El mapa de la innovació, diu el Departament en un comunicat, “és un mapa interactiu que identifica els programes d’innovació reconeguts i acreditats pel Departament d’Educació i situa damunt del territori els centres participants en cadascun d’ells, podent conèixer els anys d’implantació des del curs 2015-2016 fins el curs actual. Alhora, es determina en què consisteix cada programa, quins són els objectius, els requisits i compromisos pels centres participants i la normativa que el regula, amb enllaços a les pàgines web del programa”.
La nova eina es va presentar aquest passat cap de setmana, en el marc de la celebració de la II Jornada d’innovació pedagògica que va tenir lloc al Campus de la Universitat Autònoma de Barcelona, amb la participació del secretari de Polítiques Educatives, Carles Martínez, i de la directora general d’Innovació, Recerca i Cultura Digital, Mar Camacho. Amb aquesta eina, afirma el Departament, els centres es poden conèixer millor entre ells “de manera que puguin establir sinèrgies, entrar en contacte amb l’objectiu de compartir les experiències i millorar la seva pràctica educativa”.
El mapa recull 1.896 centres que estan participant en programes i projectes d’innovació pedagògica. Des de 2015 el Departament estableix les modalitats i diferencia entre:
- Programes d’innovació: Plans d’acció que Educació impulsa, i que tenen com a finalitat millorar els resultats del sistema educatiu. Amb la mateixa finalitat també s’inclouen les iniciatives d’altres institucions amb les quals el Departament col·labora mitjançant acords o convenis. Actualment el Departament impulsa 23 programes, amb la participació de 1.711 centres des de 2015.
- Projectes d’innovació pedagògica: Iniciatives d’un centre educatiu, o d’un grup de centres, que formen part de manera explícita del projecte educatiu de centre, que responen a objectius de millora educativa i que aporten evidències del canvi que ha significat per al centre o centres pel que fa a les competències dels alumnes o a l’organització i gestió. Educació ha reconegut fins ara 185 projectes de centres, en la darrera convocatòria de 2018, i que queden reflectits al mapa.
- Pràctiques educatives de referència: Iniciatives del professorat vinculades al projecte educatiu del centre que evidencien una millora educativa, així com els materials i recursos educatius elaborats pel professorat, un cop han estat implementats i sempre que aportin millores per a l’aprenentatge. Properament, el mapa recollirà les pràctiques innovadores del professorat.
Aquests són els 23 programes que identifica el mapa:
- Avancem: aprenentatge integrat de les llengües
- Programa SI*
- Programa d’assessorament professional a les persones i a les empreses en els ensenyaments professionals
- Comunitats d’aprenentatge
- Programa Tàndem
- Programa de foment i suport de l’emprenedoria en els ensenyaments professionals
- Generació Plurilingüe (GEP)
- STEAMcat
- Programa d’innovació i transferència de coneixement InnovaFP
- Impuls a la lectura (ILEC)
- Programa Tecnologies Digitals per a l’Aprenentatge
- Programa de mobilitat formativa i cooperació europea i internacional en els ensenyaments professionals
- Orientació educativa per a l’aprenentatge competencial orientador
- #aquiproubullying
- Programa d’organització de la formació en alternança en els ensenyaments de formació professional inicial
- Xarxa de Competències Bàsiques
- ActivaFP
- Programa de Qualitat i Millora contínua
- Apadrinem el nostre patrimoni
- Campionat de Catalunya de l’FP i proves tècniques de les olimpíades d’FP Skills
- Talent creatiu i empresa
- Programa Magnet
- Pla TAC
Durant l’acte, la directora general d’Innovació, Mar Camacho, va ressaltar que “les finalitats bàsiques de qualsevol innovació han d’anar encaminades a l’èxit escolar” i va afegir que el nou mapa d’innovació “és un instrument que ens situa en el territori” i que pretén “impulsar el treball en xarxa”, a més a més de “reconèixer l’esforç de tants i tants anys” dels centres educatius en innovació pedagògica. Per la seva banda, Martínez va demanar als assistents que “continueu sent innovadors, però no oblideu que heu de ser també escoles inclusives”.
Un mapa que no acontenta tothom
Des de la presentació del mapa s’han vist també algunes crítiques a la xarxa, algunes de centres que no han entrat al mapa malgrat considerar que estan fent programes innovadors, altres perquè alguns dels programes innovadors tenen el seu origen en la iniciativa privada, i altres davant del temor que assenyalar alguns centres com a innovadors pugui tenir efectes indesitjats sobre centres veïns que no tenen aquesta etiqueta, si bé alguns d’aquests programes (com els programes Magnet i Tàndem) són precisament per mirar de revertir una situació de segregació. Reproduïm tuits de Rosa Cañadell, mestra jubilada i exportaveu d’USTEC; Lidon Gasull, directora de Fapac: i Oriol Castellví, director de l’Escola La Floresta de Sant Cugat.
#Famílies de #LaFloresta, no patiu. No sortim en aquest mapa però fem de tot. Ambients, espais d’aprenentatge, plans de treball, projectes, grups cooperatius..i mil coses més. Només que les medalles ens les posem nosaltres. Sobretot, les posem als vostres fills/es. https://t.co/VmoWiNJreL
— Oriol Castellví (@oriolcas) 18 de maig de 2019
Costa d’entendre q @educaciocat 1)etiqueti a les seves escoles sense definir prèviament què entén x #innovació; 2)tregui pit enlloc d’avergonyir-se de no tractar x igual a totes les seves escoles;3)etiqueti com #innovació iniciatives privades dintre d’escoles públiques @FaPaCcat https://t.co/zG7dmlV5nF
— Lidón Gasull (@lgasull) 19 de maig de 2019
Quina mania a classicar centres!!! https://t.co/PAFREZbad6
— ROSA CAÑADELL (@RosaCanyadell) 19 de maig de 2019
El nostre centre no hi apareix i aquest curs el nostre projecte ha estat reconegut com a innovador. Qui pot esmenar l’oblit?@iToniGarcia
— Salas i Xandri (@salasixandri) 19 de maig de 2019