Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    L’art de celebrar amb art

    Inma Buñuales Rodriguez

    Podem fer servir la IA com a cercador? Desinformació i eines per fer una bona cerca

    Paula Miguel (Verificat)

    Per què no parlem de Palestina?

    Joan M. Girona

    Magisteri, ascensor social en crisi

    Josep Callís i Franco

    La Metamorfosi Educativa. Un canvi paradigmàtic cap a la transformació del sistema educatiu

    Francesc Imbernon
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    També es pot educar en el territori adolescent del caos

    Jaume Funesmarç 16, 20204 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    També he rebut i rebo demandes de periodistes que tracten de construir algun manual d’autoajuda i, a més, llegeixo (tinc temps per a llegir!!) les múltiples recomanacions que alguns col·legues difonen… i m’entra un cert desassossec. Estem enmig d’una situació en la qual molts pares descobriran que tenen fills i que no s’eduquen sols. A més, no podran posar l’excusa de no tenir temps. Conviure per força amb els fills farà que descobrim (si ens parem a pensar) noves dimensions de la nostra vida. I, per descomptat, necessitem imaginacions múltiples perquè el resultat sigui raonablement feliç… per a tots.

    Però, compte amb dues manies d’alguns professionals de l’educació: suggerir a mares i pares el que està bé i s’ha de fer; pensar que la bona educació passa per l’ordre. Es tracta d’ajudar al fet que cada grup familiar, de la manera que pugui i sàpiga (aprengui), faci sentir als seus fills que són estimats, que se situïn adequadament entre els riscos i descobreixin que, sense escola, també és divertit aprendre. Igualment, una crisi serveix, de manera especial, per viure en el caos tolerable, sense horaris ni planificacions imposades (atenció als arguments per convèncer, ara, a un adolescent què toca o què no toca fer). És interessant descobrir que el dia té 24 hores i no està previst com omplir-les. A més, per un adolescent tots els dies haurien de ser carpe diem i ara en té 14 per davant.

    Recordant que ara convivim intensament amb nois i noies adolescents que necessiten petons, però pobres de nosaltres que intentem donar-los un, nois i noies que necessiten saber que estem al seu costat, però pobres de nosaltres si ens acostem massa, vaig escriure aquest decàleg:

    Decàleg per viure confinat entre adolescents i descobrir la felicitat

    1. Comencem per tenir clar que, alterada la vida, nosaltres, els adults, ens hem de reinventar. D’entrada, som nosaltres els que ara estem en crisi i, a sobre, tancats amb personatges que ens fan sortir de polleguera.
    2. Hem de fer subdivisions del confinament. Descobrir que la seva habitació sempre serà seva i reclamar més sofà per nosaltres.
    3. Forçosament cal dedicar més temps a qui no vol estar més temps amb nosaltres. Almenys ara els haurem de mirar més, escoltar més… i descobrir que bona part de les seves vides ens era desconeguda.
    4. La pedagogia del pacte ara significa dedicar més temps encara a negociar les activitats a fer, les ocupacions, els nous deures per evitar que aquestes setmanes es converteixin en temps mort.
    5. Aprofitar per parlar (deixar caure paraules) sobre riscos i proteccions. Tornar a veure junts, per exemple, el capítol de Sex Education en el qual els alumnes es posen màscares per combatre una epidèmia de clamídies i han de debatre què significa la promiscuïtat.
    6. Com que seran dies de connexions i pantalles, si apareix el moment, podrem prendre consciència del que som i no som sense connexió.
    7. Potser descobrirem vides dels amics i amigues parant l’oïda i la vista (sense massa tafaneria) en les seves converses de xarxa. Podrem conjugar verbs com mirar, veure, observar, escoltar.
    8. Una part de la vida inevitable a compartir serà descobrir a què juguem junts (temps per aprendre Fornite i compartir Play).
    9. Trobarem el moment per explicar-los com ens preocupa el futur i discutir de què va el problema en el qual estem ficats, descobrir amb altres motius la diversitat i desigualtat del món (començant per la grandària del pis en el qual viuen ara els uns i els altres), el dret a la salut, etc.
    10. Com les farmàcies no tanquen… podem proveir-nos de diazepan… comprar tones de paciència… Ells i elles viuen i són feliços malgrat nosaltres i els virus.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    crisi del coronavirus opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Bones pràctiques educatives, en fase REM
    Next Article
    Actualitat
    Adolescents i reptes virals: el desafiament és també per als pares
    Jaume Funes

    Psicòleg, educador i periodista

    Related Posts

    Opinió
    El lleure d’estiu, un dret de primera pendent

    maig 9, 2025

    Opinió
    L’Anella Verda: pedalar cap a un futur sostenible

    maig 7, 2025

    Opinió
    L’art de celebrar amb art

    maig 7, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.