Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Què diuen les i els docents dels seus problemes

    Pablo Gutiérrez de Álamo

    “Històries de l’escola”: una mirada sobre l’educació a Catalunya

    Yeray García

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    El Pacte Nacional per la Llengua no canvia el model d’ensenyament de les llengües

    Martí Teixidó

    El teu cervell és major d’edat?

    Laura Chaparro - Agencia Sinc
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Actualitat
    Docents i alumnes exploren la seva relació amb la tecnologia digital al Mobile World Congress

    Pau Rodríguezmarç 2, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Una jove experimentant amb realitat virtual al YOMO / © Sandra Lázaro
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Joves a l’stand de LEGO, al Youth Mobile (YOMO) / © sandra lázaro

    Al Mobile World Congress també hi ha espai per a l’educació. La tecnologia digital fa anys que ha entrat a les aules, i no només ho ha fet a través dels dispositius mòbils que duen la gran majoria dels estudiants a les butxaques, sinó també dels ordinadors i tauletes, així com dels propis smartphones dels mestres, on molts d’ells hi troben apps que els són útils per classe. Per posar ordre a tota aquesta allau tecnològica, per descobrir noves eines als joves, per repensar-ne d’altres, i per premiar i compartir pràctiques didàctiques d’èxit, mschools –el programa d’educació impulsat des del 2012 per Mobile World Capital– ha congregat aquest dimecres professors, directius i altres membres de la comunitat educativa.

    “La nostra escola s’ha convertit en el referent digital de tots els alumnes”, expressava, orgullós, el director de l’escola Joan Sallarès de Sabadell. No és poca cosa, el que han aconseguit. En un barri empobrit on molts nens i nenes havien d’anar al locutori per connectar-se a internet, aquesta escola ha aconseguit ordinadors i accés a la xarxa per a tothom, i ho ha fet com a pionera en la utilització de Rasperry Pi, petits ordinadors de baix cost que funcionen amb programari lliure. Aquesta iniciativa els ha valgut el primer premi Mobile Learning Awards en la modalitat d’escoles innovadores en l’aplicació de les noves tecnologies.  

    Aquests guardons, que enguany arribaven a la seva cinquena edició amb 114 projectes presentats, han estat un dels reclams de la jornada. Han rebut el premi iniciatives com la creació desde zero de robots bípedes (El Turó, Montcada i Reixach), la programació de videojocs (IES Jaume Huguet, Valls), el foment de la invenció per a l’estalvi d’aigua (Vedruna, Ripoll), la robòtica educativa (Els Estanys, Castell-Platja d’Aro) o la impressió 3D de maquetes del Poblenou industrial (IES Quatre Cantons, Barcelona). Totes elles integrades en projectes educatius que van més enllà de l’assignatura de tecnologia. “Als mestres ens agrada treballar de forma interdisciplinar”, reivindicava Nacho Gálvez, d’El Turó.

    La trobada, que portava per nom Changing education together, ha comptat també amb la participació de figures internacionals vinculades al món de l’educació i de les noves tecnologies, la intervenció de les quals ha servit més per situar un horitzó que no pas per donar respostes a l’actualitat de les escoles. “La pedagogia digital no té només a veure amb les TIC, sinó amb tot el seu entorn”, expressava la consultora Michelle Salinger, així com amb “l’impacte d’aquestes en l’aprenentatge”. Salinger ha descrit exemples d’arreu de bon ús de tecnologies a l’aula d’arreu del món.

    Per la seva banda, Susanna Tesconi, autoanomenada dissenyadora d’entorns d’aprenentatge, ha fet una reflexió sobre com el paper del docent canvia, entre altres motius, per l’arribada d’internet i els dispositius mòbils. També investigadora del LABoral Centro de Arte y Creación Cultural, Tesconi ha plantejat que poc a poc els mestres i professors haurien de convertir la seva figura en dissenyadors, documentadors i facilitadors dels aprenentatges dels seus alumnes.

    “La docència té sentit i és necessària en aquesta quarta revolució industrial que està venint”, proclamava la consellera d’Ensenyament, Meritxell Ruiz, molt satisfeta amb el funcionament d’mschools, que considera que fa de Catalunya “un país pioner i referent internacional en l’àmbit de les noves tecnologies i l’educació”. Aquest programa, que compta amb el suport de la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona, arriba ja a més de 1.000 centres educatius i 30.000 alumnes amb propostes com el desenvolupament d’aplicacions per a mòbils a l’ESO o el Mobile History Map, una plataforma de geolocalització pensada per a què els alumnes hi pugin continguts de punts d’interès al seu centre.  

    Susana Tesconi en la seva intervenció a l’acte organitzat per mschools / © Sandra Lázaro

    També han passat per la jornada educativa del Mobile World Congress desenes de docents que han volgut participar en la segona part de la primera edició de l’Edu_Hack, una activitat consistent en crear propòstes didàctiques a l’estil hackató, és a dir, de forma col·laborativa, amb companys d’altres disciplines i, a més, a contrarrellotge. L’any passat hi van prendre part fins a 400 professors. Dotze mesos després, alguns d’ells han presentat aquestes propostes, que han dut a terme en experiències pilot amb els seus alumnes.

    Milers de joves estrenen el YOMO

    “El que més m’està agradant és la robòtica, perquè veus com l’esforç que fas té un resultat”, comentava en Lluc, alumne de l’institut Gorg de Cerdanyola del Vallès, després d’aconseguir programar amb èxit un robot fet de LEGO perquè dugués una pilota fins a la meta. De moment, però, al seu institut no en fan, de robòtica. En Lluc és un dels 20.000 de joves d’entre 10 i 16 anys que han participat en la primera edició del Youth Mobile (YOMO), una fira amb 200 activitats relacionades amb les discplines denominades STEAM: ciència, tecnologia, enginyeria, art i matemàtiques.

    “Si donem les eines adequades als joves, les seves ments desenvoluparan idees creatives”, proclamava ahir el director del Mobile, John Hoffman. Al YOMO, els adolescents es passejaven entre stand i stand tastant les tecnologies punteres de les principals empreses i grups de recerca del sector. Ulleres de realitat virtual, robots, el racó del grafè, instruments musicals, cotxes autònoms, models 3D a partir de fotos… Un autèntic parc temàtic per a joves àvids d’experimentar en la intersecció que uneix la ciència i la tecnologia.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    Mobile World Congress mòbils mschools MWC TIC
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    La Fiscalia demana al jutge que immobilitzi l’autobús trànsfob d’HazteOir per “alterar la pau pública”
    Next Article
    Opinió
    Cinc criteris per la reforma horària a l’educació
    Pau Rodríguez
    • X (Twitter)

    Periodista. Exdirector del Diari de l'Educació.

    Related Posts

    Anàlisi
    Educar o regular: reflexions sobre pantalles i educació del Debat Verificat 

    febrer 26, 2025

    Opinió
    Acompanyar les dimensions digitals de les seves vides

    febrer 6, 2025

    Actualitat
    Educació proposa prohibir l’ús dels mòbils també a l’ESO

    febrer 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.