Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona

    Eduardo Núñez: “L’educació té un infrafinançament crònic”

    Ana Basanta

    Aida C. Rodríguez: “Cal una política ambiciosa per garantir el lleure inclusiu i equitatiu per a tots els infants”

    Yeray García
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    Escola sense contagis? Salut, pors, segregacions…

    Joan M. Gironajuny 3, 20206 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    Foto: VS
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El nou curs que s’apropa serà especial; ara per ara ple d’interrogants. L’escola és un servei essencial i és imprescindible que sigui presencial. Les pors al contagi implicaran  mesures addicionals. Caldrà pensar-les bé per atendre adequadament el que necessiten les criatures i els adolescents, sense menystenir unes bones condicions higièniques.

    Diria que faran falta uns controls sanitaris previs a totes les persones que han de conviure en el centre escolar i vigilància diària de temperatures, per exemple (quelcom semblant a com es fa amb els esportistes d’elit que competeixen). D’aquesta manera les activitats escolars podrien fer-se amb més tranquil·litat i facilitar les relacions properes imprescindibles per una bona escolarització. Entenc que no es contempla aquesta proposta perquè, de moment, és inassolible pel cost i la complexitat; de la mateixa manera que no s’ha fet obligatori l’ús de les mascaretes fins que n’hi ha hagut quantitats suficients per tothom.

    Si es fa necessari utilitzar tots els espais existents en els mateixos centres caldrà comptar també amb els existents en les proximitats, biblioteques, centres cívics, locals esportius, equipaments municipals… En un altre ordre de coses, aquestes necessitats estan fent visible l’escassetat històrica d’inversions en edificis i personal docent en tot el sistema escolar del nostre país.

    Temo que les pors que s’han generat a causa de les contradiccions dels governs i als protocols establerts, amb els seus lògics errors, provocaran absentisme el setembre vinent. Sobretot per part de les famílies dels dos extrems de l’escala social. Aquelles que disposen de temps o d’ajuda pagada per cuidar els seus fills i filles, i aquelles que, en situació de risc social, desconfien del que els pot oferir el centre escolar. Paradoxalment, les criatures que segurament més necessiten assistir a les escoles no ho faran. L’ensenyament està immers en la realitat social: les motxilles dels infants i adolescents estan plenes amb tota la realitat que viuen. Les respostes que necessiten impliquen tota la societat.

    A més, és probable que augmentin les baixes mèdiques entre el personal docent i no docent que treballa en escoles i instituts. Serà important generar confiança per intentar pal·liar una mica la por que s’ha estès. És una tasca que correspon a tothom i a totes les institucions.

    El curs vinent ens trobarem amb un augment de les segregacions escolars; ja hi eren, però amb la pandèmia han crescut. És un tema complex: no és només responsabilitat del sistema d’ensenyament. En part sí, perquè amb la LEC, el fals dret de les famílies a escollir escola i la triple xarxa escolar és molt difícil evitar l’augment de les segregacions escolars. Però és més determinant el sistema socioeconòmic on estem immersos. Si estan augmentant totes les segregacions, si la desigualtat es fa cada dia que passa més gran, si creixen les distàncies entre nivell d’ingressos, si són més les famílies que no arriben a fi de mes… seria gairebé impossible que en l’àmbit de l’ensenyament passés el contrari. Està molt bé i necessari demanar i lluitar per disminuir les segregacions a les escoles i instituts. Val la pena el pacte contra la segregació signat recentment. Però si no lluitem i denunciem la segregació de base, la que és responsable perquè n’és la causa de totes, estem demanant al sistema d’ensenyament i, sobretot, a les comunitats escolars i/o als ajuntaments, quelcom impossible. I podem cremar les iniciatives de bona fe que s’estan fent. Les lluites de les PAH, les sindicals de base obrera, les lluites de barris, els amplis moviments socials i feministes, les plataformes antiracistes, els que van en contra del canvi climàtic o en pro de la igualtat de gèneres, les lluites per la dignitat, pel pa, el sostre i el treball són molt més necessàries per frenar les segregacions escolars.

    L’escola sola no pot fer front a tots els reptes que se li demanen. Un exemple semblant el trobem si pensem amb la conciliació familiar, amb organitzar horaris més saludables, veurem que no depèn només de les escoles. Si els horaris laborals i comercials no canvien, si els espectacles, els programes de televisió, no es modifiquen en la línia d’ocupar franges horàries més saludables, tornem a cremar a la comunitat escolar si és l’única que es preocupa per la conciliació familiar. Les administracions amb competències en cada aspecte hi han d’intervenir.

    I també, arran de l’epidèmia, s’està dient que el que cal defensar abans que res és la salut. Amb aquest argument s’han tancat els infants per protegir-los. O perquè no contagiïn (no siguin vector de contagi) als adults?

    Una altra pregunta: què hauríem d’entendre per salut? No és la manca de malalties només. Salut és una possibilitat de vida joiosa, que implica salut física i mental, tenir les necessitats bàsiques cobertes, seguretat de rebre estimació i cura.

    He trobat dues definicions. La clàssica de l’OMS de 1948: “Salut és un estat de complet benestar físic, psíquic (mental) i social, i no solament l’absència d’afeccions o malalties”. I una altra, de 1976, d’un congrés de metges catalans: “La salut és una manera de viure autònoma, solidària i joiosa”[1]. Per poder fer-ho possible cal lluitar contra les malalties, lògic, però també contra la pobresa, contra les injustes desigualtats, contra el patiment físic i emocional de tantes criatures i adolescents i dels seus familiars.

    Per això val la pena reflexionar si el llarg tancament que han patit les criatures ha estat beneficiós. Si ha estat encertat que per evitar suposadament contagis s’hagi perjudicat i fet patir infants i les seves famílies. Una reflexió adient per repensar el curs 2020-21. Les anunciades mesures higièniques compensen els greus inconvenients? Sembla bastant cert que les possibilitats de contagi entre criatures i adolescents són mínimes. No són suficient argument per frenar les necessàries relacions properes que s’han de donar en una escola que faci honor al seu nom.

    Hem de protegir els adults, docents i no docents, però no impossibilitar les actuacions que facilitin els aprenentatges, els vincles, les abraçades i els suports emocionals, més necessaris per al nostre alumnat, el setembre de 2020, perquè la majoria hauran passat sis mesos desconnectats dels seus iguals.


    [1] Acadèmia de Ciències Mèdiques de Catalunya i de Balears i Societat Catalana de Biologia. Xè Congrés de Metges i Biòlegs de Llengua Catalana. Perpinyà, 23-26 de Setembre de 1976. Llibre d’actes. (Barcelona, 1978)

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Constructivisme social digital: repensem l’escola
    Next Article
    Actualitat
    La Fundació Bofill demana als ajuntaments més implicació en la detecció de l’alumnat vulnerable
    Joan M. Girona

    Mestre i psicopedagog

    Related Posts

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025

    Opinió
    Carles Capdevila

    juny 3, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}