Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    La bicefàlia del Janus educatiu: fugir del passat per guanyar el futur

    Joan Amorósmarç 20, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    Si establim un paral·lelisme, podem copsar que, com Janus, dins del món de l’educació existeix aquesta doble via passat-futur, que crea no pocs problemes dins del sistema. Més enllà d’ajudar-nos a decidir millor el present (que era un dels atributs de Janus), el que això ens suposa són situacions que, com aquella màquina de tortures, sembla que estem lligats dels peus i al mateix temps de les mans, mentre l’aparell és accionat i estira el nostre cos en direccions oposades. Aquesta polaritat, que dificulta enormement la millora del sistema, ens situa davant d’una taula on tenim les peces d’un trencaclosques i, malgrat que la imatge a muntar coincideix, la disposició dels enganxaments no encaixa.

    Aquestes dues cares de Janus serien, dins educació, la que mira a un origen cada vegada més difús que ens proporciona un paradigma impropi d’aquesta època, i la que mira al futur amb voluntat de canviar ja el present amb un nou paradigma que actualitzi el que fem a les aules.

    Per això, mentre la cara que mira al futur serien els centres que adapten i redueixen currículums, amb la intenció de contextualitzar-los a les situacions properes als centres i de fer-los significatius pels infants, la cara del passat correspon a les normatives que determinen uns programes massa extensos i prescriptius, tot deixant poc de marge per l’autonomia dels centres en aquesta contextualització i la corresponent ansietat als docents per acabar-los en finalitzar el curs.

    Mentre sabem que l’avaluació ha de ser reguladora perquè l’alumnat aprengui aspectes tan necessaris dins de l’aprendre a aprendre com és l’autonomia en el seu aprenentatge, hem de seguir emplenant informes finals numèrics que només qualifiquen un resultat, sense lloc per indicar quina anàlisi s’ha fet del que passa durant el procés o quins aspectes li serviran a l’alumnat per millorar el seu aprenentatge.

    Mentre el Janus que guaita el futur sap com fer perquè el nostre cervell aprengui millor, el Janus amb l’esguard al passat se’ns presenta en forma de PAU, obligant els nostres joves a rebre durant dos anys uns aprenentatges contraris a aquests descobriments sobre el nostre cervell i afavorint un aprenentatge bulímic, memorístic i escassament formatiu.

    Mentre l’organització de les escoles afavoreix un aprenentatge globalitzat i una tasca d’acompanyament tutorial dels infants, els IES tenen unes dificultats terribles per poder treballar d’una altra forma que no siga seguint les estructures arcaiques que tants joves es deixen pel camí. Perquè no tenen un referent que els acompanyi amb un nombre d’hores suficients en una etapa tan delicada com l’adolescència. Perquè no ens permeten deslligar-nos d’un sistema tan obsolet com és el d’1 hora, 1 assignatura, 1 classe, 1 docent. Perquè la coordinació està establerta per departaments que afavoreixen una estructura de cel·les i no amb uns equips docents que puguin realitzar feines conjuntes: de desenvolupament de processos globalitzats, de planificació dels aprenentatges de forma coordinada, de programació d’una acció educativa engrescadora, real, competencial i aprofitable. O perquè la manca d’un horari comú de permanència al centre no permet les imprescindibles coordinacions i treballs en equip per part del claustre per tal de millorar i sobretot, actualitzar, la metodologia del centre.

    Mentre hi ha docents que amb la seva implicació i esforç, amb jornades inacabables i una  disposició digna d’afalac, aconsegueixen que la institució escolar obtengui millores, hi ha d’altres que just compleixen l’expedient obviant que treballen amb persones. I persones en formació, que depenen d’elles pel seu idoni desenvolupament. I el que és més greu: els primers no tenen cap possibilitat d’un reconeixement oficial de cap tipus (i sovint se’ls acaba encomanant feines fins a la seva extenuació). Als segons se’ls eximeix cada vegada més de responsabilitats sent aquests com un peix que es mossega la cua (fins a convertir-se invisibles en la vida del centre).

    Mentre adreçar la mirada al futur implica un acompanyament pedagògic que dins els centres necessitem cada vegada més per la complexitat de l’actual societat, la mirada al passat es queda ancorada en una inspecció que sembla molt lluny de fer aquest paper, però molt prop de la demanda de papers, que en molts casos generen una incomprensió elevada per la seva inutilitat pedagògica real.

    Mentre necessitem que s’atengui l’alumnat de forma individualitzada, circumstància per la qual necessitem recursos en funció d’aquestes individualitats, seguim rebent els esmentats recursos en funció d’un número, com si el màxim desenvolupament personal que hem de proporcionar a cada infant fos quantificable. I això ho ha denunciat fins i tot la UNESCO.

    Al final, tot sembla reduir-se a una doble mirada força perillosa: l’administració va per una banda i els professionals per una altra. Del déu Janus no se’l destacava per això. De Janus es deia que la seua saviesa estava justament en aprendre del passat per canviar el futur just actuant sobre el present. Per tant, lluny del pessimisme que pot desprendre aquesta anàlisi, ens ha d’encoratjar un canvi que sembla clau per millorar el sistema: els professionals hem d’estar presents en la presa de decisions polítiques en matèria educativa. De forma directa i sense intermediaris. D’igual a igual.

    Autors com Hargreaves i Shirley (La cuarta vía, 2012) expressen amb claredat que “els propòsits que defineixen una visió futura de la societat no haurien de ser decidits exclusivament pels governs. Són una qüestió de compromís públic de ciutadans i de membres de la comunitat”. I segueixen “les comunitats professionals d’aprenentatge (hauran de) desenvolupar el currículum i establir objectius ambiciosos” (p.141). Tot això ho completen amb evidències de diferents indrets del món on ja han recorregut aquest camí: Califòrnia, amb la CTA; Alberta (Canadà), amb l’Associació de Professorat d’Alberta; a Nova York, amb la xarxa empowerment schools, i a Ontario (Canadà), on el govern provincial ha dotat la Federació de Professors amb milions de dòlars per a desenvolupar als professionals de l’ensenyament (p.137). De la mateixa manera, Richard Gerver, docent, exdirector de centre educatiu i assessor de política educativa del govern britànic, expressa clarament que “Hem d’adonar-nos que els docents saben més i són els que realment lluiten per aconseguir el millor pels nostres fills. […] En un moment de canvi i en una època en què tenim un nivell de control sense precedents sobre la nostra vida, hem de fer-nos (els docents) amb el control de l’educació i el desenvolupament pels nostre fills”. (Crear hoy la escuela del mañana, 173, 2012).

    Per tant, no podem seguir amb aquest malbaratament de temps, esforços i recursos d’aquesta bicefàlia. El canvi és urgent. Un altre dels aspectes que simbolitzava el déu Janus era allò vell que es deixa enrere i allò nou que s’adquireix. Per això, la seua doble cara estava relacionada amb els solsticis, amb les portes dels anys, amb els canvis de cicle. Tal vegada siga l’hora. L’hora de tancar un cicle i obrir-ne un altre completament nou. I per descomptat, millor.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    ‘Fake news’, manual de resistència contra la política de la mentida
    Next Article
    Actualitat
    Tots per a un i un per a tots: Manlleu aplega les extraescolars del municipi
    Joan Amorós

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}