Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    Víctor Saura

    Sobre las competències bàsiques a Catalunya. Què està passant?

    Francesc Imbernon

    Professionals de 50 centres educatius demanen estabilitzar els equips socials a escoles i instituts

    Ana Basanta

    L’Ajuntament de Barcelona deixa sense feina més de 250 mestres d’Escoles Bressol Municipals

    Alba Moreno Fontclara

    El temps a l’escola, una paradoxa

    Pere Vilaseca Canaleta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » Eva Bertrana, directora de La Bressola: “Els nostres nins no porten el català de casa, els l’hem d’ensenyar”

    Entrevista
    Eva Bertrana, directora de La Bressola: “Els nostres nins no porten el català de casa, els l’hem d’ensenyar”

    Anna Albaredagener 18, 20165 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Eva Bertrana, al Centre Artesà Tradicionàrius de Barcelona / Foto: Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Eva Bertrana, directora de La Bressola. / Foto: Sandra Lázaro
    Eva Bertrana, directora de La Bressola. / Foto: Sandra Lázaro

    La Bressola és una associació cultural nascuda a Perpinyà ara fa 40 anys amb l’objectiu de promoure la immersió lingüística del català a les comarques de la Catalunya Nord. Va ser en un garatge de la capital del Roselló on aquesta entitat va organitzar la seva primera escola amb només set alumnes l’any 1976. Ara ja en tenen més de 900 repartits en set centres educatius, i la demanda segueix creixent.

    La seva història ha estat lligada a la lluita per mantenir el català com a llengua vehicular dels centres educatius dins el territori francès, una carrera plena d’obstacles sobretot fins el 1995, quan van aconseguir signar un conveni amb l’Estat francès on s’acceptava el català com a llengua d’ús a les seves aules. Amb un model lingüístic d’immersió, el seu objectiu és la recuperació lingüística del català en un territori on la ciutadania parla majoritàriament el francès.

    Parlem amb l’Eva Bertrana, la directora de La Bressola, que amb bona part de l’equip de La Bressola ha estat aquests dies a Barcelona per celebrar l’aniversari de l’entitat.

    Amb 7 centres en actiu, teniu previsió d’obrir-ne més? 

    L’últim centre que vam obrir va ser el de Secundària, l’any 2013. Amb les retallades hem intentat salvaguardar el què teniem, tant per les ajudes que venien del Govern de Catalunya com les que venien de l’Estat francès, però s’han congelat aquests últims anys i encara ens manquen recursos. Però la demanda d’inscripcions és tan gran que no podem continuar així. Ara hem ampliat el nombre d’alumnes a les classes però comencem a estar al límit i, per tant, ara ens posarem a obrir-ne més.

    Quin creu que és el motiu de la demanda creixent aquests darrers anys? Aconseguir que els alumnes siguin bilingües en francès i català?

    La majoria dels nostres nins a casa parlen francès. I l’objectiu de venir a la Bressola és que visquin una immersió completa cap a la llengüa catalana, perquè a l’escola parlem permanentment en català, excepte 6 hores que fem de francès. Els nostres nins no porten el català de casa i els l’hem d’ensenyar.

    Quin perfil de famílies apunten la seva canalla a La Bressola? 

    Abans teníem un perfil de pares més definit. Eren pares i mares que volíen una escola diferent i alternativa i que tenien inquietuds per l’educació dels seus fills. Els darrers anys, la tendència ha evolucionat cap a un interès per la llengüa. Molts pares es diuen: ‘Jo no he pogut parlar català, a mi se m’ha negat la meva llengüa, ningú me l’ha ensenyat i jo vull que els meus nins l’aprenguin’. Estem parlant de nins que la majoria tenen cognoms catalans…

    A la Bressola apliqueu el sistema educatiu de les “classes verticals”, és a dir, les mateixes classes per alumnes de diverses edats. Funciona?

    És l’essència i l’èxit de la Bressola. La base és la verticalitat perquè facilita la immersió lingüística. Amb les classes verticals, el petit aprèn del gran, perquè és el seu referent. Si el menut veu que el gran parla català, ell també ho farà. I funciona. Per altra banda, quan el gran ajuda el petit, reforcen el seu propi aprenentatge. Quan algú és capaç d’explicar alguna cosa, vol dir que aquesta cosa l’ha integrat, ja la sap.

    El ritme de les classes no es ralenteix, sobretot si hi ha nens petits?

    A la Bressola es tracta d’explicar pels grans, i els petits ja pesquen coses. Potser no ho entendran tot, però llavors és tasca de la mestra d’atansar-se als més petits i explicar-los el concepte en un llenguatge que comprenguin més. I quan el petit creix llavors li és més fàcil comprendre els conceptes perquè ja li sona.

    Eva Bertrana, directora de La Bressola. / Foto: Sandra Lázaro
    Eva Bertrana, directora de La Bressola. / Foto: Sandra Lázaro

    Quina és la vostra relació amb el sistema educatiu francès. Us en sentiu exclosos?

    Els primers 10 o 15 anys ens hi vam sentir, ara ja no tant. No ens sentim exclosos però tampoc ens sentim integrats en el sistema educatiu francès. Nosaltres tenim un paper diferent i se’ns ha integrat com una cosa de valor: hi ha les escoles municipals i hi ha la Bressola. Quan es parla de la Bressola hi ha una imatge de prestigi. No només per la llengüa si no perquè també s’han treballat molt els mètodes pedagògics per introduïr una segona llengua pels alumnes a l’aula.

    La Catalunya Nord és una zona rural i sense indústria, i som els oblidats de París. Fins ara ens havíem enfocat cap a Montpellier i la capital francesa però sembla que aquesta situació està canviant. Ara es comença a veure que la ciutadania s’està girant cap a Barcelona i Girona, està fent un canvi de rumb. Les esperances perdudes d’un cantó, s’estan posant cap a l’altre.

    Com es viu el procés independentista català a la Catalunya Nord? 

    Ara ja surt a les converses de cafè, de la fleca i de la perruqueria. Amb això et vull dir que la gent en parla i fins ara no havia passat. Ens han negat la nostra identitat i ara estem en aquesta recerca. El que ens ha negat el francès, ara ho comencem a trobar amb el català. Per això comença a augmentar la demanda a la Bressola.

    La ciutadania comença a obrir nous horitzons…

    Moltes famílies estan fent nous plantejaments. S’estan retrobant amb la seva identitat i les seves arrels, i volen donar la possibilitat al seu infant d’anar a estudiar a Barcelona, a Girona o a Montpeller. Al cap i a la fi els pares volen el millor pels seus fills.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    bressola català catalunya Catalunya Nord educació eva bertrana Francès immersió Immersió lingüística nord verticalitat
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    “Treballar la cooperació internacional des de la caritat ni és educador, ni transforma”
    Next Article
    Opinió
    Receptes casolanes per un estudi feliç
    Anna Albareda

    Related Posts

    Anàlisi
    Intel·ligència artificial per al dol i la memòria

    juliol 17, 2025

    Entrevista
    «Si a casa ningú entén res del que t’expliquen a l’escola, el camí el fas sol»

    juliol 12, 2025

    Opinió
    De fragments no es construeix un criteri

    juliol 8, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}