes connexions. I és molt similar al que faig com a escriptor i guionista, sempre intento establir relacions poètiques entre les coses. Sorprenentment passa el mateix en matemàtiques.

    Quina bellesa hi ha en les matemàtiques?

    Hi ha bellesa en les muntanyes o en les estrelles, en el món visible. Ens sorprendríem si els nens no ho veiessin. No obstant això, poden no tenir cap sentit del món invisible. Per això vaig començar JUMP Math, perquè cada nen té dret de tenir accés a aquesta bellesa. És com caminar en un parc preciós. No podem posar murs a un parc i que només uns pocs hi tinguin accés. És el que hem fet amb les matemàtiques. Hem posat murs per accedir-hi.Però són lliures i inesgotables.

    Aquesta és una entrevista publicada a Agència SINC

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    matemàtique
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    10 imatges virals sobre educació: creativitat, tecnologia i elogi de la complexitat
    Next Article
    Actualitat
    HUMOR: Pares i nens
    Adeline Marcos

    Related Posts

    Entrevista
    Carme Colomina: “L’ascens de l’extrema dreta posa en perill la Unió Europea tal com l’hem conegut o l’hem imaginat fins ara”

    febrer 25, 2025

    Entrevista
    Ada Parellada: “Els mateixos valors que es transmeten a les aules s’han de transmetre a l’hora de dinar”

    febrer 7, 2025

    Entrevista
    Jesús Rogero: “Hi ha una relació directa entre més inversió, més recursos i una millora en els resultats”

    setembre 30, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}