Les Jornades han reunit 150 mestres de 22 centres que estan introduint, generalitzant o consolidant l’aprenentatge cooperatiu a partir del model Cooperar per Aprendre/Aprendre a Cooperar (CAAC), desenvolupat pel Grup de Recerca en Atenció a la Diversitat de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya.
La inauguració va anar a càrrec de la directora adjunta dels Serveis Territorials del Maresme-Vallès Oriental, Lourdes Gil; l’alcalde de Sant Esteve de Palautordera, Daniel Fernández; i el coordinador de la comissió executiva de la Xarxa Khelidôn, José Ramon Lago. En aquell moment es van apuntar tres idees per aprofundir:
- La necessitat que a les escoles el projecte CAAC es desenvolupi a partir d’equips de professors que facin avançar el centre en el seu conjunt;
- Que l’aprenentatge cooperatiu ha d’estar present de manera transversal a totes les activitats d’aprenentatge del centre.
- Que l’aprenentatge cooperatiu s’ha de compartir amb la comunitat educativa i, de manera molt especial amb els pares i mares.
Mitjançant la presentació de pòsters, durant el matí de la primera jornada les escoles van intercanviar, els avenços que han fet durant aquests dos anys i les noves dificultats que s’estan trobant. Els pòsters han parlat dels avenços en l’aprenentatge cooperatiu en educació infantil, com Treballem la cooperació amb les famílies i…xocolata!. També en diverses àrees curricular com Better together a l’ESO. Escape room a FP o Fem matemàtiques cooperativament.
La rellevància de l’aprenentatge cooperatiu en el treball globalitzat ha quedat palesa en pòsters com Estructures cooperatives en els projectes interdisciplinaris, L’AC i els itineraris d’aprenentatge o SUMMEM: Un doble projecte: projecte d’aprenentatge i de cooperació.
La inclusió com objectiu de fons de l’aprenentatge cooperatiu ha estat present a tots els pòsters, però de manera explícita a pòsters com Dinàmiques de cohesió per garantir la participació equitativa d’alumnes que trobem barreres en l’aprenentatge i la participació o Els equips cooperatius ens inclouen.
Amb la consciència de que ha de ser el centre en el seu conjunt el que ha d’avançar, en experiències com Els mestres també cooperem. Trajectòria de la comissió de l’aprenentatge cooperatiu o Aprenem junts una escola de secundaria obligatòria que avancem junts amb els equips. I fins i tot que és un projecte de tota la comunitat educativa es va evidenciar en pòsters com Comunitat Educativa Cooperativa. Finalment volem destacar que van aparèixer pòsters explicant el treball intercentres en diferents zones com Mestres de diferents centres cooperem per avançar.
La jornada va continuar amb els tallers en què mestres d’etapes diferents van treballar en línies de desenvolupament de l’aprenentatge cooperatiu en els centres com: Projecte d’Aprenentatge Cooperatiu de Centre, El disseny de seqüència d’estructures cooperatives al llarg d’una UD, Projectes globalitzats e itineraris d’aprenentatge, Avaluació contínua i reguladora per etapes, AC i alumnes que es troben amb més barreres per a l’aprenentatge i participació, TIC i Aprenentatge Cooperatiu i Participació de famílies en l’aprenentatge cooperatiu .
Dimarts es va tancar la jornada amb el lliurament dels títols de reconeixement com a membres de la Xarxa Khelidôn als Serveis Educatius del Vallès Oriental, a l’escola Germans Corbella de Cardedeu i a l’escola Soler de Vilardell de Sant Celoni, per part d’Antoni Tort, director de l’Escola de Doctorat de la UVIC i que hi anava en representació del vicerector de Recerca de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, Jordi Villà.