Som una Fundació que exercim el periodisme en obert, sense murs de pagament. Però no ho podem fer sols, com expliquem en aquest editorial.
Clica aquí i ajuda'ns!
El manifest presentat avui parteix de la base que des del tancament sobtat dels centres educatius el 13 de març hi ha hagut una “vulneració sense precedents” dels drets dels infants a l’educació i a la socialització, i que els sis mesos sense escola (del 14 de març al 14 de setembre) tindrà un fort impacte en la seva “salut social, física, emocional i mental”, en especial en aquells infants i adolescents els entorns familiars dels quals pertanyen als sectors socials més vulnerables. Per això el manifest demana un retorn 100% presencial, en línia amb el que estan també promovent les autoritats educatives.
El manifest el firmen tres entitats amb molta implantació a la comunitat educativa, com són la Federació de Moviments de Renovació Pedagògica, l’Associació de Mestres Rosa Sensat i la Fundació Jaume Bofill, i el Col·lectiu Tornem a les Escoles, constituït a començaments de juny per un grup de famílies que consideraven que la reobertura dels centres abans de vacances havia estat un fracàs. Al manifest presentat aleshores s’hi van adherir més de 16.000 persones, entre famílies i docents.
“Cal valorar positivament els esforços que han fet al llarg d’aquests mesos, en un context molt difícil, docents, famílies i alumnat, tota la comunitat educativa. Però l’escola a distància NO és una solució ni una resposta adequada a les necessitats dels infants i joves en temps de pandèmia, ja que no pot compensar l’absència de presencialitat, especialment per a aquells infants d’entorns més vulnerables i pels que tenen necessitats educatives especials. L’escola presencial no només garanteix educació, sinó també socialització, benestar, igualtat d’oportunitats, cures i refugi”, diu el manifest.
El document conté “vuit principis bàsics” per “superar la por” i acostumar-se a “viure la incertesa com a valor educatiu”: educació presencial com a garant de l’equitat; col·laboració estreta entre administracions per garantir els recursos; equilibri entre mesures de seguretat i un entorn educatiu de qualitat; lideratge i màxima participació de la comunitat educativa; adaptabilitat i creativitat dels plans educatius de centre; situar el benestar dels infants i joves com a prioritat pública; assegurar una prestació econòmica pels adults que hagin de tenir cura d’infants en quarentena; i tornar a les escoles “amb voluntat de confiança, compromís i empatia de tots els estaments de la comunitat educativa”.
En la presentació del manifest, la presidenta de Rosa Sensat, Francina Martí, ha parlat de la necessitat de “recuperar la confiança que va semblar que es va trencar entre famílies i mestres durant el confinament”, i de fer autocrítica, perquè “potser no vam reaccionar amb la rapidesa que hagués fet falta” per garantir el dret a l’educació “sobretot al final del confinament, quan es van anar recuperant altres espais”, però també “era un moment que tothom anava molt perdut”. En la seva opinió, “una situació d’emergència pot ser educativament molt rica” i el fet que la reorganització dels centres per reduir les ràtios obligui a renunciar a les especialitats també pot ser beneficiós perquè “el repte de la globalització dels aprenentatges el teniem sobre la taula”. “Fem de la necessitat virtut, potser és el moment de treballar de forma més global com a equip de mestres, de donar-nos suport els uns als altres”, ha dit Martí, per a la qual “en tot cas la qualitat no està en perill”.
Escoles contra la segregació i CCOO
A banda, també avui el Col·lectiu d’Escoles contra la Segregació s’ha posicionat a favor de la presencialitat total, a través d’un comunicat en el qual adverteix que l’alumnat dels centres de màxima complexitat és el que més ha patit les conseqüències del confinament, amb l’agreujament de la bretxa digital i educativa. Aquest col·lectiu reclama “una dotació suficient de recursos per assegurar la ràtio màxima de 20 alumnes i el retorn de la 6a hora als centres que hi han renunciat”, ja que “s’han d’invertir tots els recursos humans i materials possibles per reduir al màxim el nombre d’alumnes que hagin de fer períodes d’aïllament”.
Fa uns dies eren les principals federacions de famílies (Fapac i Fapaes) les que en sengles comunicats apostaven per un retorn total a les aules, amb les màximes garanties sanitàries, i reclamaven també un augment de recursos per ampliar grups i baixar les ràtios.
També aquest matí, el sindicat CCOO ha organitzat una plantada simbòlica a la plaça del Rei de Barcelona, amb la presència del secretari general del sindicat, Javier Pacheco, per reclamar més garanties de seguretat als centres, amb increment de personal docent i sanitari (infermera escolar), ja que “els increments de plantilla són insuficients”, i exigir una actitud més oberta i dialogant al Departament d’Educació.