Close Menu
El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    EL més llegit

    Allau de crítiques al reportatge de TV3 sobre l’escola inclusiva

    Redacció

    El concurs de trasllats: una desestabilització estructural del sistema educatiu públic

    Clam Educatiu

    Jaume Funes: “Mentre ens dediquem a protegir falsament, no ens dediquem a ensenyar a pensar”

    Ana Basanta

    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    Jordi Saez Pueyo

    Competència o competitivitat? Individualisme o comunitat?

    Joan M. Girona
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació
    COL·LABORA
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    El Diari de l'EducacióEl Diari de l'Educació

    Opinió
    El retorn del setembre i la ‘nova normalitat’?

    Ramon Muñoz Sallójuny 15, 20205 Mins Read
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link
    Segueix-nos
    X (Twitter) Instagram LinkedIn Telegram Facebook RSS
    iStock
    Share
    Twitter Bluesky Facebook LinkedIn Telegram WhatsApp Email Copy Link

    Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
    Clica aquí i ajuda'ns!

    El curs 19-20 serà recordat per la Covid19, per la malaltia i les morts a qui les ha viscut de prop, i el confinament general que ho va aturar gairebé tot. Els centres educatius vam tancar precipitadament un dotze de març, en principi per quinze dies que s’han allargat fins al mes de juny. Serà un curs recordat per un marc d’excepcionalitat, si és que el curs 20-21 torna a la normalitat anterior a la pandèmia. Està clar, però, que la tonada a la situació anterior ha de tenir en compte el risc de contagi que pugui haver-hi i actuar en conseqüència per no tornar-nos a posar en risc tots plegats.

    Aquests darrers dies hem vist articles, manifestos, etc., que afirmen que amb el confinament s’ha vulnerat el dret a l’educació. Seria bo pensar amb qui ha perdut algun ésser proper aquests dies per situar-nos en un ordre de prioritats, on primer hi ha el dret a la salut, a la vida. Podem parlar, això sí, que s’ha vist afectada l’educació. En aquest mateix sentit s’ha parlat de l’emergència sanitària per parlar tot seguit de l’emergència educativa. Penso que el sentit de la proporció és important, ja que ningú es morirà per no tenir un mestre presencialment al davant, però un metge probablement sí. I l’emergència educativa fa temps que hi és i que la denunciem, així com l’emergència social, climàtica, etc. No ha aparegut a causa d’uns mesos de confinament, sinó per unes polítiques i un model de desenvolupament determinat.

    Continuant en aquesta línia, també s’ha arribat a afirmar que els sanitaris ja han complert i que ara els toca als mestres, com si haguéssim estat de braços plegats durant aquests mesos. I tot enmig de les clàssiques acusacions de corporativisme egoista quan exigim les condicions per poder fer dignament la nostra feina. Es ressuscita el clàssic intent de responsabilitzar el sistema educatiu del problema de conciliació de la vida laboral i personal, vestint-ho de tasca social. Com sempre, es passa de llarg d’altres mesures, com per exemple d’un concepte de flexibilitat laboral que només ha servit perquè les empreses facin anar la gent a treballar quan els interessa més, no quan a les famílies els va millor per horaris. Sempre cap al mateix costat.

    I a partir d’aquí anem a enfocar el setembre i el nou curs 20-21. N’hi ha que han corregut a dir que “no es pot acceptar de cap manera una tornada semipresencial o telemàtica”.  No crec que hi hagi ningú que vulgui un curs com el 19-20, però la realitat acostuma a ser tossuda i això en tot cas dependrà de la situació de la pandèmia, de si va remetent, de si hi ha rebrots i de les informacions sobre el risc de contagi que puguin anar mostrant estudis i proves.

    El Departament d’Educació ha dibuixat un decorat molt car, unes mesures perquè les famílies creguin que poden col·locar les criatures sense risc. Unes mesures que ni tenen gaire efecte des del punt de vista de la seguretat, perquè són inviables, i que a més dificulten l’acció educativa. Alumnes separats en 4m2, sense poder compartir res, grups reduïts que requereixen doblar grups i espais dels quals els centres educatius no disposen. Unes mesures que fan caure per terra qualsevol organització escolar, metodologia i programa educatiu. Unes mesures que requeririen doblar plantilles, un fet que ja s’ha dit que no passarà, afectant l’atenció a les necessitats educatives que requereixen un suport més específic, etc.

    Les darreres notícies són que el govern de l’Estat canvia aquestes mesures, amb el consegüent conflicte de competències. Sembla que fins a 4t de primària ja no hi hauria distancia i els grups podrien arribar a 20.

    La pregunta és: quina diferència en matèria de seguretat hi ha entre 20 i 25 alumnes per aula si com diuen, són grups estables? Cap! El motiu real de la modificació és que amb 13 alumnes es necessitaven dues aules per grup i amb 20 el desdoblament de grups serà molt menor. D’aquesta manera esperen que només ocupant els espais comuns, que els centres educatius han tardat anys  d’inversions a adequar, puguin encabir tot l’alumnat. La realitat és, per tant, que no tenien els espais. Res a veure amb la salut. I el mateix pel que fa al professorat. Amb els mestres deixant d’exercir els suports i les seves especialitats es cobrirà en un nombre suficient perquè n’hi hagi algun per cada grup, reduint al màxim qualsevol increment de contractació. I perquè fins a 4t proposen ara eliminar la distància? Perquè són grups estables? No! Perquè és impossible, com ja dèiem. I així tot.

