Aquest projecte d’aprenentatge i servei comunitari, conté una part d’estudi previ sobre un país de l’Àsia o del Pacífic (tradicions, cultura, manera d’explicar els contes…), la creació de contes nous i la presentació d’aquests mitjançant formats tradicionals asiàtics, i per altra banda, una part de servei comunitari que consisteix a explicar les obres literàries fetes pels alumnes a un públic determinat, ja sigui als infants d’una altra escola, a algun centre d’educació especial o casal de gent gran.
Els alumnes de l’escola Rosselló Pòrcel de Santa Coloma de Gramenet, els quals l’any passat van treballar la Xina i la seva tècnica d’explicar contes amb les ombres xineses, van gaudir moltíssim del projecte. Segons Susana, la tutora del grup “Pel projecte l’alumnat va haver de treballar en grup i aprendre molt d’una cultura que els és diferent. Van treballar en grups moltes habilitats i competències tant acadèmiques com socials i de valors: aprendre d’una altra cultura, escriure història, fer treball plàstic, fins a fer servir l’anglès en un context real”.
Per la seva banda, la Núria, professora de català i coordinadora del programa “Contes per llegir, contes per crear de l’IES Bosc de Montjuïc”, que van treballar el projecte dos cursos seguits, comentava, coincidint quant a les competències que es treballen: “Els meus alumnes es van motivar molt a l’hora de crear els contes, i a mesura que el projecte avançava es van adonar dels coneixements que necessitaven en qüestions de tecnologia, plàstica, etc. En termes de llengua es treballaven molts aspectes i també les habilitats socials. És un projecte molt complet”.
A més a més, des del curs passat la Casa Àsia facilita el contacte amb una escola del país que es tria treballar i s’organitza una trobada entre els alumnes mitjançant We Chat o Skype. La Susana, de l’escola de Santa Coloma de Gramenet, ens explica que els seus alumnes van poder contactar amb una escola de la Xina i en la conversa van aprendre coses de la seva vida quotidiana, danses i monuments emblemàtics del seu país. “Una de les coses que va impactar als nostres alumnes va ser la disciplina d’allà: els nens i nenes de la Xina mantenien silenci, les intervencions estaven totalment preparades i es mantenia el control en tot moment. En comparació, el grup d’aquí era menys nombrós però costava més mantenir l’ordre tot i que era més espontani. També es van impressionar pel gran nombre de nens i nenes que hi havia a l’escola xinesa en comparació a la seva”.
A la sessió de We Chat hi van participar, a més de l’alumnat de sisè involucrats en el projecte, tots els nens i nenes de famílies xineses de l’escola. La seva intervenció en l’intercanvi d’informació amb l’escola xinesa va fer que aquests alumnes en utilitzar els seus coneixements de la llengua i cultura xinesa se sentissin reconeguts pels seus companys d’escola que van expressar la seva admiració i superessin la seva timidesa del primer moment.
Els alumnes del col·legi Jesús, Maria i Josep del barri de Sant Andreu de Barcelona treballaran el projecte APS de contes per tercera vegada. El primer any van escollir Japó i els contes amb kamishibai i l’any passat i aquest han triat l’Índia, presentant els contes amb dibuixos warli, tal com ja havia fet fa uns anys l’IES Miquel Taradell. El col·legi de Sant Andreu va treballar el projecte al mateix temps que una escola de Rajastan a l’Índia. Es van intercanviar per Skype contes, informacions, experiències i tècniques d’il·lustració, per acabar totes dues escoles presentant contes inventats, uns de Catalunya i els altres de l’Índia, amb la tècnica dels dibuixos Warli a altres grups classe de les seves escoles, a altres escoles i a casals de gent gran. Com ens deia en Joan, professor responsable del projecte d’aquest col·legi “El projecte ha servit per sensibilitzar l’alumnat sobre una realitat molt diferent de la seva i superar molts estereotips sobre la gent del país”. I hi afegia: “També des del professorat del centre es va destacar la quantitat de temàtiques que es van poder treballar: llengües, plàstica, socials, etc. I va anar molt bé per aprofundir en l’ús de la llengua anglesa i la sensibilització en temes de solidaritat”.
Comentava la Núria que “l’IES Bosc de Montjuïc, també vàrem decidir sumar-nos al projecte, ja que ja s’havia fet a escoles de l’entorn i des de l’institut es considerava com un projecte molt complet en molts aspectes. Des del professorat es valorava molt l’experiència enriquidora que podria suposar, ja que permetia exposar els alumnes a una experiència real de comunicació literària i alhora es treballaven diverses competències educatives relacionades amb la lingüística, les arts, l’aprenentatge de valors, etc.” I seguia dient ”Pel que fa al servei comunitari, que tal com hem dit, és l’altre vessant del projecte, pels alumnes de l’IES Bosc també va ser una experiència molt enriquidora, ja que va permetre que els alumnes més enllà dels aprenentatges interculturals, entressin en contacte amb la gent gran, de la qual van canviar-ne la percepció i van incorporar-ne valors tals com la perseverança”.
Contes per llegir, contes per crear, és un projecte ideal per promoure una comunicació intercultural, en un vessant educatiu que permet l’alumnat adquirir coneixements en qüestions artístiques i lingüístiques, però sobretot reforça l’aprenentatge de valors com la ciutadania, l’autonomia, la iniciativa personal, l’autoestima i el compromís.
- Enllaç al vídeo del projecte
- Enllaç del conte “El rei i el mag”, realitzat pels alumnes de l’IES Bosc de Montjuïc
- Enllaç del conte “Els contes per a l’avi”, realitzat pels alumnes de l’IES Bosc de Montjuïc, en col·laboració amb el Casal Municipal de la Gent Gran de Poble Sec
- Enllaç del conte “Lei i Zeren”, realitzat pels alumnes de l’IES Moisès Broggi de Barcelona, utilitzant ombres xineses
- Enllaç del conte amb ombres “El peix i l’emperador” realitzat pels alumnes de l’Escola Federico Garcia Lorca de Mollet del Vallès
- Més informació sobre el projecte a Casa Asia