Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Tinc dos anys i estic cansat

    Aina Cabau Vallverdú

    Cabòries d’un substitut inestable

    Víctor Saura

    Com cuidem els mestres?

    Joan M. Girona

    D’etiquetes i diagnòstics  

    Ferran Casadó i Anna Escobar

    L’evidència científica no arriba a un consens sobre els efectes de les pantalles en la salut mental dels infants i adolescents

    Ares Biescas (Verificat)
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    Inici » La meitat dels estudiants de 15 anys té un nivell baix de coneixements financers

    Actualitat
    La meitat dels estudiants de 15 anys té un nivell baix de coneixements financers

    Daniel Sánchez Caballeromaig 24, 20175 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    PISA publica l'informe sobre competències financeres / (CC BY-sa mastersenaiper (Pixabay)
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Els joves espanyols de 15 anys suspenen en coneixements d’economia financera. O almenys ho fan en els paràmetres que estableix PISA, que des de fa dues edicions realitza una part específica que mesura aquests coneixements.

    Així, segons la prova de l’OCDE, un de cada quatre estudiants (un 25%) està al nivell més baix de competència financera. O, el que és el mateix, no és capaç d’interpretar una factura o una nòmina o distingir si li interessa comprar alguna cosa a l’engròs o no. El percentatge és més alt que la mitjana, però no gaire més. El nivell 1, el més baix, engloba, en conjunt, al 22% dels examinats. Si s’hi afegeixen els joves del nivell 2, el segon més baix, la xifra supera el 50%.

    A l’altre extrem, només un 6% dels alumnes va aconseguir el nivell 5, el més alt que estableix PISA (un 12% de mitjana OCDE). El resultat total –Espanya és desena entre catorze països– ha passat de 484 punts el 2012 469 el 2015, encara que en un context generalitzat de pèrdua de punts. La mitjana dels països participants és de 489. Els experts en educació i estadística recorden sempre que, en valors de 500 punts, una diferència de deu punts, per exemple, és estadísticament insignificant.

    A més dels resultats específics, l’OCDE cita Espanya entre els països que han patit un “significatiu deteriorament” en educació financera entre la primera edició de la prova, el 2012, i aquesta última, el 2015. A Espanya, un de cada dos joves de 15 anys (el 52%, en concret) té un compte al banc. Els que en tenen, obtenen 37 punts més en la prova que els seus companys en aquestes proves.

    No obstant això, per a molts experts aquesta prova que fa l’OCDE té un plantejament erroni des del començament. “No hi ha més que veure els arguments que dóna l’organització per fer la prova”, explica un molt crític Jurjo Torres, catedràtic de Didàctica i Organització Escolar a la Universitat de La Corunya. “Diuen que com que no hi haurà diners per a la sanitat pública cal saber manejar-se amb les assegurances privades. Que com no hi haurà pensions per a tothom, cal aprendre a moure’s amb els plans de pensions privats. El tercer argument és que l’educació financera és cada vegada més important per a les famílies i cal aprendre’n”, enumera.

    “Es confon l’educació financera amb l’econòmica i aquí hi ha la trampa, la perversió”, remata. Guadalupe Jover, mestra de Secundària i de la plataforma Yo estudié en la pública, repeteix el mateix argument i l’amplia. “Educació econòmica, sí. Crítica, que qüestioni el sistema: no financera”, explica. “Prefereixo que m’ensenyin economia, com funciona la societat, que quan Zara obre una botiga el petit comerç del costat l’ha de tancar, a que em venguin un model econòmic determinat”, afegeix Torres.

    No tots coincideixen amb aquest enfocament. José García Montalvo, catedràtic d’Economia a la Universitat Pompeu Fabra i expert en PISA, creu que l’educació financera és i serà necessària per al dia a dia dels alumnes. “Les coses bàsiques d’economia –demanda, oferta, etc.– la gent les coneix. Però el problema que hem viscut en els últims temps és més de manca d’entesa de productes més tècnics com les hipoteques, les clàusules sòl, etc., i això és economia financera”, reflexiona.

    “Molts economistes han emfatitzat que la manca d’educació financera potser no ha estat un factor determinant en la crisi, però sí que hi ha contribuït”, continua. “I encara que no hi ha evidència científica sobre la importància que podria haver tingut això en la millora del sistema, no sembla una hipòtesi desgavellada”, sosté.

    Qui s’avalua?

    Un altre dels arguments que s’utilitzen contra aquesta prova és la llista de països que se sotmet a aquesta avaluació de l’OCDE. A diferència de PISA, que pràcticament engloba tots els països més avançats del món, només 14 estats passen per l’examen financer. La llista la formen la Xina, la meitat del Canadà, la Bèlgica flamenca, Rússia, Holanda, Austràlia, els EUA, Polònia, Itàlia, Lituània, Eslovàquia, Xile, Perú i el Brasil, a més d’Espanya.

    “És per sospitar. Per què als països on l’estat del benestar és fort, com Suècia, Finlàndia o Alemanya, no s’aplica aquesta prova?”, es pregunta Torres. Perquè no admeten el discurs que planteja l’OCDE de desmantellament dels serveis públics, es respon. “En l’edició anterior d’aquesta prova es preguntava per les targetes de crèdit. L’alumnat de Secundària va amb targetes de crèdit per la vida?”, es torna a plantejar.

    Un dels problemes que afronten professors i alumnes a l’hora de realitzar aquesta prova és que no en tenen informació. A Espanya, abans de la LOMCE no hi havia més formació econòmica a les escoles que la que alguns professors volguessin introduir a les seves assignatures motu proprio. La reforma educativa ha comportat que gairebé totes les comunitats autònomes l’ofereixin, com explica l’OCDE. Una altra cosa és quan es fa i què s’imparteix, si hi ha relació entre els estudis a Espanya, l’edat a la qual es fan i les coses que s’ensenyen amb les que després s’evaluen l’examen.

    Explica l’OCDE que a Espanya l’educació financera –mai utilitza el terme econòmica– es va introduir a Primària el 2014 dins de Ciències Socials. També hi ha una assignatura específica, però és optativa. En paral·lel, el Banc d’Espanya i la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) van implementar en el curs 2010-11 un programa d’educació financera voluntari per als col·legis. A Catalunya hi ha el programa Educació Financera a les Escoles de Catalunya.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    educació financera
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    L’esperança de l’Àfrica es diu Ubuntu
    Next Article
    Opinió
    L’escola de Ngũgĩ wa Thiong’o
    Daniel Sánchez Caballero

    Related Posts

    Actualitat
    Comença el curs escolar 2024-25 amb 1,6 milions d’alumnes i més de 82.000 docents

    setembre 6, 2024

    Entrevista
    Miquel Àngel Alegre: “Les trajectòries educatives no poden solucionar-se només des de l’escola, calen polítiques educatives en sentit ampli”

    juliol 11, 2024

    Opinió
    El compromís del moviment feminista amb la coeducació: Primera Escola d’Estiu d’USTEC-STEs (IAC)

    juliol 10, 2024
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}