    Les escoles volem obrir i esperem poder fer-ho, però no d’aquesta manera que, de moment, s’està proposant. Volem obrir amb normalitat, amb nens i nenes compartint, interactuant, experimentant, jugant junts, fent aprenentatges significatius, de forma vivenciada, no aparcats en uns determinats metres quadrats i un mestre al fons fent veure que explica vés a saber que. Aquestes mesures no són dret a l’educació, són dret a pàrquing.

    I respecte a la pandèmia, a la seguretat, volem que es parli clar a una ciutadania madura. Segur que no hi ha un risc zero, però volem que es prenguin decisions amb unes valoracions transparents. Cal reclamar una avaluació de riscos real en l’àmbit de cada comunitat escolar, municipi, etc., per decidir honestament si es pot tornar o no. Si el risc és elevat, no cal dir quina és la prioritat. En tal cas s’hauran de buscar mesures alternatives amb les quals ja s’hi hauria d’estar treballant i no haver d’improvisar com aquest curs. I si el risc és baix i es pot tornar, que sigui amb la màxima normalitat i garantint el dret a l’educació de veritat.

    Si t'agrada aquest article, dóna'ns suport amb una donació.



    opinió
    Share. Twitter Bluesky LinkedIn Facebook WhatsApp Telegram Email Copy Link
    Previous Article
    Actualitat
    Màxima expectació davant les instruccions d’inici de curs
    Next Article
    Opinió
    Ensenyar o acompanyar? La tasca docent durant el confinament
    Ramon Muñoz Salló

    Related Posts

    Opinió
    #Francohatornat, quan la història es converteix en meme

    juny 6, 2025

    Opinió
    Lorem ipsum o la cosmètica del pensament crític

    juny 6, 2025

    Opinió
    Condemna a l’agressió al docent de l’Institut Escola La Mina de Sant Adrià del Besòs

    juny 4, 2025
    Leave A Reply Cancel Reply

    SIGNA

    Per un debat educatiu responsable i respectuós.

    MÉS INFORMACIÓ

    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs
    • Escola
    • Joventut i infància
    • Universitat
    • Llengua i Cultura
    • Comunitat
    • Opinió
    • Blogs

    Vols rebre el butlletí setmanal del Diari de l’Educació?

    QUI SOM?

    Fundació Periodisme Plural

    ISSN 2339 - 9619

    ON SOM?

    Carrer Bailén 5, principal.
    08010, Barcelona

    El Diari de l'Educació

    CONTACTA'NS

    Ana Basanta
     
    abasanta@periodismeplural.cat
    redaccio@diarieducacio.cat
    publicitat@periodismeplural.cat
     
    Telèfon:
    932 311 247

    CONNECTA

    X (Twitter) Instagram Facebook RSS

    AMB EL SUPORT DE

    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball
    • Qui som?
    • Consell assessor
    • Catalunya Plural
    • Fundació Periodisme Plural
    • El Diari de la Sanitat
    • El Diari del Treball

    El Diari de l’Educació, 2025

    • Avís legal i política de privacitat
    • Avís legal i política de privacitat

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.

    Gestionar consentimiento

    Per a oferir les millors experiències, utilitzem tecnologies com les cookies per a emmagatzemar i/o accedir a la informació del dispositiu. El consentiment d'aquestes tecnologies ens permetrà processar dades com el comportament de navegació o les identificacions úniques en aquest lloc. No consentir o retirar el consentiment, pot afectar negativament unes certes característiques i funcions.

    Funcional Sempre actiu
    L'emmagatzematge o accés tècnic és estrictament necessari per al propòsit legítim de permetre l'ús d'un servei específic explícitament sol·licitat per l'abonat o usuari, o amb l'únic propòsit de dur a terme la transmissió d'una comunicació a través d'una xarxa de comunicacions electròniques.
    Preferencias
    El almacenamiento o acceso técnico es necesario para la finalidad legítima de almacenar preferencias no solicitadas por el abonado o usuario.
    Estadístiques
    L'emmagatzematge o accés tècnic que és utilitzat exclusivament amb finalitats estadístics. El almacenamiento o acceso técnico que se utiliza exclusivamente con fines estadísticos anónimos. Sin un requerimiento, el cumplimiento voluntario por parte de tu proveedor de servicios de Internet, o los registros adicionales de un tercero, la información almacenada o recuperada sólo para este propósito no se puede utilizar para identificarte.
    Marketing
    L'emmagatzematge o accés tècnic és necessari per a crear perfils d'usuari per a enviar publicitat, o per a rastrejar a l'usuari en una web o en diverses web amb finalitats de màrqueting similars.
    Gestiona les opcions Gestiona els serveis Gestiona {vendor_count} proveïdors Llegeix més sobre aquests propòsits
    Veure preferències
    {title} {title} {title}