Articles i reportatges
5 raons per treballar els Objectius de Desenvolupament Sostenible a l’aula | Àngels Soriano
En alguna ocasió al llarg de la teua vida docent t’han preguntat si transformes la vida dels teues alumnes? T’has imaginant com serà el món al 2030? Què podem fer des de la nostra aula per mantindre el món on vivim i millorar-los? Et convidem a descobrir les 5 raons per portar els #ODS a la teua aula.
Sense futur per al nostre alumnat (el canvi climàtic, l’escalfament global) | Joan Maria Girona
Les classes socials més desafavorides, les persones sense feina i sense possibilitats de trobar-ne, les dones sotmeses, les minories culturals, els grups familiars sense llar fixa, desnonats i acollits… tot això és dins el sac del futur de la Terra.
La infància i els objectius de desenvolupament sostenible 2030: evitem posar la pastanaga davant el ruc | Lluís Rajmil
Els discursos buits, els conflictes d’interessos i les polítiques de retallades van en contra dels objectius proposats per a la infància. La majoria de polítiques actuals van en sentit contrari a les propostes dels ODS i no només no han aconseguit millorar, sinó que més aviat molts dels indicadors que es pretén assolir han empitjorat.
‘Canviem?’, un projecte per conscienciar als alumnes del seu rol en la millora de la societat | Anna Hervàs
El curs passat a l’Escola Betània Patmos es va posar en marxa el projecte Canviem?, una proposta que pretén conscienciar els alumnes que no poden esperar que la societat canviï com un tot cap a la sostenibilitat, sinó que ells, com a individus, han de començar a fer petites transformacions en el seu dia a dia.
Com educar davant la crisi ecològica i social? | Luis González Reyes
Estem en el que s’ha denominat antropocè, encara que seria més correcte parlar de capitalocè, ja que no és la naturalesa humana la responsable dels desequilibris ambientals que vivim, sinó més aviat el sistema socioeconòmic hegemònic.
Educant en una emergència | Pau Jacas Miró
Educant no salvarem l’existència humana, però podem intentar ajudar que els humans ho fem. Ajudem a desfer-nos dels mites que vagin més enllà de la matèria, usem el llenguatge per vincular-nos amb ella, no per construir-hi castells de paraules que desapareixeran quan no hi siguem.
Una altra educació ambiental és possible | Saray Marqués
Bandejada del currículum, tot i algunes excepcions, l’ecologia, la consciència de la terra, reclama que no és de rang inferior. I que mereix el seu espai, també en l’educació formal.
Enjoia’t, un projecte interdisciplinari per canviar el món | Eugènia Mestre
La incorporació de la impressora 3D a l’escola va fer que ens plantegéssim la manera d’introduir-la al treball quotidià del nostre alumnat. Calia pensar activitats innovadores que ens permetessin dotar de sentit el seu ús. Així va néixer el projecte ‘Enjoia’t’
No us ho perdonarem mai… | Mercè Olivé i Jordi Carmona
Greta Thunberg, edat: 16 anys , 91 caps d’estat, seu de les Nacions Unides, Nova York, 23 de setembre de 2019, Cimera pel Canvi Climàtic: “Han robat els meus somnis i la meva infantesa amb les seves paraules buides i no obstant diuen que sóc una de les que tinc sort… no els ho perdonarem mai…”
ARTS + ODS (una experiència per unir creació i mirada crítica) | Maria Paczkowski
Els estudiants d’institut reben amb gran interès les temàtiques relacionades amb el canvi climàtic. Una activitat realitzada amb estudiants de 1r d’ESO en la qual hem ajuntat les arts amb la reflexió sobre els ODS ens ho ha confirmat del tot.
Entrevistes
Miriam Leyrós: “L’educació ambiental que no vam rebre les generacions anteriors l’estem rebent per part dels nens”
Miriam Leirós és una mestra gallega que a base de persistència s’ha convertit en referent en temes d’educació ambiental. Parlem amb ella de la ‘desnaturalització’ de la infància i dels #FridaysForFuture.
Laura Faye: “Hem de veure tot el planeta com si fos casa nostra”
Laura Faye és una divulgadora científica que treballa actualment a la NASA per difondre les conseqüències del canvi climàtic: “Hem de convèncer a tothom de que descobreixi la seva part científica, que creguin en ells mateixos”.
Martí Boada: “Ens hem analfabetitzat respecte al medi ambient”
Martí Boada és expert en ciències ambientals, i va ser una de les figures clau durant els inicis de l’Escola de Natura de Can Lleonart, la primera institució educativa d’aquest tipus fundada a l’Estat espanyol. “Hem de capacitar, formar per a ser crítics. L’educació i la comunicació fonamentades en la por no tenen efecte”.
Heike Freire: “Una educació més verda requereix recuperar la naturalitat”
Psicòloga i filòsofa de formació, és experta en infància i educació, i una de les seves primeres investigacions es va centrar en la situació de la infància avui. La psicòloga va constatar que «la nostra civilització s’ha anat allunyant cada vegada més de la forma de viure, sentir, pensar i descobrir del medi natural.»
Víctor Cuevas: “El moviment pel clima des de les escoles no és una moda; és una necessitat social”
Una part del professorat està molt preocupat per la crisi climàtica. Prova d’això és la visita que Teachers For Future van fer fa uns dies al Ministeri per lliurar un programa complet d’activitats per als centres educatius. Defensen així el retorn de l’educació ambiental al sistema educatiu.