Al Mobile World Congress també hi ha espai per a l’educació. La tecnologia digital fa anys que ha entrat a les aules, i no només ho ha fet a través dels dispositius mòbils que duen la gran majoria dels estudiants a les butxaques, sinó també dels ordinadors i tauletes, així com dels propis smartphones dels mestres, on molts d’ells hi troben apps que els són útils per classe. Per posar ordre a tota aquesta allau tecnològica, per descobrir noves eines als joves, per repensar-ne d’altres, i per premiar i compartir pràctiques didàctiques d’èxit, mschools –el programa d’educació impulsat des del 2012 per Mobile World Capital– ha congregat aquest dimecres professors, directius i altres membres de la comunitat educativa.
“La nostra escola s’ha convertit en el referent digital de tots els alumnes”, expressava, orgullós, el director de l’escola Joan Sallarès de Sabadell. No és poca cosa, el que han aconseguit. En un barri empobrit on molts nens i nenes havien d’anar al locutori per connectar-se a internet, aquesta escola ha aconseguit ordinadors i accés a la xarxa per a tothom, i ho ha fet com a pionera en la utilització de Rasperry Pi, petits ordinadors de baix cost que funcionen amb programari lliure. Aquesta iniciativa els ha valgut el primer premi Mobile Learning Awards en la modalitat d’escoles innovadores en l’aplicació de les noves tecnologies.
Aquests guardons, que enguany arribaven a la seva cinquena edició amb 114 projectes presentats, han estat un dels reclams de la jornada. Han rebut el premi iniciatives com la creació desde zero de robots bípedes (El Turó, Montcada i Reixach), la programació de videojocs (IES Jaume Huguet, Valls), el foment de la invenció per a l’estalvi d’aigua (Vedruna, Ripoll), la robòtica educativa (Els Estanys, Castell-Platja d’Aro) o la impressió 3D de maquetes del Poblenou industrial (IES Quatre Cantons, Barcelona). Totes elles integrades en projectes educatius que van més enllà de l’assignatura de tecnologia. “Als mestres ens agrada treballar de forma interdisciplinar”, reivindicava Nacho Gálvez, d’El Turó.
La trobada, que portava per nom Changing education together, ha comptat també amb la participació de figures internacionals vinculades al món de l’educació i de les noves tecnologies, la intervenció de les quals ha servit més per situar un horitzó que no pas per donar respostes a l’actualitat de les escoles. “La pedagogia digital no té només a veure amb les TIC, sinó amb tot el seu entorn”, expressava la consultora Michelle Salinger, així com amb “l’impacte d’aquestes en l’aprenentatge”. Salinger ha descrit exemples d’arreu de bon ús de tecnologies a l’aula d’arreu del món.
Per la seva banda, Susanna Tesconi, autoanomenada dissenyadora d’entorns d’aprenentatge, ha fet una reflexió sobre com el paper del docent canvia, entre altres motius, per l’arribada d’internet i els dispositius mòbils. També investigadora del LABoral Centro de Arte y Creación Cultural, Tesconi ha plantejat que poc a poc els mestres i professors haurien de convertir la seva figura en dissenyadors, documentadors i facilitadors dels aprenentatges dels seus alumnes.
“La docència té sentit i és necessària en aquesta quarta revolució industrial que està venint”, proclamava la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, molt satisfeta amb el funcionament d’mschools, que considera que fa de Catalunya “un país pioner i referent internacional en l’àmbit de les noves tecnologies i l’educació”. Aquest programa, que compta amb el suport de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, arriba ja a més de 1.000 centres educatius i 30.000 alumnes amb propostes com el desenvolupament d’aplicacions per a mòbils a l’ESO o el Mobile History Map, una plataforma de geolocalització pensada per a què els alumnes hi pugin continguts de punts d’interès al seu centre.
També han passat per la jornada educativa del Mobile World Congress desenes de docents que han volgut participar en la segona part de la primera edició de l’Edu_Hack, una activitat consistent en crear propòstes didàctiques a l’estil hackató, és a dir, de forma col·laborativa, amb companys d’altres disciplines i, a més, a contrarrellotge. L’any passat hi van prendre part fins a 400 professors. Dotze mesos després, alguns d’ells han presentat aquestes propostes, que han dut a terme en experiències pilot amb els seus alumnes.
Milers de joves estrenen el YOMO
“El que més m’està agradant és la robòtica, perquè veus com l’esforç que fas té un resultat”, comentava en Lluc, alumne de l’institut Gorg de Cerdanyola del Vallès, després d’aconseguir programar amb èxit un robot fet de LEGO perquè dugués una pilota fins a la meta. De moment, però, al seu institut no en fan, de robòtica. En Lluc és un dels 20.000 de joves d’entre 10 i 16 anys que han participat en la primera edició del Youth Mobile (YOMO), una fira amb 200 activitats relacionades amb les discplines denominades STEAM: ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques.
“Si donem les eines adequades als joves, les seves ments desenvoluparan idees creatives”, proclamava ahir el director del Mobile, John Hoffman. Al YOMO, els adolescents es passejaven entre stand i stand tastant les tecnologies punteres de les principals empreses i grups de recerca del sector. Ulleres de realitat virtual, robots, el racó del grafè, instruments musicals, cotxes autònoms, models 3D a partir de fotos… Un autèntic parc temàtic per a joves àvids d’experimentar en la intersecció que uneix la ciència i la tecnologia.