Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Racismes quotidians: més segregació escolar

    Joan M. Gironajuny 16, 20196 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    iStock

    En l’àmbit de l’ensenyament hem d’estar amatents i tenir molt en compte com la dreta pot influir a augmentar, encara més, la segregació escolar. Perquè malauradament són evidents les tendències de la nostra societat d’agrupar-nos en funció de la capa social a la qual pertanyem. I els poders públics ho afavoreixen en comptes d’intentar buscar mesures correctores i compensadores. Unes tendències que no ajuden a la necessària diversitat, més aviat dificulten la convivència i probablement augmenten els conflictes. No afavoreixen la cooperació, la companyonia, la col·laboració… i sí la competitivitat, el fet de passar per damunt de l’altre, el masclisme, el racisme. Es fan paleses les diferències de classe, d’ètnia, de gènere, d’orientació sexual… que es contemplen com elements de segregació social.

    Tots som racistes. A vegades he començat una intervenció en una activitat de formació amb aquestes paraules. La intenció ha estat provocar reaccions dels assistents; no sempre ho aconseguia.

    “Jo no sóc racista, però això que fan no es pot acceptar; un oratori al costat de les cases serà un niu de conflictes…” Frases d’aquest tarannà es poden escoltar a persones entrevistades a la televisió quan hi ha hagut algun fet relacionat amb veïns gitanos o musulmans. El més interessant és la primera part. Jo no sóc racista, no tenim perquè no creure-la. Caldria distingir racisme i comportaments racistes. No podem jutjar el que una persona pensa o sent. Allò que es creu d’ella mateixa. Pot pensar que no és racista i alhora tenir uns comportaments que ho contradiuen. Els sentiments racistes són això: sentiments, poc racionals, fàcils de manipular. Per canviar-los fa falta un temps de relacions personals que poden ajudar a entendre i sentir que totes les persones són iguals i tenen els mateixos drets. No hi ha races humanes. No hi ha cultures superiors a les altres. Hi ha cultures on el masclisme està molt més accentuat que a les nostres; però la nostra cultura permet deixar l’avi o àvia a una residència i altres ho consideren una infàmia.

    Si afirmo que tots som racistes és perquè hi ha una mena de racisme light, que no és delicte, present a la societat. L’empresari que no dóna feina segons la cara o el color, el propietari d’un habitatge que el lloga a preus desorbitats a estrangers pobres, la família que canvia la seva criatura d’escola perquè s’hi han matriculat uns quants nouvinguts o gitanos, qui va caminant i canvia de vorera perquè una persona negra s’hi acosta… tots aquests actes són comportaments racistes i no es pot denunciar a ningú per fer-los. Però són el cultiu on creixen els comportaments racistes delictius, cremar barraques, apallissar persones, insultar jugadors de futbol negres, maltractar… actuacions fetes per persones civils i per funcionaris públics.

    És probable que el racisme sigui instintiu i l’antiracisme fruit d’una construcció educativa. Des de l’inici de la humanitat, els grups humans han entrat en conflicte, han discutit pel control del territori, per l’aigua, pels possibles cultius… Nosaltres i ells és quelcom arrelat a les persones des de temps immemorials. La majoria de nadons a una certa edat no es refien dels estranys. Ambdós fets han permès la supervivència individual i col·lectiva de la humanitat. Els infants creixen i la humanitat ha evolucionat molt. Amb el procés educatiu podem superar l’ancestral nosaltres i ells. Podem relacionar-nos i aprofitar el bo i millor de cada persona i cada cultura: la humanitat en conjunt avançaria, el futur seria millor per a les noves generacions.

    Si respectem les diferències, lluitarem contra les desigualtats que poden provocar. En una societat classista com la que vivim pot ser que mirem els immigrants pobres i ètnies minoritàries des de la situació de poder que tenim. No és fàcil dur a terme unes autèntiques relacions interculturals. A Occident s’ha conceptualitzat l’interculturalisme, però és dubtós que es dugui seriosament a terme. Fer-ho posaria en qüestió els privilegis i el poder que gaudeixen les societats riques, el primer món, enfront de les societats de l’anomenat tercer món. Altres analistes parlaran de centre i perifèria del sistema. Probablement si els països d’origen de la immigració que arriba a casa nostra no haguessin sofert anys o segles d’espoli des d’Europa (un espoli que continua avui), no vindrien tantes persones jugant-se la vida a trobar un futur que no tenen. Com ha escrit Teresa San Roman, “el problema es hacer sitio a todos ellos. Y para eso tendríamos que movernos todos nosotros.” [1]

    La meva experiència em permet afirmar que malgrat certs comportaments racistes de mestres i professorat –els ensenyants són membres de la societat i participen d’alguns comportaments–, l’escola és la institució més ben valorada per les famílies nouvingudes o de cultures minoritàries. Ha estat el lloc on s’han sentit tractades com persones en pla d’igualtat. Fora s’han sentit observades, vigilades o invisibles. No podem, però, deixar d’estar amatents i sovint l’administració educativa no està a l’altura que es requereix.

    Quina és la finalitat del programa PRODERAI [2], que per sort va tenir poca volada? Es volia formar al professorat per detectar comportaments islamistes, per tant es presentava (sense voler?) a les persones de religió musulmana com un perill latent de practicar el terrorisme. En comptes d’animar a defugir els estereotips i prejudicis que existeixen a la societat actual, s’animava a fixar-nos en certs comportaments que podien ser de qualsevol criatura o adolescent. En comptes d’animar a la convivència malgrat les diferències, es demanava prevenció envers persones diferents de la majoria.

    Als centres escolars s’ha de viure una autèntica educació antiracista. Els ensenyants hem de procurar uns comportaments adequats als valors que volem transmetre. Hom ensenya més amb el que fa que amb el que diu. Hem de transmetre a tota la comunitat educativa, a tota la societat la necessitat de conviure amb totes les diferències; la necessitat de lluitar contra les desigualtats que generen els comportaments racistes. Contra la segregació escolar.


    [1] San Román, Teresa (2004) Sueños africanos para una escuela catalana. UAB, Barcelona

    [2] Prevenció, detecció i intervenció de processos de radicalització als centres educatius. Departaments d’Ensenyament i d’Interior.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Opinió
    El ‘mètode Cuixart’: la tendresa
    Next Article
    Actualitat
    Les escoles tindran un CAP de referència, però no una infermera
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}